55 754 läst ·
296 svar
56k läst
296 svar
Klarna tar kreditupplysning för små köp!
Spärra och radera är inte samma sak.
Så du menar att de tar olagliga kreditupplysningar? Om du kan bevisa det tycker jag du borde polisanmäla dem (tror nog de har bra koll på den legala biten så anmälan skrotas nog rätt snabbt). Vad betyder en respektlös kreditupplysning? Respektlös mot vem och på vilket sätt?L Lars48 skrev:Detta med icke legitima och respektlösa kreditupplysningar som Klarna håller på kommer att drabba fler och fler kunder.
De som avsluta sin tjänst hos Klarna kan skicka ett mejl till dataskydd@klarna.se för att helt enkelt skydda dig mot icke önskvärda överraskningar.
Jag hat mejlat de men hat inte fått något svar än. Enligt deras kundtjänst det kan ta upp till 14 dagar innan jag får svar.
Motiveringen är att jag kanske har gjort affärer som inte är avklarade.
Om någon har snott eller använt mitt Klarna konto olaglig då kan jag tydligen inte spärra det när jag vill ! utan måste vänta i värsta fall 14 dagar på besked. Vad säger ni om det ?
Registrera sig på https://www.upplysning.se/ så skriver du bara in grannens adress så får du fram hela personnumret med 4 sista också.T Thomas_Blekinge skrev:Ja, det har jag också hört. Jag har inte försökt, men om jag skulle vilja veta grannens personnummer, hur går jag till väga, rent praktiskt?
Ibland blir jag tillfrågad efter PN i telefon (försäkring, abonemang) och varje gång jag frågar: visst, och vad är ditt personnummer? så vägrar människan i andra änden att ange sitt personnummer. Varför skulle de vägra om det är ju så offentligt och harmlöst?
Jag har inte skrivit olagliga kreditupplysningar. Om jag tyckte de var olagliga då skulle jag skrivit det. Om jag handlar med Klarna 100gg, olika belopp under 3000kr (jag har haft ett köp på 2450kr) och får inget besked om kreditupplysning då får jag automatisk en uppfattning om att företaget tar inte upplysning när jag handlar. Jag får ett falsk förtroende för företaget. Om jag får en kreditupplysning för ett annat köp som överskriver mitt högsta köpmed 5-600kr då känner jag mig lurad.C Chris11 skrev:
Det ska inte vara så att jag måste ringa och fråga vartenda gång om det. Tydliga spelregler eller fair play som vi brukar kalla det i företaget som jag jobbar åt. En av grundläggande värderingar som ett seriöst företag borde ha.
Allt behöver inte vara reglerad.
Om någon vill veta mer om Klarna kortet och kollar efter info i appen då ska inte hen få en kreditupplysning för att råkat trycka på fel knapp. Det rättvisa är att få ett meddelande typ vi kommer att ta en upplysning på dig vill du fortsätta? Ge kunden alternativ att välja. Återigen FAIR PLAY.
Jo det har du gjort men med andra ord,L Lars48 skrev:
Just ”icke legitima kreditupplysningar” är samma sak som ”olagliga kreditupplysningar”.L Lars48 skrev:
Något som inte är legitimt är olagligt.
https://www.synonymer.se/sv-syn/legitim
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/legitim
Har ni sett tråden på Flashback där bankrutta personer tipsar varandra om sajter som erbjuder kreditköp utan att kolla upp kunden? En sådan nätbutik kan raskt bli plundrad på miljontals kronor av kunder som inte har för avsikt att betala några fakturor.L Lars48 skrev:
Alla kreditgivare med någon form av självbevarelsedrift måste ha god kännedom om kundens kreditvärdighet, så är det bara. Tål man inte att bli granskad får man undvika att handla på kredit, det är väl självklart?
Vad spelar det för roll om dom gör 100 mikroupplysningar om ingen av dom registreras hos UC?L Lars48 skrev:Jag har inte skrivit olagliga kreditupplysningar. Om jag tyckte de var olagliga då skulle jag skrivit det. Om jag handlar med Klarna 100gg, olika belopp under 3000kr (jag har haft ett köp på 2450kr) och får inget besked om kreditupplysning då får jag automatisk en uppfattning om att företaget tar inte upplysning när jag handlar. Jag får ett falsk förtroende för företaget. Om jag får en kreditupplysning för ett annat köp som överskriver mitt högsta köpmed 5-600kr då känner jag mig lurad.
Det ska inte vara så att jag måste ringa och fråga vartenda gång om det. Tydliga spelregler eller fair play som vi brukar kalla det i företaget som jag jobbar åt. En av grundläggande värderingar som ett seriöst företag borde ha.
Allt behöver inte vara reglerad.
Om någon vill veta mer om Klarna kortet och kollar efter info i appen då ska inte hen få en kreditupplysning för att råkat trycka på fel knapp. Det rättvisa är att få ett meddelande typ vi kommer att ta en upplysning på dig vill du fortsätta? Ge kunden alternativ att välja. Återigen FAIR PLAY.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Har det fastställts att detta var en microupplysning?
Exakt! Ge f-n i att handla på kredit om ni inte vill ha en upplysning på Er. Vilket i sig idag inte spelar någon som helst roll. Om ni har ordnad ekonomi.C cpalm skrev:Har ni sett tråden på Flashback där bankrutta personer tipsar varandra om sajter som erbjuder kreditköp utan att kolla upp kunden? En sådan nätbutik kan raskt bli plundrad på miljontals kronor av kunder som inte har för avsikt att betala några fakturor.
Alla kreditgivare med någon form av självbevarelsedrift måste ha god kännedom om kundens kreditvärdighet, så är det bara. Tål man inte att bli granskad får man undvika att handla på kredit, det är väl självklart?
Klart som tusan dom gör en upplysning på Er när ni inte vill betala direkt! Folk
Jag har varit med om situatiiner där det enbart finns faktura som alternativ. Då tyckte dessutom klarna att jag inte var kreditvärdig, varför kunde de inte säga. Andra gånger har det blivit faktura fast jag inte avsåg det.
Så det är inte så lätt att undvika alla gånger.
Så det är inte så lätt att undvika alla gånger.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Finns fler ”klarna bolag” svårt att handla online om man är rädda för alla dessa bolag, samt om man handla smidigt och säkert, jag får helst hem varan före jag betalar, men aldrig på avbetalning, men köper mycket med förskott betalning från EBay.
Oftast finns ju även alternativet att avstå köpet och vända sig någon annanstans.D Daniel 109 skrev:
Men jag förstår problemet, samhällsutvecklingen går ju snabbt mot att vanliga pengar blir värdlösa och istället tvingas man som kund in i en uppsjö med kommersiella betalningslösningar där man som slutkund alltid hamnar i tredje hand.
Tycker ändå en faktura som kan betalas med bankgiro är ett OK alternativ. Värre med t.ex. Postnords privatimportmoms som endast kan betalas med Swish eller så måste man mata in sina kortuppgifter eller inloggningskoder till Internetbanken i tjänsten "Trustly". Det är ändå ett statligt bolag och en situation där jag verkligen inte har någon valmöjlighet.
Gissar att när kreditupplysning skall tas, regleras detta av avtal mellan Klarna och det säljande företaget. Kanske hade denna säljare ett avtal som säger att faktura på över 3000:- (eller annat belopp), så skall kreditprövning göras. Hur vet TS att det är Klarna som tar kreditrisken?