Hej på er!

Behöver om 5-6 år byta tak på vår 50-tals villa. Sadeltak utan genomföringar förutom murstocken.
Takstolarna är försvagade av en ombyggnad på 60-talet, så något lättare än tegel/betong pannor är att föredra.

Klicktak verkar vara vettigt då inga farmarskruvar går genom plåten, ner till råsponten utan det finns alltid ett helt tätskikt.

Jag har kollat många trådar om klicktak här på forumet och folk verkar vara lite...."onödigt" negativa?
Kanske lite provokativt, men vissa argument får mig att undra.

"Plåten kan sugas upp" läste jag i en tråd. Alltså, snackar vi om ev. rotor som uppkommer vid läsidan av nocken?
Om vi tar enkel aerodynamik så kan vi konstatera att vi har bra större bekymmer om det förekommer rotor på läsidan av nocken i sådan grad att plåten "kan sugas upp". Vad har vi då på vindsidan? Eller missar jag något?

"Jag gillar inte klicktak då det blir fult".
Pja, hantverkare som arbetar slarvigt kan också göra fult arbete oavsett om det är dubbelfalsat.

Missar jag något kapitalt här?
Eller är det "bara tycken"?

Åter igen, kanske lite provokativt inlägg, men vill bara ha en diskussion om just klicktak.

• Gilla
Evbo2023
  • Laddar…
La ett klicktak i somras. Relativt enkelt jobb, snyggt tycker jag. Jqg kan såklart inte säga något om hållbarhet ännu, men litar på tillverkaren

• Gilla
Afterquake och 1 till
  • Laddar…
En husfasad under konstruktion med nyinstallerade solpaneler på taket, oavslutad sidobeklädnad och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
määk87 och 9 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
[bild]
Satfläsk vad fint :) planja?

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Ett rött hus med klicktak och en skorsten med omgivande träd i bakgrunden
Skapa konto
Ett rött hus med klicktak och en skorsten med omgivande träd i bakgrunden
Skapa konto
Hus med klicktak i soligt väder, omgivet av träd, med verktygsbod i bakgrunden.
Skapa konto
Ett hus med nytt klicktak i plåt, skorsten och genomföringar syns, omgivet av träd.
Skapa konto

Jag jobbar som plåtis och undviker klicktak , att jämföra det med dubbelfalsad plåt är som att jämföra äpplen och päron.

Klicktak är kalas för hemmafixare
Krävs en skruvdragare och en plåtsax .

Problemet är genomföringarna . Där kan det vara svårt att få tätt själv och plåtisar drar sig för att göra
Arbeten då garantin kan vara svårt att lämna då inte man gjort hela taket. Har lite bilder på ett tak , skall lägga upp senare idag

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Problemet är genomföringarna .
Det var precis min slutsats också när jag la ett planjatak på min vedbod. Platt tak men i vinkel. Så länge man jobbar med hela längder och inga genomföringar + väljer det dyraste takfotsalternativet så är lösningen riktigt fin och jag skulle tycka det var ok även på ett villatak.

Om man istället har flera genomföringar som behöver hanteras skulle iallafall jag avstå att lägga detta på ett villatak. Det blir väldigt svårt att fixa själv på ett snyggt sätt och tveksamt om man hittar någon annan som vill göra det.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag la det på vårt hus i våras. Plåtarna runt takfönstret var riktigt pilligt att få till men blev bra!

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S Stefan85 skrev:
Åter igen, kanske lite provokativt inlägg, men vill bara ha en diskussion om just klicktak.
Min uppfattning är att det är ett antal professionella plåtslagare som ger uttryck för att klicktak är inget att ha.
Man kan ju fundera på varför.

Det jag konkret snappat upp är att klickplåten är av en annan kvalitet än bandplåt och mycket mer svårjobbad. Kan nog skriva under på det, har lagt klicktak och plåten är väldigt styv. Men här måste man ändå betänka att professionella sysslar med montering av sina system dagarna i ända, du som civilist gör det bara en gång. Det gör alltså inte så mycket om produkten är mer svårjobbad, du gör detta bara en gång och betalar ingen för den extra tid det tar. Om resultatet blir lika bra kvalitetsmässigt spelar det ingen roll för dig som kund/användare.
Det samma gäller eviga diskussionerna om mer svårjobbat/tidskrävande elmaterial från Biltema et.c.

Det outtalade här är att plåtslagare inte gillar att privatpersoner gör deras jobb. Det finns flera aspekter i detta, att de går miste om jobb men den mest påfrestande känslan är säkert att deras hantverkskunnande i viss mån devalveras om amatörer kan lägga plåttak själv. Det är klart något som påverkar självkänslan och deras bedömning av dessa produkter. Vad en hantverkare känner behöver du dock inte ta hänsyn till, taket blir lika bra.

Angående att genomföringar är svårare att göra. Det kanske stämmer, vi hade knappt några. Men vi hade en plåtad takkupa. Till detta tog vi en plåtslagare till hjälp som gjorde jobbet med glad min och utan att knorra. Hantverkare som inte utgår från resultat och kundens behov, utan istället ser till sin egen bekvämlighet med att det ska vara lättjobbade material, kan du nog bara strunta i att använda. Sådan mentalitet kan alldeles säkert hinta om att vederbörande väljer den lättaste vägen precis överallt som det går. Och den lätta vägen kan man ju själv också välja, det behöver man inte betala någon att sova sig genom.

• Gilla
craftsboy och 7 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Min uppfattning är att det är ett antal professionella plåtslagare som ger uttryck för att klicktak är inget att ha.
Man kan ju fundera på varför.

Det jag konkret snappat upp är att klickplåten är av en annan kvalitet än bandplåt och mycket mer svårjobbad. Kan nog skriva under på det, har lagt klicktak och plåten är väldigt styv. Men här måste man ändå betänka att professionella sysslar med montering av sina system dagarna i ända, du som civilist gör det bara en gång. Det gör alltså inte så mycket om produkten är mer svårjobbad, du gör detta bara en gång och betalar ingen för den extra tid det tar. Om resultatet blir lika bra kvalitetsmässigt spelar det ingen roll för dig som kund/användare.
Det samma gäller eviga diskussionerna om mer svårjobbat/tidskrävande elmaterial från Biltema et.c.

Det outtalade här är att plåtslagare inte gillar att privatpersoner gör deras jobb. Det finns flera aspekter i detta, att de går miste om jobb men den mest påfrestande känslan är säkert att deras hantverkskunnande i viss mån devalveras om amatörer kan lägga plåttak själv. Det är klart något som påverkar självkänslan och deras bedömning av dessa produkter. Vad en hantverkare känner behöver du dock inte ta hänsyn till, taket blir lika bra.

Angående att genomföringar är svårare att göra. Det kanske stämmer, vi hade knappt några. Men vi hade en plåtad takkupa. Till detta tog vi en plåtslagare till hjälp som gjorde jobbet med glad min och utan att knorra. Hantverkare som inte utgår från resultat och kundens behov, utan istället ser till sin egen bekvämlighet med att det ska vara lättjobbade material, kan du nog bara strunta i att använda. Sådan mentalitet kan alldeles säkert hinta om att vederbörande väljer den lättaste vägen precis överallt som det går. Och den lätta vägen kan man ju själv också välja, det behöver man inte betala någon att sova sig genom.
Tvärtom... Jobbar själv som plåtslagare, och skulle nog säga att yrkesgruppens största problem med klicktak snarare är att tillverkarna försöker få det att motsvara en bandtäckning, medan iallafall jag hävdar att det motsvarar vilken sorts skruvad takplåt som helst och bara är snäppet tätare än överlapp, kan ju ha fel men det lär väl märkas med tiden.... För övrigt så är nog plåtslagarens största problem snarare personalbrist än arbetsbrist...

• Gilla
Mattiiias och 2 till
  • Laddar…
Ska för övrigt lägga ett inom en snar framtid..

• Gilla
hannamajja och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
yrkesgruppens största problem med klicktak snarare är att tillverkarna försöker få det att motsvara en bandtäckning, medan iallafall jag hävdar att det motsvarar vilken sorts skruvad takplåt som helst och bara är snäppet tätare än överlapp
Så bra att yrkesgruppens problem med klicktak inte har något med själva produkten att göra, utan endast är ett problem med hur den marknadsförs av tillverkarna(?).

Hade personligen - som glad amatör - aldrig ens reflekterat över att olika sorters tak kan vara olika täta. Utgår själv ifrån att alla läcker lite och det är själva anledningen till att man har undertak. Om de läcker minimalt eller lite mer än minimalt spelar i sammanhanget ingen roll för mig som husägare, undertaket tar hand om saken.

Det ska bli spännande att se ifall klicktaket håller bättre i längden än ett överlappssystem som är skruvat på plats. Det jag sett av sådana tak är att efter 25-30 år så har alla skador i infästningen. Gummipackningarna till skruv/spik är sopor och vattnet har mer eller mindre fri väg in genom skruvhålen. TIll min förfäran såg jag i monteringsanvisningarna till ett antal tak som man skruvar på plats att man skruvar i dalarna, där allt vatten rinner.

La ett klicktak på vårt fritidshus för 11 år sedan. Tycker det var lätt att hantera och enkelt att lägga. Är medveten om att det inte är att likställa med ett bandtäckt tak men estetiskt är jag jättenöjd. Taket har än så länge inte blåst bort trots ett utsatt läge vid havet och det har varit några stormar under åren.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S Stefan85 skrev:
"Plåten kan sugas upp" läste jag i en tråd. Alltså, snackar vi om ev. rotor som uppkommer vid läsidan av nocken?
Om vi tar enkel aerodynamik så kan vi konstatera att vi har bra större bekymmer om det förekommer rotor på läsidan av nocken i sådan grad att plåten "kan sugas upp". Vad har vi då på vindsidan? Eller missar jag något?
Jag lade precis ett klicktak och blev förvånad över hur lätt det var att trycka ner "högfalsen" Men jag provade inte att försöka dra upp den igen (skulle nog ha gjort det för att kolla hållfastheten) Men absolut kan jag anse att det kändes som en risk, att vid sugvind så föreligger en sårbarhet i klicksystemet. Många tak som behöver läggas om är mycket på grund av detta fenomen, att vinden har tagit tag i plåten, vilket medfört att det uppstått sprickor där plåten varit alltför dåligt infäst. Vind som ligger mot plåten trycker då ner denna och då uppstår inte samma problematik. Nu avser jag ett större tidsspann, men varför inte också se det som en faktor att räkna med?
S Stefan85 skrev:
"Jag gillar inte klicktak då det blir fult".
Pja, hantverkare som arbetar slarvigt kan också göra fult arbete oavsett om det är dubbelfalsat.
Det estetiska är subjektivt och jag kan tycka att den inramning som blir av ett klicktak (Nock och vindskivelist) kan vara ett mera tilltalande alternativ vid vissa typer av hus, än ett bandtäkt tak som blir lite mera avhugget. Samt att det är mycket slätare mellan falserna än 90% av falsat tak. Men då ett krav på att det måste vara ett absolut uppriktat tak för att jämnheten ska bevaras.

T tompaah7503 skrev:

Hantverkare som inte utgår från resultat och kundens behov, utan istället ser till sin egen bekvämlighet med att det ska vara lättjobbade material, kan du nog bara strunta i att använda. Sådan mentalitet kan alldeles säkert hinta om att vederbörande väljer den lättaste vägen precis överallt som det går. Och den lätta vägen kan man ju själv också välja, det behöver man inte betala någon att sova sig genom.
Tack för sunda tankar och uttömmande text.
Jag tänkte inte kvotera hela din text.
Men jag känner lite samma sak här, kvalité konta "kan själv"
Jag är elektriker sedan 13 åt tillbaka. Gällande Biltemas (eller andra mindre tillverkares) elgrejjer:
Ja, det är mer "svårmonterat" då dessa komponenter har oftast skruvar till kablarna.
Detta gör bara att arbetet tar tid. MEN!
Jag har varit med att plasthöljet som skyddar strömförande delar spricker lättare på dessa saker.
"Frugan körde bara på uttaget med damsugaren".
De störra tillverkarna håller bättre.

Jag vill gärna inte gå in i denhär...."fällan"...
Jag vill gärna att klicktaket håller lika bra som en dubbelfalsat plåttak.
Sedan att jag får jobba hårt med det en gång.... tja...jag överlever nog.

plåtrickard plåtrickard skrev:
Ska för övrigt lägga ett inom en snar framtid..
Klicktak? Skriv gärna om dina erfarenheter här.
Vill du kan man ta det PM också ;)

T tompaah7503 skrev:
Det ska bli spännande att se ifall klicktaket håller bättre i längden än ett överlappssystem som är skruvat på plats. Det jag sett av sådana tak är att efter 25-30 år så har alla skador i infästningen. Gummipackningarna till skruv/spik är sopor och vattnet har mer eller mindre fri väg in genom skruvhålen. TIll min förfäran såg jag i monteringsanvisningarna till ett antal tak som man skruvar på plats att man skruvar i dalarna, där allt vatten rinner.
Fast, nu hänger jag inte med. Skador vid infästningen? De syns väl inte?
Man skruvar fast en plåt,
Man lägger över en annan plåt över skruvskallarna för att sedan klicka i och skruva fast..o.s.v..

M Myckling skrev:
Är medveten om att det inte är att likställa med ett bandtäckt tak men estetiskt är jag jättenöjd. Taket har än så länge inte blåst bort trots ett utsatt läge vid havet och det har varit några stormar under åren.
Hur skulle du jämföra falsat med klicktak då du inte kan likställa dessa?
Nu när du har monterat och kollat på taket i 11 år. Skulle du ha lagt klicktak ditt bostadshus?

S Stefan85 skrev:
Jag vill gärna inte gå in i denhär...."fällan"...
Okay, uttaget från Biltema var kanske dåligt exempel, kanske inte. De flesta kör ändå inte på uttagen med dammsugare eller vad som helst annat. Jämförbart vore då kanske om man begått våld mot ett plåttak, vilket som klarar det och vilket inte. Jämförelsen avsåg själva monteringsmomentet som jag tror att yrkesmänniskan har invändningar emot.

S Stefan85 skrev:
Fast, nu hänger jag inte med. Skador vid infästningen? De syns väl inte?
Nej, nu var jag otydlig. Jag menade andra överlappande taksystem som trapetsplåt, pannplåt eller liknande. De som monteras med skruvar/spikar genom plåten, fullt synligt. Dessa system har jag sett tillräckligt av för att inte vilja ha själv - skruvhålen är av tioöresstorlek efter 30 år, gummipackningarna har torkat samt trillat ner och regnet letar sig med glädje ned för skruvhålen.
Klicktaket lider inte av denna förskruvningsproblematik då skruvarna sätts dolda men också i hål som har rörelsemån inbyggt i sig.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.