55 753 läst ·
296 svar
56k läst
296 svar
Klarna tar kreditupplysning för små köp!
Mycket som Klarna (och tex Svea) gör är att tillhandahålla en betallösning för själva internet-affären. Utan dem är affärerna mer bakbundna på att ha en funktionell betallösning för sina kunder. Man har som affär möjligheten att aktivera de delar som man vill att kunden skall kunna välja mellan. Och man vill ju som affär att det skall vara enkelt för kunden att betala sina varor.
Det som har kommit nu på senare tid är mer kompletta utchecknings-lösningar, där man som affär inte kan bestämma lika mycket hur man vill kunderna skall kunna använda för betalsätt. Där är man mer uppbunden till hur leverantören vill att det skall vara. Fördelar för kunden är att "kassan" kommer ihåg dig nästa gång osv, dock kräver det nästa alltid att man måste uppge sitt personnummer, så de kan få din adress och liknande.
Vi har tex kortbetalning som förstahandsval för kunderna, sedan direktbetalning, sedan faktura, sedan avbetalning. När vi testade Sveas snabbkassa, så var faktura och delbetalning de första valen som kom upp. Det är ju på de som de tjänar mest pengar på. Faktura/avbetalning är det som kostar butiken mest, kort-/direktbetaling är "billigare".
Bäst för butiker just nu är ändå Swish-betalingar. Där är en nackdel att man har lite mer administrativt att kontrollera att betalningen är genomförd. Klarna/Svea har mycket bra administrativa weblösningar.
Sedan kan det skilja på hur betalföretagen hanterar (affärens) pengar, Klarna betalar ut klumpsummor/månad, Svea efter ett par dagar.
Det som har kommit nu på senare tid är mer kompletta utchecknings-lösningar, där man som affär inte kan bestämma lika mycket hur man vill kunderna skall kunna använda för betalsätt. Där är man mer uppbunden till hur leverantören vill att det skall vara. Fördelar för kunden är att "kassan" kommer ihåg dig nästa gång osv, dock kräver det nästa alltid att man måste uppge sitt personnummer, så de kan få din adress och liknande.
Vi har tex kortbetalning som förstahandsval för kunderna, sedan direktbetalning, sedan faktura, sedan avbetalning. När vi testade Sveas snabbkassa, så var faktura och delbetalning de första valen som kom upp. Det är ju på de som de tjänar mest pengar på. Faktura/avbetalning är det som kostar butiken mest, kort-/direktbetaling är "billigare".
Bäst för butiker just nu är ändå Swish-betalingar. Där är en nackdel att man har lite mer administrativt att kontrollera att betalningen är genomförd. Klarna/Svea har mycket bra administrativa weblösningar.
Sedan kan det skilja på hur betalföretagen hanterar (affärens) pengar, Klarna betalar ut klumpsummor/månad, Svea efter ett par dagar.
Jag håller med dig helt och hållet. Naturligtvis kan man se det moraliskt. Men för mig är det som förstår hur klarna fungerar ett mycket bra alternativ. Jag är fullt medveten om att många kanske använder Klarna fel, kredit är alltid ett jäkelskap, Klarna eller Kreditkort. Tycker ändå att det är personernas egna fel, inte kreditgivarens. Allt står klart och tydligt vid betalningen.13th Marine skrev:
Jag vill hävda att det är just det enkla som är problemet.
Det finns många idag som inte har det ekonomiska sinnet att förstå att det inte är normalt att köpa allt man äger på avbetalning och kredit.
Jag säger inte att jag har en lösning på det, men att göra det ännu lättare att köpa på kredit är inte en.
Ja, trodde det var underförstått att vi inte vet hur eller varför det blir en fördröjning. Och för mig som kund, är orsaken mindre viktig. Det viktiga är ju att det riskerar att bli en fördröjning och det är inte bra för mig. Det tar bort fördelarna som kan vara med att använda Klarna. Sedan verkar du lite märkligt positiv. Klarna är och har varit starkt kritiserat, och de som grundade företaget är väldigt suspekta. Det finns numera också ett alternativ Qliro , som skapades av vissa företag för de inte ville vara helt beroende av klarna.C Chris11 skrev:Fungerar faktiskt inte alls så som du beskriver, Klarna har ingen som helst fördröjning. Allt sker från Klarnas ögonblickligen, det är webbutikens bakomliggande affärssystem som medför fördröjningen. Klarna är ett exceptionellt innovativt bolag som vi i Sverige skall vara stolta över, typ som vi är över SKF, Ericsson och Volvo, bolaget är tillsammans med tex Spotify detta århundrades lysande stjärna. De är ”truly disruptive” och har vänt upp och ner på hur betalflöden fungerar.
Och nej, jag jobbar inte på eller för Klarna. Däremot så är jag väldigt påläst på betalningslösningar och dess säkerhet. Klarna är tekniskt överlägset alla på marknaden tom i ett globalt perspektiv.
Tillbaka till ursprungsfrågan, kreditupplysningen påverkar inte det minsta något annat. En stor anledning till att de gör så är att verifiera folkbokföringsadressen. Om banken vill titta på din upplysning spelar det ingen roll om du har hundra kreditförfrågningar likt Klarna. Faktiskt tvärtom så länge du inte har betalningsanmärkningar, det visar att du respekterar långivare och alltid betalar i tid. Underskatta inte hur sofistikerad finansvärlden är när det kommer till krediter
Qliro var nya för mig, men lite skoj att läsa detta som de har denna text som beskrivning av e-handel;E Edgarsven skrev:
"Klicka hem, känn efter och välj betalsätt.
Du köper något du behöver. Skor, schampo och en pryl till hemmet. Sen fyller någon år och barnen växer ur sina kläder. Att klicka hem saker från nätet är ju ganska lätt och därför tycker vi att det ska vara lika enkelt att betala. Eller att skicka tillbaka. Med Qliro betalar du när du fått hem det du köpt, antingen allt på en gång eller lite i taget."
Tror de lär ta kreditupplysningar med.
Absolut så är det en del av valet man gör när man klickar på klarna. Jag betalar alltid direkt när jag fått varan, så slipper jag ha något väntande. Jag klandrar inte klarna på något sätt, som någon skrev och det jag menade är att det är en kedja och alla har olika datasystem för betalning och leverans. Om det är så att det blir förseningar pga denna kredit som klarna ger kunden, så kanske man inte vill välja klarna pga detta. Jag vill det inte, för det är ju samma pengar som det kostar mig.G Ganescha skrev:Ah, jag använder appen och får påminnelser ett par dagar innan betalningen går ut. Glömmer folk att betala så är det personernas fel. Dom har ju ändå haft 14 dagar på sig att betala. Ser inget fel alls med det. Det gör dom helt rätt i. Det är ju ändå en kredit.
Likt dig så köper jag nog allt på nätet utom mat och har aldrig blivit utan någon påminnelse, varken via appen eller mailen. Men visst, klarna är ju bara ett alternativ vid betalning, hos butikerna kan man ju betala direkt via kort och det är möjligt att varan skickas snabbare då. Men man kan ju inte klandra Klarna för att folk är glömska, lata eller bara okunniga.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Visst är det så. Men man ska inte heller läcka mer data än nödvändigt.Alfredo skrev:
Nödvändigt för transaktionen är att dina pengar hamnar hos säljaren (Klarnas uppgift i det här fallet) och att säljaren har en adress att skicka varan till. Säljaren behöver inte ditt personnummer, då ska de inte heller ha det. Klarna behöver inte heller ditt personnummer om du gör en direktbetalning med kort vid köptillfället. De behöver bara ett giltigt kortnummer som det kan dras pengar ifrån. Allt annat är överflödigt och ska inte med som metadata i transaktionen.
Jag tror att säljaren tycker det är bekvämt. Man får betalt av Klarna och slipper hålla rätt på om folk betalat, skicka påminnelser, kravbrev eller i värsta fall blanda in fogden. Dessutom erbjuder Klarna avbetalning. För detta kräver Klsrna X procent av affären. Upp till säljaren om han vill betala Klarna procenten. Och så till den ständiga frågan som naiva konsumentjournalister ställer ”drabbar denna kostnad konsumenten i slutändan?” Ja vem fan skulle annars få betala?N Nerre skrev:Kruxet med Klarna är ju att det blir ännu en aktör involverad i affären. Denna aktör vill tjäna pengar. Vem är det som betalar de pengarna? Är det butiken som sänker sin vinst för att kunna finansiera Klarna? Eller är det kunden som i slutänden får betala mer?
Som nån påpekade är Klarna idag registrerade som bank, varför blanda in en tredje bank i affären när både säljare och köpare redan har varsin bank?
Men för mej är Klarna nåt klart positivt som förenklar (jag köper aldrig på avbetalning), ökar säkerheten ( jag behöver inte sprida kort eller kontonummer). Men det är vad jag tycker
Betydligt mer risky stt lämna ut kontonummer eller kortnummer ( det senare är spooky, mer spooky ännde flesta tror, kortföretagen täcker upp med stora summor för bedrägerierbutan att säga nåt, gissa vem som får stå för det i slutändan)Alfredo skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
PN är första steget till ID-kapning. När jag står i kassan hos CO och hör folk rabbla upp sitt personnummer för att få 3 kr rabatt i klubben blir jag bara matt. Är det korkat? Eller bara blåögd?Alfredo skrev:
Jag har uppmärksammat det olämpliga i detta för CO företaget och nu har dom tydligen insett idiotin och skaffat sma terminaler där man iaf kan mata in sitt PN tyst och utan att halva kassakön kan höra det.
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
Ja, det har jag också hört. Jag har inte försökt, men om jag skulle vilja veta grannens personnummer, hur går jag till väga, rent praktiskt?Alfredo skrev:
Ibland blir jag tillfrågad efter PN i telefon (försäkring, abonemang) och varje gång jag frågar: visst, och vad är ditt personnummer? så vägrar människan i andra änden att ange sitt personnummer. Varför skulle de vägra om det är ju så offentligt och harmlöst?
Ett exempel är att bli medlem ratsit. Då kan du se personnummer. Eller ringa skatteverket. Så att en id kapning skulle börja i kön på CO. Nja. I dagens samhälle lär en idkapning börja långt tidigare än så.T Thomas_Blekinge skrev:Ja, det har jag också hört. Jag har inte försökt, men om jag skulle vilja veta grannens personnummer, hur går jag till väga, rent praktiskt?
Ibland blir jag tillfrågad efter PN i telefon (försäkring, abonemang) och varje gång jag frågar: visst, och vad är ditt personnummer? så vägrar människan i andra änden att ange sitt personnummer. Varför skulle de vägra om det är ju så offentligt och harmlöst?
Ogillar dock tanken att mitt kortnummer finns ute på nätet. Exempelvis så drabbas Sony av attacker emellanåt och där läcker ett gäng kortuppgiftet ut.
Sorry för OT.
I och med införandet av GDPR har många butiker slutat be kunden läsa upp personnumret. Om dom behöver det så får dom läsa/scanna din legitimation.
Om det är ett uttryckligt krav i GDPR, eller om man bara är nervös inför de nya reglerna vet jag inte.
Om det är ett uttryckligt krav i GDPR, eller om man bara är nervös inför de nya reglerna vet jag inte.
Vad skulle någon kunna göra med kontonumret?