Byggahus.se

Klenare jord vid 3-fas?

1. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Ja, handlar väl typ om flerledarkabel utan skyddsledare som ska kompletteras med skyddsledare.

543.1.3
    Separat framdragen skyddsledare som inte ingår i matande kabel skall ha minst följande area:
    – 2,5 mm² om den är skyddad mot mekanisk åverkan
    – 4 mm² om den inte är skyddad mot mekanisk åverkan.

2. pefo
    Medlem Nivå 10
    Precis, och ska man då vara paragrafryttare så är en installation med 2,5mm² FK i fasledaren och 1,5mm² skyddsledare egentligen inte korrekt utförd. Eller menar du att 543.1.3 endast gäller komplettering av kablar?

3. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Nja, regeln säger ju egentligen inget om rör med FK (rör+fk är ju att betrakta som en "kabel"), däremot om du drar en gul/grön kopplingstråd utanpåliggande för sig själv så gäller den regeln. Så tolkar jag det iaf. (Inte för att jag förespråkar klenare area på skyddsledare, skulle aldrig tänka tanken, möjligtvis som en provisorisk lösning i undantagsfall)

4. GK100
    Medlem · Nivå 21
    I TS fall är det ju FK förlagda i rör och då är det en accepterad lösning att använda klenare PE i enlighet med vad som nämnts i övriga trådar och dokument. Det finns en del elfirmor som numera använder denna dimensioneringsprincip, speciellt vid huvudledningar för gruppcentraler i flerbostadshus.

Ett exempel på det andra fallet med kompletterande PE och kraven på dess area är tex rörlig matning till telfrar och traverser med gummikabel på lina eller åkvagnar. Här gäller denna regel så om matningskabel är 5G1.5 läggs ofta 6 mm² RK som komplettering.

Jag har för egen del i ett seminarium hört dessa och flera olika fall relateras av en tidigare potentat inom elsäkerhetsverket, så jag hyser inte minsta tvivel på att det är korrekt med 1.5 mm² PE för en 2.5 mm² gruppledning om alla kriterier uppfylls.
    Däremot är det väl inget lämpligt hårklyveri för hempularjobb och ekonomiskt är det ju i de fallen en bagatell.

5. B
    Medlem · Nivå 11
    Jag håller med, men det finns ju fall där det kan vara bra att känna till var gränserna går.

1. Det har diskuterats några gånger om man klarar att få in 5 st 2.5mm2 FK i ett befintligt 16 mm VP-rör. Vad ska man göra om man inte lyckas? Dra en ny utanpåliggande kabel, eller försöka få in 4 st 2.5 mm2 och en 1.5 mm2 FK i röret?

2. Jag minns en tråd som hade ungefär följande frågeställning:
    "Jag måste byta pumpen i ett pumphus. Den nya ska ha 1-fas 16A, men den nergrävda kabeln är bara 5x1.5 mm2. Måste jag gräva ner en ny kabel?"
    Jag har för mig att det var Pefo som gav svaret: "2 ledare till fas, 2 till nolla, 1 till jord + JFB är ok". Den gången var det utan tvekan en kabel. :D

/Hasse

6. pefo
    Medlem Nivå 10
    Hmmm... tveksamt att jag skulle ha gjort det. :p Du minns inte vilken tråd det var?
    Principiellt är jag emot parallellkoppling då det innebär en del risker vid ett eventuellt fel.
    Dessutom är jordfelsbrytare till en fast ansluten pump inget måste. Men, men.

7. B
    Medlem · Nivå 11
    http://www.byggahus.se/forum/el/86661-olika-tradtjocklekar.html

Du skrev iofs att du ogillar parallellkopplade ledare....

/Hasse

8. pefo
    Medlem Nivå 10
  9. A
    Medlem Nivå 6
    Ligger det redan en 5x1,5 nedgrävd så kan det nog vara förlåtet att lösa det på det viset om man räknar igenom det och ser till att alla krav uppfylls.
    Svårt att motivera kostnaden att gräva ett 70m dike och lägga ner en ny kabel bara för att det ska bli vackert i kopplingsdosan :)

• Laddar…
  10. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Jag hade skaffat en trefaspump...

11. A
    Medlem Nivå 6
    Det finns väl knappt längre för mindre pumpar?
    Det satt en gammal rostig trefaspump i vår avloppsbrunn. När den la av så var det enfaspump som gällde. Verkar som att dränkbara trefaspumpar är omodernt. Förmodligen för att enfasmotorer är billigare.

12. M
    Medlem Nivå 9
    Redigerat 12 jan 2009 19:46
  13. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Även om en installation med 2,5 mm2 fasledare och 1,5 mm2 skyddsledare löser säkringen på 5 sekunder, så blir dessa sekunder klart obehagligare för den stackare som råkar hålla i spisen och får 144 Volt över kroppen.

Om jag fick välja skulle jag föredra 115 V under kanske 4 sekunder istället.

14. A
    Medlem Nivå 6
    Ja, när det handlar om att dra om någon enstaka meter FK i samband med ett annat elarbete så är det verkligen inte mycket att diskutera.

15. M
    Medlem Nivå 9
    Om det tar 5 sekunder innan spänningen bryts så ska du nog byta märke på jordfelsbrytare mycke_nu ;)