16 817 läst ·
7 svar
17k läst
7 svar
Klinker i badrum på övervåning ?
Hej,
Har hört att vissa hantverkare numera inte rekommenderar att ha klinker i badrum på övervåningen. Detta på grund av att sviktande bjälklag orsakar sprickor vilket i sin tur medför problem med vattenskador :-[. Detta låter ju inte speciellt bra med tanke på att de flesta husleverantörer har klinkergolv som standard i badrum på övervåningen. Någon som hört något liknande eller till och med råkat ut för problem med klinker på träbjälklag ?
Funderar på att avstå från klinker och istället välja plastgolv :-/. Åsikter ?
Har hört att vissa hantverkare numera inte rekommenderar att ha klinker i badrum på övervåningen. Detta på grund av att sviktande bjälklag orsakar sprickor vilket i sin tur medför problem med vattenskador :-[. Detta låter ju inte speciellt bra med tanke på att de flesta husleverantörer har klinkergolv som standard i badrum på övervåningen. Någon som hört något liknande eller till och med råkat ut för problem med klinker på träbjälklag ?
Funderar på att avstå från klinker och istället välja plastgolv :-/. Åsikter ?
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Nonsens! Ingen fara med klinker, vi skall bygga nytt och kommer ha klinker i bägge badrummen vån 2. I vårt nuv hus från 1926 har vi klinker likaså. Inga problem. Låt allt torka minst 5 veckor innan golvvärmen sätts på bara.
Varning i så fall för dessa hustillverkare.
De måste i så fall ha en konstruktion som är så svag att de inte vill ta ansvar för ett klinkersgolv.
Men, det finns inga hinder att du väljer en annan husleverantör.
Förresten, det skulle vara intressant att få reda på vilka husleverantörer som går ut med detta.
De måste i så fall ha en konstruktion som är så svag att de inte vill ta ansvar för ett klinkersgolv.
Men, det finns inga hinder att du väljer en annan husleverantör.
Förresten, det skulle vara intressant att få reda på vilka husleverantörer som går ut med detta.
Vet inte om jag skulle vara så tvärsäker när det gäller klinker. Vi byggde om två badrum och la in klinker och golvvärme på nedervåningen. På övervåningen valde vi plastmatta. Efter ett par år så sprack klinker efter klinker på nedervåningen. Misstänker att det har att göra med en duschvägg vi byggde upp (ej glasbetong), det är i dess förlängning som sprickan kom. Allt är gjort av fackmän, men vi har inte drivit det vidare för vi blev bara bollade mellan försäkringsbolagen. Till slut orkar man inte. >kalleanka70 skrev:
Jag har också hört samma sak, dock inte från någon husleverantör. Eftersom vi ska ha både klinkers och tungt hörnbadkar i badrummet uppe tog jag upp saken med vår hussäljare, som sa att det inte skulle vara några problem alls.
Skulle gissa att problematiken lättare uppstår vid renoveringar av äldre hus, där man kanske smackar in allt i badrummet i en konstruktion som egentligen inte är avsedd för sånt. Kanske?
Skulle gissa att problematiken lättare uppstår vid renoveringar av äldre hus, där man kanske smackar in allt i badrummet i en konstruktion som egentligen inte är avsedd för sånt. Kanske?
Klicka här för att svara