14 827 läst ·
294 svar
15k läst
294 svar
Klimatförnekare
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Annorlunda beteende och därmed mental disposition korrelerar stort med att bli mobbad i en barngrupp. De som följer strömmen och inordnar sig i majoritetens hierarki har lägre risk för att bli utstött både som barn och som vuxen.Anna_H skrev:
Varje gång man står på majoritetens sida i en fråga riskerar man att bli en mobbare, med den maktpositionen menar jag att det är då man måste vara ödmjuk och självreflekterande. Står man och skriker i sin ensamhet och alla skakar på huvudet så löper man inte den risken.
Fast de flesta av oss som kallas alarmister är medvetna om att vi haft stora variationer över tid. Problemet nu är att det som tidigare tagit tusentals år nu gått på mindre än 100 år. Och det hinner inte flora och fauna anpassa sig till. Dessutom får vi kraftigare oväder, någon som klimatförändringsförnekarna också förnekar, bland annat genom att titta på medelvärden av nederbörd istället för att notera att lokala variationer blivit mycket strörre, med kraftigare skyfall och intensivare torka..H HenrikHuslöse skrev:Den bästa förklaringen är att det är koldioxidutsläppen som dominerar uppvärmningen de senaste århundrandet. Klimatforskning är en vetenskap baserad på mängder av mätdata, inte spekulationerna.
Där amatörklimatalarmisterna går fel är att man tror att klimatet är konstant när det är variabelt över tid. Men att hävda motsatsen - allt är naturligt - är inte smartare.
Jag har iallafall svårt för begreppet "alternativa fakta", det låter som en motsägelse i sig. Antingen är bollen rund eller så är den inte det.S Skopan skrev:
Jag föreslår att det är precis tvärtom.S Skopan skrev:Jag tror att vi på detta forum är extra sårbara för alternativa fakta. Vi som vill kunna själv och göra själv. Tänka själv. Dra våra egna slutsatser. De egenskaper som gör att vi kan göra mycket själv på våra hus är tyvärr även egenskaper som gör det svårt att inse hur otroligt inkapabla vi är till att dra slutsatser om klimatet. Eller till att avgöra om klimatforskningens slutsatser granskats tillräckligt.
Det är tänkasjälv-gänget som kommer till de märkliga slutsatserna, diverse konspirationsteorier, klimat, covid, överstatliga funktioner osv osv. Den gruppen är väldigt liten bland gör-det-självarna här. Det verkar istället som att vi använder våra förmågor till att se helheten och sedan luta åt det håller som låter rimligt.
Det betyder inte att jag har analyserat all data och själv avgjort hur det måste fungera, jag har bara konstaterat att här finns det forskning som säger si eller så, och forskningen är granskad på sedvanligt sätt - då kan jag tro på det.
Tänkasjälvgänget däremot, de tittar ut genom fönstret och konstaterar att det är ju inte svinvarmt idag heller, så klimativrarna har ju helt fel......eget beslut i sakfrågan utan utbildning eller kunskap blir sällan rätt.
"Medelhavsklimat" i Kiruna, Sundsvall, Åbo, Reykjavik, Oslo....? Det var nog mycket länge sedan det. Det går ju heller inte att direkt översätta global uppvärmning med lite varmare i Sverige. Det är ju medeltemperaturen på hela klotet, som avses och det innebär ju att det är möjligt med både sänkningar och höjningar av medeltemperaturen på enskilda platser. Om man inte tar hänsyn till skillnader mellan "lokalt väder" och "globalt klimat" i diskussioner, så visar man bara okunskap och blir inte tagen på fullt allvar.
Det är inte så mobbing funkar.Claes Sörmland skrev:
Annorlunda beteende och därmed mental disposition korrelerar stort med att bli mobbad i en barngrupp. De som följer strömmen och inordnar sig i majoritetens hierarki har lägre risk för att bli utstött både som barn och som vuxen.
Varje gång man står på majoritetens sida i en fråga riskerar man att bli en mobbare, med den maktpositionen menar jag att det är då man måste vara ödmjuk och självreflekterande. Står man och skriker i sin ensamhet och alla skakar på huvudet så löper man inte den risken.
Vad gör vi med all miljöförstörelse från elektroniktillverkarna i kina? Vi importerar mycket därifrån i Sverige. De producerar även det mesta med kolkraft vad jag förstår. Jag har sett hur hemska vattnen ser ut där.
Samtidigt blir man lite fundersam med tanke på temperaturförändringar och det har det blivit.men jag har intresse av att besöka slott och herrgårdar(weekend)och på dom flesta slott och herrgårdar har dom sparat gamla böcker från årstider bakåt i tiden som exempel väder och där kan man läsa om på 1920-1930 talet var det inte ovanligt med höga tempetaturer på sommaren och inget ovanligt att temperaturer runt 33-35 grader i veckor men som idag beskrivs som katastrof om dom temperaturerna dyker upp idag.
Nu förstår jag inte. Först börjar du prata om det enstaka fallet dig själv och vad du känner för fotboll och hur relevant det är för att du ska se ett samband. I nästa mening så raljerar du över att folk saknar grundläggande förståelse för statistik. Ja, det är ju just det - sådana här frågor får vi angripa genom att titta på populationer - inte egna känslor för fotboll.MathiasS skrev:
Nej, jag ser inte det sambandet. Jag gillade inte fotboll men tror inte att chemtrails programmerar om min hjärna ändå. I flera fall tycker jag mig dock se ett samband med utbildning, icke att förväxla med fina titlar - har man inte en grundläggande förståelse för statistik är det svårt att förstå varför enstaka exempel på händelser inte är relevanta, även om det händer tio gånger runt mig ("alla jag känner blev sjuka").
Men om man metodiskt granskat ALL väderdata som finns för tex Sverige, så kommer man ju till en annan slutsats än det du skriver, eller hur? Dvs, i snitt så finns trenden där. Att det varit svinvarmt i någon liten håla förut, det är ju självklart.V växelventil skrev:Samtidigt blir man lite fundersam med tanke på temperaturförändringar och det har det blivit.men jag har intresse av att besöka slott och herrgårdar(weekend)och på dom flesta slott och herrgårdar har dom sparat gamla böcker från årstider bakåt i tiden som exempel väder och där kan man läsa om på 1920-1930 talet var det inte ovanligt med höga tempetaturer på sommaren och inget ovanligt att temperaturer runt 33-35 grader i veckor men som idag beskrivs som katastrof om dom temperaturerna dyker upp idag.
Precis som du skriver, men med tillägg att IPCC inte påstår att det går så fort som media ger uttryck för.Anna_H skrev:
Fria tider? Verkligen? Finns det någon enda artikel i den tidningen som inte är vinklad för att passa det högerextrema narrativet och deras agenda?
Artikeln utelämnar en hel del fakta.
Hon anser INTE att det hela är en bluff, hon anser att det inte går så fort som IPCC påstår och att det kostar för mycket att göra något åt det.
Media ger en snedvriden bild av klimatforskningen genom att extrema åsikter utrymme de inte borde ha. TV borde rapportera de mest troliga scenariona och hur de ska hanteras.
Fast ibland låter det som att så varmt har vi inte haft tidigare med sådana temperaturer och vad jag vet har vi inte haft så varmt i veckor i streck som 33-35 grader.Jag har inte upplevt det iallafall.MathiasS skrev:
Det där var vääääldigt långtgående slutsatser!!!Claes Sörmland skrev:
De där individerna som tänker annorlunda än resten av klassen, killarna som inte vill spela fotboll när alla andra killar gör det, tjejen med den fula tröjan o s v. Nog känner du väl till denna till lilla grupp. Ofta hamnar dessa individer fel i sakfrågor och livet men ibland så blixtrar det till. Och ibland blir de ett hot mot samhället med sina annorlunda idéer, då ställs giftbägaren fram.