Hej igen!
45000:- för 80mm isolering till mitt tak?
Är det en kostnad som är vettig?
kommer jag någonsin att räkna in den kostnaden?
Hur skulle ni ha gjort? Bara byta taket å skitit i att isolera? känns som att det var lite i dyraste laget för lite isolering?
Med isoleringen kommer hela takbytet att gå loss på runt 80000:- och utan isolering 35000:-
Gör allt själv..
Mvh Jippen
45000:- för 80mm isolering till mitt tak?
Är det en kostnad som är vettig?
kommer jag någonsin att räkna in den kostnaden?
Hur skulle ni ha gjort? Bara byta taket å skitit i att isolera? känns som att det var lite i dyraste laget för lite isolering?
Med isoleringen kommer hela takbytet att gå loss på runt 80000:- och utan isolering 35000:-
Gör allt själv..
Mvh Jippen
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Låter dyrt! Men hur stor yta rör det sig om?jippen skrev:Hej igen!
45000:- för 80mm isolering till mitt tak?
Är det en kostnad som är vettig?
kommer jag någonsin att räkna in den kostnaden?
Hur skulle ni ha gjort? Bara byta taket å skitit i att isolera? känns som att det var lite i dyraste laget för lite isolering?
Med isoleringen kommer hela takbytet att gå loss på runt 80000:- och utan isolering 35000:-
Gör allt själv..
Mvh Jippen
Jag letade upp mina gamla papper från 2010. S100 falsad cellplast 100 mm tjock kostade då 42 kr/m2 + moms plus frakt = 10.450 inkl. frakt och MOMS för 180 kvm.
Jag är dock inte säker på fabrikatet.
Jag isolerade min vind 2010 med cellplast 100 mm.
Takyta 135 kvm. Extrakosnaden för att isolera blev c:a 13.000 kr ink moms.
Cellplasten c:a 8.500 kr
De långa skruvarna man behövde kostade c:a 2.500 kr
Diverse reglar och annat c:a 2.000 kr
Totalkostnaden för taket inkl. ALLT. Material, hyra av byggställning, container, färg, takavvattning m.m. blev 57.000 kr
Jag använde FINJA CELLPLAST S150
Samma tekniska spec. som Thermisol.
Fick offert från Beijer på Thermisol. Den skulle kostat13.000 kr
Takyta 135 kvm. Extrakosnaden för att isolera blev c:a 13.000 kr ink moms.
Cellplasten c:a 8.500 kr
De långa skruvarna man behövde kostade c:a 2.500 kr
Diverse reglar och annat c:a 2.000 kr
Totalkostnaden för taket inkl. ALLT. Material, hyra av byggställning, container, färg, takavvattning m.m. blev 57.000 kr
Jag använde FINJA CELLPLAST S150
Samma tekniska spec. som Thermisol.
Fick offert från Beijer på Thermisol. Den skulle kostat13.000 kr
Redigerat:
Blev du nöjd med resultatet?janwide skrev:Jag isolerade min vind 2010 med cellplast 100 mm.
Takyta 135 kvm. Extrakosnaden för att isolera blev c:a 13.000 kr ink moms.
Cellplasten c:a 8.500 kr
De långa skruvarna man behövde kostade c:a 2.500 kr
Diverse reglar och annat c:a 2.000 kr
Totalkostnaden för taket inkl. ALLT. Material, hyra av byggställning, container, färg, takavvattning m.m. blev 57.000 kr
Jag använde FINJA CELLPLAST S150
Samma tekniska spec. som Thermisol.
Fick offert från Beijer på Thermisol. Den skulle kostat13.000 kr
Lägre uppvärmningskostnad eller är det enbart för att slippa mögelvind som du bestämde dej för att isolera?
mvh Jippen
Än så länge är jag nöjd. Gjorde det pga mögel och nu är det inte en tillstymmelse till nytt mögel (bytte en del råspont). Övervåningen är också svalare på sommaren och varmare på vintern. Uppvärmningskostnaden har jag inte tillräcklig koll på men någon krona sparar jag nog där. Alternativet hade varit en avfuktare som hade stått och krävt både underhåll och el. Frågetecknet är vad man gör när takpannorna och läkten är slut. Byter man även cellplasten då? Men det blir nog inte mitt bekymmer om taket håller så länge som jag hoppas 
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Haha, fick just offerten från leverantören av bauder..
Nästan 100,000:- å det är bara isolerings materialet å lite skruv, haha, glöm det!
Jag hade trott att dom skulle offerera 100mm men tydligen var det 140mm som gällde för mej?
janwide, monterade du allt själv, valde tjocklek på isoleringen osv?
jag har lite mögelpåväxt på kallvinden jag med, men 100,000:- för att få det löst betalar jag aldrig, billigare att byta tak å råspont vart femte år istället,
Har kollat runt på lite andra märken, väntar på lite priser på enbart cellplast!
Ja, en avfuktare på vinden känns ju inte heller aktuell, nog måste väll cellplasten hålla bra länge?
mvh Jippen
Nästan 100,000:- å det är bara isolerings materialet å lite skruv, haha, glöm det!
Jag hade trott att dom skulle offerera 100mm men tydligen var det 140mm som gällde för mej?
janwide, monterade du allt själv, valde tjocklek på isoleringen osv?
jag har lite mögelpåväxt på kallvinden jag med, men 100,000:- för att få det löst betalar jag aldrig, billigare att byta tak å råspont vart femte år istället,
Har kollat runt på lite andra märken, väntar på lite priser på enbart cellplast!
Ja, en avfuktare på vinden känns ju inte heller aktuell, nog måste väll cellplasten hålla bra länge?
mvh Jippen
Ja, jag gjorde allt själv. Läste mycket på nätet om hur man gör. Ju mer isolering desto bättre för vinden men 10 cm kändes som en bra kompromiss mellan funktion och utseende. Det blev en miss. Glömde att täta luftspalten vid takfoten så det fick jag göra i efterhand vilket var mycket besvärligare än om jag gjort det direkt vid takbytet.
