jippen skrev:
Tänker köra på Tyvek suprogrid från Dupont..
Takplåt, bärläkt 34*70, ströläkt 45*70, underlagstak suprogrid, cellplast Graphite 100mm s80 och slutligen 17mm råspont..
Bära eller brista :D
Låter i stort sett bra, men får jag fråga varför du har valt dessa dimensioner på läkten?

Takplåtstillverkaren har kanske synpunkter på bärläkten, men ströläkt 45*70 låter enormt.
Den skall ju bara lämna ett mellanrum mellan isoleringen och bärläkten, eller?
 
Jag fick ju en offert på bauder pir isolering och dom skrev i offerten att det skulle vara minst 45*70 strö, cc 900, så jag snodde det därifrån, kanske ha nått med ytan emot isoleringen att göra? att den inte ska sjunka in lika lätt?? jag vet faktiskt inte, men bärläkten var plåtleverantörens krav.. vad har du för ströläkts dim?
 
jippen skrev:
Jag fick ju en offert på bauder pir isolering och dom skrev i offerten att det skulle vara minst 45*70 strö, cc 900, så jag snodde det därifrån, kanske ha nått med ytan emot isoleringen att göra? att den inte ska sjunka in lika lätt?? jag vet faktiskt inte, men bärläkten var plåtleverantörens krav.. vad har du för ströläkts dim?
Normal dimension på strö/bärläkt är 25x38 mm om man har råspont. Förr hade man ännu klenare ströläkt, men det är "bortrationaliserat".

Ungefär som man nu använder 28x70 till spikläkt/luftspalt innanför ytterpanelen.
Egentligen onödigt grovt, men rationellt då det är samma dimension som används till glespanel i innertak.
F.ö. en virkesdimension som är bra till mycket annat också, och som man "alltid har hemma".
Och som är billig p.g.av de stora volymerna.

PS: Förresten, du har inte förväxlat dimensionerna på strö resp. bärläkt?
 
Redigerat:
Jo läkten vi plockat bort från taket nu är inte mycket för världen, tror 15x30 är dimensionen, näe dom skriver 45x70 som strö, jag bör alltså kunna gå ner rejält i strödim? förstår ju att det är bra med rejäl bärläkt men.. man vill ju inte överkompensera bara för man ä lite osäker:D
 
jippen skrev:
Jo läkten vi plockat bort från taket nu är inte mycket för världen, tror 15x30 är dimensionen, näe dom skriver 45x70 som strö, jag bör alltså kunna gå ner rejält i strödim? förstår ju att det är bra med rejäl bärläkt men.. man vill ju inte överkompensera bara för man ä lite osäker:D
Ring eller skriv och fråga vad de menar, och hur de motiverar dimensionerna.
Kan ju vara ett skrivfel också.
 
Kör tvärtom helt enkelt, 35x70 som ströläkt och 45x70 som bärläkt..enling takleverantören är det optimalt med 45x70 som bärläkt..
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
jippen skrev:
Kör tvärtom helt enkelt, 35x70 som ströläkt och 45x70 som bärläkt..enling takleverantören är det optimalt med 45x70 som bärläkt..
Låter vettigare.
45x70 bärläkt brukar man ha om man ej ha undertak.


Låter inte särskilt proffsigt och genomtänkt IMHO
 
45x70 passar rätt bra som bärläkt åxå eftersom jag då inte behöver förstärka förlängningen av taksprånget nämnvärt, ligger bara 17mm råspont vilket annars skulle svikta rejält, men nu slipper man bry sej om det :D
 
janwide, KnockOnWood eller nån annan kunnig, hur har ni gjort med gavelventilerna?
Inga alls, på en sida eller på bägge sidor?
janwide, hur tätade du takfotsventilationen i efterhand? fogsum eller?
Mvh Jippen
 
janwide
Japp, öppnar upp i överkant av tegelfasaden och sprutar in fogsum ;-) i luftspalten. Sedan tillbaks med övre tegelraden. Kör just nu med en liten ventil i var gavel som jag sätter igen höst o vinter. Funderar på någon öppnings / stängningsbar ventil men lär skjuta det framför mig tillsvidare.
 
Har ingen ventil ännu.
Bara ett fönster på glänt (dreh/kipp i vädringsläge) under det varma halvåret.
 
Ahaa.. så det är alltså inget som behövs egentligen då?
mvh jippen
 
Jippen väx upp!


Du förstår väl att det är samma luft som kommer in genom en ventil och genom en fönsterspringa?
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Förstår det, klimakteriebesvär, men ingen av er verkar ju ha nån ventilation alls under vinterhalvåret, eftersom min ventil kommer att vara öppen året runt (sitter eländigt till på tredje vind) undrar jag om det kanske är bättre att vara helt utan?
 
janwide
Det är nog ingen som vet helt säkert men jag skulle sätta en lite peng på att det är bättre utan. Det kommer att lukta instängt men det spelar ju ingen roll om du inte ska använda vinden till förvaring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.