Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Låter i stort sett bra, men får jag fråga varför du har valt dessa dimensioner på läkten?jippen skrev:
Takplåtstillverkaren har kanske synpunkter på bärläkten, men ströläkt 45*70 låter enormt.
Den skall ju bara lämna ett mellanrum mellan isoleringen och bärläkten, eller?
Jag fick ju en offert på bauder pir isolering och dom skrev i offerten att det skulle vara minst 45*70 strö, cc 900, så jag snodde det därifrån, kanske ha nått med ytan emot isoleringen att göra? att den inte ska sjunka in lika lätt?? jag vet faktiskt inte, men bärläkten var plåtleverantörens krav.. vad har du för ströläkts dim?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Normal dimension på strö/bärläkt är 25x38 mm om man har råspont. Förr hade man ännu klenare ströläkt, men det är "bortrationaliserat".jippen skrev:Jag fick ju en offert på bauder pir isolering och dom skrev i offerten att det skulle vara minst 45*70 strö, cc 900, så jag snodde det därifrån, kanske ha nått med ytan emot isoleringen att göra? att den inte ska sjunka in lika lätt?? jag vet faktiskt inte, men bärläkten var plåtleverantörens krav.. vad har du för ströläkts dim?
Ungefär som man nu använder 28x70 till spikläkt/luftspalt innanför ytterpanelen.
Egentligen onödigt grovt, men rationellt då det är samma dimension som används till glespanel i innertak.
F.ö. en virkesdimension som är bra till mycket annat också, och som man "alltid har hemma".
Och som är billig p.g.av de stora volymerna.
PS: Förresten, du har inte förväxlat dimensionerna på strö resp. bärläkt?
Redigerat:
Jo läkten vi plockat bort från taket nu är inte mycket för världen, tror 15x30 är dimensionen, näe dom skriver 45x70 som strö, jag bör alltså kunna gå ner rejält i strödim? förstår ju att det är bra med rejäl bärläkt men.. man vill ju inte överkompensera bara för man ä lite osäker
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ring eller skriv och fråga vad de menar, och hur de motiverar dimensionerna.jippen skrev:
Kan ju vara ett skrivfel också.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
45x70 passar rätt bra som bärläkt åxå eftersom jag då inte behöver förstärka förlängningen av taksprånget nämnvärt, ligger bara 17mm råspont vilket annars skulle svikta rejält, men nu slipper man bry sej om det 
janwide, KnockOnWood eller nån annan kunnig, hur har ni gjort med gavelventilerna?
Inga alls, på en sida eller på bägge sidor?
janwide, hur tätade du takfotsventilationen i efterhand? fogsum eller?
Mvh Jippen
Inga alls, på en sida eller på bägge sidor?
janwide, hur tätade du takfotsventilationen i efterhand? fogsum eller?
Mvh Jippen
Japp, öppnar upp i överkant av tegelfasaden och sprutar in fogsum ;-) i luftspalten. Sedan tillbaks med övre tegelraden. Kör just nu med en liten ventil i var gavel som jag sätter igen höst o vinter. Funderar på någon öppnings / stängningsbar ventil men lär skjuta det framför mig tillsvidare.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har ingen ventil ännu.
Bara ett fönster på glänt (dreh/kipp i vädringsläge) under det varma halvåret.
Bara ett fönster på glänt (dreh/kipp i vädringsläge) under det varma halvåret.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jippen väx upp!
Du förstår väl att det är samma luft som kommer in genom en ventil och genom en fönsterspringa?
Du förstår väl att det är samma luft som kommer in genom en ventil och genom en fönsterspringa?
Förstår det, klimakteriebesvär, men ingen av er verkar ju ha nån ventilation alls under vinterhalvåret, eftersom min ventil kommer att vara öppen året runt (sitter eländigt till på tredje vind) undrar jag om det kanske är bättre att vara helt utan?