Hej, har ett hus från 1976. Golvreglar på betong med sand. Därefter spånskiva och ny linoleummatta. Jag ska lägga nytt klickgolv i ek från Bauhaus på linoleummattan men vill ha tips på underlag (mellan linoleum och nya ekgolvet) Ska jag välja
1) foam
2) grålumppapp
3) golvunderlag locoklick från bauhaus

Jag önskar inga frågor om ifall jag måste bryta upp och kolla reglar mm. Jag vet att nuvarande golv är linoleummatta och inte plast

Redigerat:
#ek
Backa1973 Backa1973 skrev:
Hej, har ett hus från 1976. Golvreglar på betong med sand. Därefter spånskiva och ny linoleummatta. Jag ska lägga nytt klickgolv i ek från Bauhaus men vill ha tips på underlag. Ska jag välja
1) foam
2) grålumppapp
3) golvunderlag locoklick från bauhaus

Jag önskar inga frågor om ifall jag måste nryta upp och kolla reglar mm. Jag vet att nuvarande golv är linoleummatta och inte plast
Hur kommer laminatgolv in i tråden?

• Gilla
Beskow93
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur kommer laminatgolv in i tråden?
Som jag skrev, jag ska lägga ek på linoleum

A AndersS skrev:
Förklara, ska du lägga klickgolv av ek på laminatgolv eller är det laminatgolv med ekmönster.
Det framgår inte i inlägget bara att det är en linoleummatta.
Jag ska lägga ek på linoleum (skrev fel när jag skrev laminat)

Som jag skrev, jag ska lägga ek på linoleum
Ok, det som så står i trådrubriken stämmer inte?

Jaaa,vad står det i monteringsanvisningen från tillverkaren?

A AndersS skrev:
Ok, det som så står i trådrubriken stämmer inte?
Nu har jag ändrat. Sorry!

plåtrickard plåtrickard skrev:
Jaaa,vad står det i monteringsanvisningen från tillverkaren?
Det står inget om linoleum

Det står inget om linoleum
Spontant känner jag väl att det kanske blir lite väl mjukt underlag med linoleum och foam på varann..
Men jag hade rivit ut linoliummattan av en massa anledningar

plåtrickard plåtrickard skrev:
Spontant känner jag väl att det kanske blir lite väl mjukt underlag med linoleum och foam på varann..
Men jag hade rivit ut linoliummattan av en massa anledningar
Tack för ditt svar. Tyvärr kommer jag inte ta bort mattan. Men jag ska fundera över lm det sviktar innan start.

2) grålumppapp
ja

Är golvet jämt och slätt hade jag nog också valt lumppapp.

BirgitS
Är linoleummattan så plan att den uppfyller parkettgolvstillverkarens krav i monteringsanvisningen?

Men om linoleummattan känns lite mjuk så är lumppapp bättre än foam. Lumppapp går inte att pressa ihop på samma sätt som foam.

Lococlic golvunderlag är väl bara en tillverkares foam, eller?

Mitt enkla råd: välj ett underlag som är gjort för klickgolv, typ Bauhaus Locoklick. Det ger stabilitet, dämpar ljud och minskar risk för knarr - foam eller grålumppapp kan bli problem på sikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.