Har använt Svenskt Träs dimensioneringsverktyg för att beräkna dimensionerna på nockbalken. Undrar då med hur mycket(%?) man kan minska dimensionen på nockbalken om jag lägger till en stötta på mitten. Är det även möjligt att minska dimensionerna på de horisontella balkarna?
Om takstolen i mitten är korrekt dimensionerad så den kan ta lasten från mitten av taket och föra ut/ner den till väggstolparna så går det att räkna nockbalken som två separata. Dvs, en till höger och en till vänster (enl bild). (Antar att balkberäkningsmallen som Svenskt trä har inte är gjord för mittstöd/tre lastpunkter?)
Tack, verktyget har inte möjlighet att beräkna tre lastpunkter. Jag har inte hittat det.Oldboy skrev:
Om takstolen i mitten är korrekt dimensionerad så den kan ta lasten från mitten av taket och föra ut/ner den till väggstolparna så går det att räkna nockbalken som två separata. Dvs, en till höger och en till vänster (enl bild). (Antar att balkberäkningsmallen som Svenskt trä har inte är gjord för mittstöd/tre lastpunkter?)
Ja, precis om mittstödet är väl placerat och tillräckligt bärande så delas spännvidden upp och man kan räkna varje halva separat. Det kan ge en stor dimensioneringsvinst eftersom momentet i mitten minskar rejält. Men det gäller att vara säker på hur lasten verkligen fördelas särskilt om taket har olika lutningar och snözon 2,5 är aktuell.
Svenskt Träs mall räknar generellt med enkel upplagsform, så mittstöd måste hanteras utanför det eller så får man gå på en mer anpassad beräkning.
Svenskt Träs mall räknar generellt med enkel upplagsform, så mittstöd måste hanteras utanför det eller så får man gå på en mer anpassad beräkning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vågar jag mig på nockbalk 56×225 istället för 90×315?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Var får jag tag i klenare fjäder till 2014?
Fönster & Dörrar -
Byggbeskrivningar Nockbalk fungerar ej?
Byggmaterial & Byggteknik -
Skarva nockbalk i vinkel till valmat tak
Utbyggnad och tillbyggnad -
Fästa takås i nockbalk: jacka ur eller lägga en kil?
Byggmaterial & Byggteknik