7 279 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Klinker före kakel?
Hej!
Hoppas att det är någon som kan hjälpa mig.
I de beskrivningar jag har sett sätter man kakel före klinkers. Är det någon speciell anledning till det?
Av olika skäl skulle jag vilja göra tvärt om och undrar om det gör det svårare eller har någon annan negativ effekt?
OBS! Det gäller ett rum som skall byggas utan tätskikt!
En vägg som ska kaklas är dessutom yttervägg och jag tänkte lägga isolering med luftspalt bakom. Vad ska man använda för skiva att kakla på då?
Rummet är källarlikt men ligger ovan jord (sånär som på 10-20 cm).
Tack på förhand!
Hoppas att det är någon som kan hjälpa mig.
I de beskrivningar jag har sett sätter man kakel före klinkers. Är det någon speciell anledning till det?
Av olika skäl skulle jag vilja göra tvärt om och undrar om det gör det svårare eller har någon annan negativ effekt?
OBS! Det gäller ett rum som skall byggas utan tätskikt!
En vägg som ska kaklas är dessutom yttervägg och jag tänkte lägga isolering med luftspalt bakom. Vad ska man använda för skiva att kakla på då?
Rummet är källarlikt men ligger ovan jord (sånär som på 10-20 cm).
Tack på förhand!
I vilken ordning du väljer att göra vägg eller golv spelar ingen som helst roll. Oavsett om du har tätskikt eller inte. Oftast så gör man väggarna först för att kunna lägga golvet samma dag, men många ggr också tvärtom om man t.ex. ska ha fogföljd golv ihop med vägg. Du väljer själv 
Om du gör golvet först så glöm inte att täcka, så slipper du massa onödigt städjobb.
Gör du väggarna och ska lägga golvet samma dag så lägg en masonite på golvet för att skydda tätskiktet. Jag vet att du inte skulle ha nåt, men ibland måste man uttrycka sig extra tydligt för att inte bli påhoppad omgående
Om du gör golvet först så glöm inte att täcka, så slipper du massa onödigt städjobb.
Gör du väggarna och ska lägga golvet samma dag så lägg en masonite på golvet för att skydda tätskiktet. Jag vet att du inte skulle ha nåt, men ibland måste man uttrycka sig extra tydligt för att inte bli påhoppad omgående
Tänk också på att lägger du klinkers först, så har du ju ett känsligare golv ifall du skulle tappa en kakelplatta eller dylikt, då kan ju om man har otur, klinkersen få en skada eller spricka.
Klicka här för att svara