55 754 läst ·
296 svar
56k läst
296 svar
Klarna tar kreditupplysning för små köp!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 219 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 219 inlägg
Klarna är en bank, för över ett år sen godkände Finansinspektionen Klarnas ansökan om banktillstånd, och är en av de största bankerna i Europa. En av deras investerare är Visa.C Chris11 skrev:
Men diskussionen handlar väl en stor del av just enkelheten. Det är ju så enkelt att hålla reda på dina inköp, du får en kredit om du vill, eller så betalar du direkt med ditt kort, bank eller via faktura. Super bra. Man gör väl inget inköp om du vet med dig att du inte kan betala?useless skrev:
Om klarnas affärsmodell enbart hade bestått i att förmedla betaltjänster så hade dom såklart tagit betalt för den tjänsten. Vad skulle dom annars tjäna pengar på?
Det dom tjänar pengar på är såklart att en del människor inte betalar direkt av olika anledningar och därför drabbas av ränta och avgifter. Av den anledningen är dom såklart inte intresserade av att göra det enklare än nödvändigt för användaren att betala direkt - Snarare tvärtom.
Eller fel av mig, folk gör ju tydligen det men snälla man kan ju inte klandra Klarna för folks ignorans när det gäller sin ekonomi och betalmöjligheter.
Det är ju jättebra att det finns olika alternativa lösningar, sådan var och en välja fritt efter eget huvud....... länge leve individens frihetN Nerre skrev:
De är endast godkänd som bank för att de inte får bedriva vissa delar av sin verksamhet annars, de får inte bedriva utlåning till privatpersoner annars som tex avbetalningsköp är. På samma sätt som Ikeas IkanoBirgitS skrev:
Fast dom lever inte på folk som inte kan betala. Dom lever på att folk glömmer betala i tid eller att det är mycket enklare att (av misstag?) välja att dela upp betalningen eller betala senare.G Ganescha skrev:Men diskussionen handlar väl en stor del av just enkelheten. Det är ju så enkelt att hålla reda på dina inköp, du får en kredit om du vill, eller så betalar du direkt med ditt kort, bank eller via faktura. Super bra. Man gör väl inget inköp om du vet med dig att du inte kan betala?
Eller fel av mig, folk gör ju tydligen det men snälla man kan ju inte klandra Klarna för folks ignorans när det gäller sin ekonomi och betalmöjligheter.
Kruxet med Klarna är ju att det blir ännu en aktör involverad i affären. Denna aktör vill tjäna pengar. Vem är det som betalar de pengarna? Är det butiken som sänker sin vinst för att kunna finansiera Klarna? Eller är det kunden som i slutänden får betala mer?
Som nån påpekade är Klarna idag registrerade som bank, varför blanda in en tredje bank i affären när både säljare och köpare redan har varsin bank?
Som nån påpekade är Klarna idag registrerade som bank, varför blanda in en tredje bank i affären när både säljare och köpare redan har varsin bank?
Googles affärsidé är precis som någon annan sa information. Dvs de är världens särklass största Big Data aggregator. De samlar information av personers och organisationers beteenden på tonvis av olika sätt, där ett sätt är att samla information genom sin sökmotor.JanneJanne123 skrev:
Tex så har de data som skulle göra att de flesta får kalla kårar. Genom att du har Google Maps installerad på din telefon kan de räkna ut var du jobbar och vilken typ av bil du har genom att din telefon kopplas upp till bilens bluetooth. De kan se hur ofta du går på toaletten hos din arbetsgivare och kan tex annonsera om obekvämare toapapper till ägaren eller vd:n på företag. De har också information om du ökar dina genomsnittsbesök statistiskt sett på toaletten för att kunna sälja riktad reklam till sådana som gör prostataundersökningar tex.
Deras affärsidé är att används information på alla sätt för att öka effektiviteten i att skapa värde för leverantörer och konsumenter
I dagsläget tjänar de mest pengar på annonsrelaterade tjänster men det är produkten de för tillfället säljer, inte deras affärsidé
Redigerat:
Nej faktiskt så att de har kapat kostnaden genom att ta bort antalet inblandade företag. När du köper med kort så är det kortutställare, inlösare, complience gateway, clearinghus, clearingbank och merchant bank som är involverade. Klarna har möjliggjort att vi tagit bort kortuställare och clearinghuset på vägen. Dvs de har minskat transaktionskostnaderna och allt annat lika minskat kostnaden för vår köpta vara.N Nerre skrev:Kruxet med Klarna är ju att det blir ännu en aktör involverad i affären. Denna aktör vill tjäna pengar. Vem är det som betalar de pengarna? Är det butiken som sänker sin vinst för att kunna finansiera Klarna? Eller är det kunden som i slutänden får betala mer?
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Konstigt. När går till affären och köper min blandare eller TV kontant får jag aldrig dessa problem som ni skildrar här. Smidigt, utan fördröjning, inga kreditupplysningar eller spår i Cyberrymden. Bara bra.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Nu var det ju affärsmodellen jag kritiserade och inte affärsidén...
Edit: ser att jag råkade luras in i att skriva affärsidé i ett uppföljande inlägg, men den har jag inga åsikter om.
Edit: ser att jag råkade luras in i att skriva affärsidé i ett uppföljande inlägg, men den har jag inga åsikter om.
Redigerat:
Vill verkligen ha så lite som möjligt med Klarna att göra och lämnar aldrig ut mitt personnummer och betalar alltid med kort vid Internet.
Måste dock motvilligt erkänna att Klarna var både snabba och smidiga med att betala tillbaka pengarna då jag lämnade tillbaka en grej jag betalt via deras tjänst (utan att lämna personnummer).
Måste dock motvilligt erkänna att Klarna var både snabba och smidiga med att betala tillbaka pengarna då jag lämnade tillbaka en grej jag betalt via deras tjänst (utan att lämna personnummer).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag ser alla varianter av köp som inte innebär betala direkt som ett kreditköp.L Lane skrev:
Mitt första köp slutade med en automatisk faktura, jag kunde inte välja annat, sedan fanns en liten länk där jag kunde klicka in för att betala fakturan direkt.
Nu har utseendet ändrats sedan dess så nu syns väl tre alternativ direkt när man köper, alla någon variant på kreditköp, jag måste välja fler alternativ för att få fram direktbetalning...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag vill hävda att det är just det enkla som är problemet.G Ganescha skrev:Men diskussionen handlar väl en stor del av just enkelheten. Det är ju så enkelt att hålla reda på dina inköp, du får en kredit om du vill, eller så betalar du direkt med ditt kort, bank eller via faktura. Super bra. Man gör väl inget inköp om du vet med dig att du inte kan betala?
Det finns många idag som inte har det ekonomiska sinnet att förstå att det inte är normalt att köpa allt man äger på avbetalning och kredit.
Jag säger inte att jag har en lösning på det, men att göra det ännu lättare att köpa på kredit är inte en.
Google vill vänja oss vid att spåra data (bilder tex) på deras molntjänst vilket varit gratis i flera år. Nu när datamängder börjar öka, börjar lagringstjänsterna kosta pengar.
En dator utan hårddisk att lagra data på skrattade vi åt för tio år sedan. Idag är det standard att olika molntjänster sköter detta. Ett (i mina ögon) skapat behov.
Självklart ska företag få vara lönsamma. Och sådana som jag kan ju välja egen extern hårddisk och egen domän. Men vi ska passa oss för att tro att Google tillhandahåller gratistjänster för att de är så snälla. Så är det inte. De vill tjäna pengar på existerande och kommande behov. Välgörenhet bedriver de, men inte via sina nättjänster.
En dator utan hårddisk att lagra data på skrattade vi åt för tio år sedan. Idag är det standard att olika molntjänster sköter detta. Ett (i mina ögon) skapat behov.
Självklart ska företag få vara lönsamma. Och sådana som jag kan ju välja egen extern hårddisk och egen domän. Men vi ska passa oss för att tro att Google tillhandahåller gratistjänster för att de är så snälla. Så är det inte. De vill tjäna pengar på existerande och kommande behov. Välgörenhet bedriver de, men inte via sina nättjänster.