Hej,

Har hört att vissa hantverkare numera inte rekommenderar att ha klinker i badrum på övervåningen. Detta på grund av att sviktande bjälklag orsakar sprickor vilket i sin tur medför problem med vattenskador :-[. Detta låter ju inte speciellt bra med tanke på att de flesta husleverantörer har klinkergolv som standard i badrum på övervåningen. Någon som hört något liknande eller till och med råkat ut för problem med klinker på träbjälklag ?

Funderar på att avstå från klinker och istället välja plastgolv :-/. Åsikter ?

Nonsens! Ingen fara med klinker, vi skall bygga nytt och kommer ha klinker i bägge badrummen vån 2. I vårt nuv hus från 1926 har vi klinker likaså. Inga problem. Låt allt torka minst 5 veckor innan golvvärmen sätts på bara.

Bara bjälklaget håller kan det väl inte spela nån roll?

Varning i så fall för dessa hustillverkare.

De måste i så fall ha en konstruktion som är så svag att de inte vill ta ansvar för ett klinkersgolv.

Men, det finns inga hinder att du väljer en annan husleverantör.

Förresten, det skulle vara intressant att få reda på vilka husleverantörer som går ut med detta.

Bjälklaget brukar väl vara förstärkt i våtrum på övervåningen som standard vad jag vet från alla seiösa hustillverkare...

Vi beställde förstärkning med järnbalk under badrummet på öv. Inte bara för klinkers, badkaret är oxo tungt.

kalleanka70 skrev:
Nonsens! Ingen fara med klinker, vi skall bygga nytt och kommer ha klinker i bägge badrummen vån 2. I vårt nuv hus från 1926 har vi klinker likaså. Inga problem. Låt allt torka minst 5 veckor innan golvvärmen sätts på bara.
Vet inte om jag skulle vara så tvärsäker när det gäller klinker. Vi byggde om två badrum och la in klinker och golvvärme på nedervåningen. På övervåningen valde vi plastmatta. Efter ett par år så sprack klinker efter klinker på nedervåningen. Misstänker att det har att göra med en duschvägg vi byggde upp (ej glasbetong), det är i dess förlängning som sprickan kom. Allt är gjort av fackmän, men vi har inte drivit det vidare för vi blev bara bollade mellan försäkringsbolagen. Till slut orkar man inte. >:( Frågan är nu om man kan byta ut de trasiga plattorna eller om hela golvet måste läggas om. Det är inte mer än 8-9 plattor som spruckit. Nån som har en åsikt?

Jag har också hört samma sak, dock inte från någon husleverantör. Eftersom vi ska ha både klinkers och tungt hörnbadkar i badrummet uppe tog jag upp saken med vår hussäljare, som sa att det inte skulle vara några problem alls.
Skulle gissa att problematiken lättare uppstår vid renoveringar av äldre hus, där man kanske smackar in allt i badrummet i en konstruktion som egentligen inte är avsedd för sånt. Kanske?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.