Byggahus.se
finns det någon regel som säger att man inte får öka diametern på tråden efter centralen?

t ex från centralen 10A säkring 1,5mm2 EKK light - kopplingsdosa - 2,5mm2 EKK-light

(tvärsom förstår jag inte bör göras för då kan man ju säkra fel - i mitt exempel säkrar man utifrån den klenaste tråden som är närmast centralen)
 
Om du ökar arean så kanske någon annan tror att det är ok att säkra upp i centralen.
 
Ledningen skall ha samma area i hela sin längd (finns säkert undantag, men som huvudregel).
 
Ser inte anledningen till att öka ledararean efter en kopplingsdosa t.ex
Varför vill du göra detta ? Finns ingenting som säger att du inte får , men detta är huvudregel som sagt att köra samma area hela vägen. Behövs större area på tråden ska den ha det redan från centralen.

Så nej , Byt inte area efter en bit. Kör på samma hela vägen.
 
Kanske inget jättebra exempel, men elektrikern som kopplade in vattenpumpen här lade 70 meter 3mm2 (dvs 2 x 1.5 mm2 parallelkopplade) som fortsättning på den 1.5 mm2 EKK som var framdragen till brytaren från gruppcentralen.
 
ok om jag förstår rätt så är det inget fel att ha större area i slutet.

anledningen till frågan är att det finns 2,5mm2 draget på vind till lampa som matas från kopplingsdosa för FTX aggregat - som i sin tur matas med 2.5mm2 från central.

nu vill jag ha egen matning till lampa från central + ha fler lampor - och då är det overkill + trångt med 2,5mm2

ny matning på 1,5mm2 ska alltså dras från central till ny kopplingsdosa - och sedan ska lampan flyttas till nya kopplingsdosan.
 
mycke_nu skrev:
Kanske inget jättebra exempel, men elektrikern som kopplade in vattenpumpen här lade 70 meter 3mm2 (dvs 2 x 1.5 mm2 parallelkopplade) som fortsättning på den 1.5 mm2 EKK som var framdragen till brytaren från gruppcentralen.

Och det var inte heller godkänt...

parallllelllll koppling av kablar är en helt egen skola för sig...
 
el_richard skrev:
Och det var inte heller godkänt...

parallllelllll koppling av kablar är en helt egen skola för sig...
Berätta gärna vad det var som inte var godkänt i detta fall!
 
kommer inte exakt ihåg detta men.

tror att minsta area för parallel koppling är 16 mm2.

men åter kommer med exakt fakta..... ska leta upp konkret fakta...
 
Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut, men jag tror det är 5x1.5 EKLK med fas och nolla dubblerade. Kan inte tänka mej att parallellkoppling av exakt lika långa ledare i samma kabel skulle vara problem. Frågan är väl snarast hur det var med utlösningsvillkor mot den (troligen) enkla skyddsjorden innan jag skruvade in en 300 mA jordfelsbrytare.
 
mycke_nu skrev:
Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut, men jag tror det är 5x1.5 EKLK med fas och nolla dubblerade. Kan inte tänka mej att parallellkoppling av exakt lika långa ledare i samma kabel skulle vara problem. Frågan är väl snarast hur det var med utlösningsvillkor mot den (troligen) enkla skyddsjorden innan jag skruvade in en 300 mA jordfelsbrytare.
Upp till 16kvmm ska skyddjorden vara minst lika area som fasledarna, så där gick du på pumpen!
 
sverre skrev:
Upp till 16kvmm ska skyddjorden vara minst lika area som fasledarna, så där gick du på pumpen!
Kollade just.. det är EKKJ med dubblerad fas och nolla. Arrgh.. Och elfirman som gjorde installationen gick i kånken strax före jul... 70 m kabel gräver man inte upp i en handvändning :mad: Får förlita mej på JFBn.
 
mycke_nu skrev:
Kollade just.. det är EKKJ med dubblerad fas och nolla. Arrgh.. Och elfirman som gjorde installationen gick i kånken strax före jul... 70 m kabel gräver man inte upp i en handvändning :mad: Får förlita mej på JFBn.
Reklamation av jobbet kan kanske vara ett alternativ?
Du behöver knappast bekymmra dig om ev. uppgrävning!
 
sverre skrev:
Reklamation av jobbet kan kanske vara ett alternativ?
Du behöver knappast bekymmra dig om ev. uppgrävning!
Dom har som sagt gjort konkurs..
 
Det blir lätt konkurs om man får göra om många felaktiga jobb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.