bigsnucke skrev:
Herregud...:x
hehe:D ren norrländska bara

branchregler om man sätter vägg före golv? skulle inte tro det.
sätter man vägg först slipper man täcka golvet. mer prakiskt

Thomas59
daije skrev:
branchregler om man sätter vägg före golv? skulle inte tro det.
sätter man vägg först slipper man täcka golvet. mer prakiskt
Precis och är man hantverkare ska de gå lite geschwindt så då gör man väggen först. Är hantverkaren bara en fena på att knäcka klinkers blir det bra det också.

Är man hempulare gör man väggen sist eller i alla fall nedersta raden sist. Då syns inte missarna som man kanske gör om man inte är överj-t skicklig.

Paul-Staffanstorp
Stefan N skrev:
Börjar man på list finns det små speciella stöd att använda, det är inte ok att spika upp listen. [bild]

Jag har två uppsättningar som ligger på hyllan... Mycket praktiska faktiskt...

Dock har jag pensionerat dem då jag numera sätter på frihand istället.
Börjar en halvmeter upp från golvet typ och sätter väggarna...
Sen golvet...

Tycker det blir snyggare i golv/väggvinkeln om kakeln står på klinkern,
men det är ju en smaksak som så mycket annat... :blushing:

Dock har jag pensionerat dem då jag numera sätter på frihand istället.
Börjar en halvmeter upp från golvet typ och sätter väggarna...
Sen golvet...
Så har jag också tänkt, eftersom jag inte är en "fena" på att knäcka klinkerplattorna.... Då kan man ju "gömma" den tråkiga skärnignen av klinkerplattan, men hur får du kaklet att inte glida ner om du sätter det på frihand utan stöd under?

T
Gladh skrev:
men hur får du kaklet att inte glida ner om du sätter det på frihand utan stöd under?
Hängfix!

Paul-Staffanstorp
tank77 skrev:
Hängfix!
Tack för svaret tank77... ;)d^_^b

Sen har det inte att göra med om man är en hejare på att skära klinker eller inte eftersom det egentligen är lättare att skära klinker efter en rak vägg än att skära nedersta kakelplattan efter ett golv med fall... ;)

Dock tycker jag det är snyggare och man ser skarven mindre om kakeln står på klinkern tycker jag... och jag gömmer inga skärningar med silicon heller eftersom jag i princip hatar allt vad silicon heter. q(;^;)p

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Tack för alla synpunkter.:D

Nu undrar jag hur gör man när det är fula avslut vid skarven golv vägg. några plattor sitter lite snett. Det är stora plattor på väggarna (20x40?) Och de klinkeplattor som är " för små"och man ha fylt ut medfog mot väggen istället för att kapa til en ny i rätt storlek.

Undrar också över fog. I det ena duchrummet är mellan grå och i det anda är det mörkt mörktgrå (nästan svart) vilket är att föredra?
Har för jag läst någonstans att på riktigt mörk fog blir det ljus beläggning av tvål och kalk. Någon med erfarenhet?

Paul-Staffanstorp
MiaSthlm skrev:
Tack för alla synpunkter.:D

Nu undrar jag hur gör man när det är fula avslut vid skarven golv vägg. några plattor sitter lite snett. Det är stora plattor på väggarna (20x40?) Och de klinkeplattor som är " för små"och man ha fylt ut medfog mot väggen istället för att kapa til en ny i rätt storlek.

Undrar också över fog. I det ena duchrummet är mellan grå och i det anda är det mörkt mörktgrå (nästan svart) vilket är att föredra?
Har för jag läst någonstans att på riktigt mörk fog blir det ljus beläggning av tvål och kalk. Någon med erfarenhet?
Det är i dessa lägen dåliga plattsättare använder silicon för att dölja dåligt skurna plattor...
Det viktiga är dock att se till så det är bottnat med vanligt fogbruk innan,

Thomas59
Paul-Staffanstorp skrev:
Det är i dessa lägen dåliga plattsättare använder silicon för att dölja dåligt skurna plattor...
...och skälet till att inte bottna med silikonet är att fukt ska kunna vandra fritt mot golvbrunnen och inte stoppas upp i golv/väggfogen hörde jag Paul säga precis EFTER att han klickade på SKICKA SVAR :D:D:D.

Och han har alldeles rättd^_^b. Går det att undvika mjukfog så är det att föredra (inte i detta fall kanske) av ovan angivna skäl men också för att det blir så fult :( med tiden.

Paul-Staffanstorp
Helt riktigt Thomas och jag missade att den delen av min text försvann...:S

Thomas59
Paul-Staffanstorp skrev:
Helt riktigt Thomas och jag missade att den delen av min text försvann...:S
De e fredag idag och då är det lätt att man bottnar av misstag:D

Paul-Staffanstorp skrev:
Tack för svaret tank77... ;)d^_^b

Sen har det inte att göra med om man är en hejare på att skära klinker eller inte eftersom det egentligen är lättare att skära klinker efter en rak vägg än att skära nedersta kakelplattan efter ett golv med fall... ;)
Klok insikt värd att ta hänsyn till. d^_^b
Jag planerar ha 1,5x1,5 glasmosaik på golvet och 10x30 liggande på vägg.
Så stora liggande plattor bör ju vara rätt svåra att skära till längs ett fall, så det blir snyggt.
Låter som för min del bättre att sätta väggen först inklusive nedersta raden, och därefter golvmosaiken. Då täcker golvmosaiken kanske en del av missarna man gör med nedersta raden.
Låter det vettigt?

Paul-Staffanstorp skrev:
Varför är det viktigt att fylla det med fogbruk?

Så inte mjukfogen bottnar mot tätskiktet och stoppar vattnet som är på väg ner i brunnen :), vanlig hårdfog släpper igenom vattnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.