Någon som har erfarenhet av bauder takisolering?
Väntar nu på en offert från takochtillbehor.se på just bauders isolering..
/ Jippen
 
Hej igen!
45000:- för 80mm isolering till mitt tak?
Är det en kostnad som är vettig?
kommer jag någonsin att räkna in den kostnaden?
Hur skulle ni ha gjort? Bara byta taket å skitit i att isolera? känns som att det var lite i dyraste laget för lite isolering?
Med isoleringen kommer hela takbytet att gå loss på runt 80000:- och utan isolering 35000:-
Gör allt själv..
Mvh Jippen
 
45 papp är peanuts för att få en mögelsäker vind. Det är denna peng hustillverkaren sparade in på när han lurade på oss hus med kallvind.
 
Har du själv isolerat taket utvändigt Consensus?
 
jippen skrev:
Hej igen!
45000:- för 80mm isolering till mitt tak?
Är det en kostnad som är vettig?
kommer jag någonsin att räkna in den kostnaden?
Hur skulle ni ha gjort? Bara byta taket å skitit i att isolera? känns som att det var lite i dyraste laget för lite isolering?
Med isoleringen kommer hela takbytet att gå loss på runt 80000:- och utan isolering 35000:-
Gör allt själv..
Mvh Jippen
Låter dyrt! Men hur stor yta rör det sig om?

Jag letade upp mina gamla papper från 2010. S100 falsad cellplast 100 mm tjock kostade då 42 kr/m2 + moms plus frakt = 10.450 inkl. frakt och MOMS för 180 kvm.
Jag är dock inte säker på fabrikatet.
 
janwide
Jag isolerade min vind 2010 med cellplast 100 mm.
Takyta 135 kvm. Extrakosnaden för att isolera blev c:a 13.000 kr ink moms.
Cellplasten c:a 8.500 kr
De långa skruvarna man behövde kostade c:a 2.500 kr
Diverse reglar och annat c:a 2.000 kr
Totalkostnaden för taket inkl. ALLT. Material, hyra av byggställning, container, färg, takavvattning m.m. blev 57.000 kr

Jag använde FINJA CELLPLAST S150
Samma tekniska spec. som Thermisol.
Fick offert från Beijer på Thermisol. Den skulle kostat13.000 kr
 
Redigerat:
Bauder PIR Plus, 140kvm..
80mm 304:- /m2 + nån duk å skruv..
Vilka olika märken finns det på cellplast för tak?
Skillnad mellan PIR och EPS?
Mvh Jippen
 
Redigerat:
jippen skrev:
Har du själv isolerat taket utvändigt Consensus?
Nix, jag har 40-50 år kvar på mitt yttertak (betongpannor). Vid takbyte skulle jag bygga mögelsäkert om jag skulle bo kvar.
 
janwide skrev:
Jag isolerade min vind 2010 med cellplast 100 mm.
Takyta 135 kvm. Extrakosnaden för att isolera blev c:a 13.000 kr ink moms.
Cellplasten c:a 8.500 kr
De långa skruvarna man behövde kostade c:a 2.500 kr
Diverse reglar och annat c:a 2.000 kr
Totalkostnaden för taket inkl. ALLT. Material, hyra av byggställning, container, färg, takavvattning m.m. blev 57.000 kr

Jag använde FINJA CELLPLAST S150
Samma tekniska spec. som Thermisol.
Fick offert från Beijer på Thermisol. Den skulle kostat13.000 kr
Blev du nöjd med resultatet?
Lägre uppvärmningskostnad eller är det enbart för att slippa mögelvind som du bestämde dej för att isolera?
mvh Jippen
 
janwide
Än så länge är jag nöjd. Gjorde det pga mögel och nu är det inte en tillstymmelse till nytt mögel (bytte en del råspont). Övervåningen är också svalare på sommaren och varmare på vintern. Uppvärmningskostnaden har jag inte tillräcklig koll på men någon krona sparar jag nog där. Alternativet hade varit en avfuktare som hade stått och krävt både underhåll och el. Frågetecknet är vad man gör när takpannorna och läkten är slut. Byter man även cellplasten då? Men det blir nog inte mitt bekymmer om taket håller så länge som jag hoppas :-)
 
janwide
Var lite fundersam över hur det skulle se ut med ett tjockare tak men det blev inget bekymmer. Det ser bra ut på vårt hus.
 
Haha, fick just offerten från leverantören av bauder..
Nästan 100,000:- å det är bara isolerings materialet å lite skruv, haha, glöm det!
Jag hade trott att dom skulle offerera 100mm men tydligen var det 140mm som gällde för mej?
janwide, monterade du allt själv, valde tjocklek på isoleringen osv?
jag har lite mögelpåväxt på kallvinden jag med, men 100,000:- för att få det löst betalar jag aldrig, billigare att byta tak å råspont vart femte år istället,
Har kollat runt på lite andra märken, väntar på lite priser på enbart cellplast!
Ja, en avfuktare på vinden känns ju inte heller aktuell, nog måste väll cellplasten hålla bra länge?
mvh Jippen
 
janwide
Ja, jag gjorde allt själv. Läste mycket på nätet om hur man gör. Ju mer isolering desto bättre för vinden men 10 cm kändes som en bra kompromiss mellan funktion och utseende. Det blev en miss. Glömde att täta luftspalten vid takfoten så det fick jag göra i efterhand vilket var mycket besvärligare än om jag gjort det direkt vid takbytet.
 
janwide, vad använde du för underlagsduk?
får se till att man inte glömmer att täta luftspalten då :D
tur detta forum finns så man "förhoppningsvis" slipper göra nån större miss :D
/ Jippen
 
janwide
Du kommer säkert på någon egen miss ;-)
Ska kolla i papprena vad duken hette. Det var dålig klisterkant på den så jag var tvungen att lägga extra lim vilket inte var så kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.