138 557 läst ·
1 296 svar
139k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Renoverare
· Stockholm
· 20 192 inlägg
Detta var som sagt förrH HEM2121 skrev:Det tror inte när det gäller Klarna. Dessutom vet man vad man köpt och orderbekräftelse kommer från företaget man köpt ifrån väldigt snabbt, fakturan från Klarna kommer också snabbt, med alla uppgifter och vilken dag fakturan ska betalas. Det är bara att lägga in betalningen på den dagen som fakturan ska betalas. Då behövs varken påminnelse eller inkassokrav.
Jag tror "förr" i det här avseendet innebär 10+ år sedan. På den tiden som en av grundarna (?) till klarna förklarade att deras bästa kunder är de som inte betalade fakturor i tid. Klarna har gjort en ordentlig resa under de senaste åren.H HEM2121 skrev:Det tror inte när det gäller Klarna. Dessutom vet man vad man köpt och orderbekräftelse kommer från företaget man köpt ifrån väldigt snabbt, fakturan från Klarna kommer också snabbt, med alla uppgifter och vilken dag fakturan ska betalas. Det är bara att lägga in betalningen på den dagen som fakturan ska betalas. Då behövs varken påminnelse eller inkassokrav.
Ännu enklare är det att betala med debit eller kredit kort, då slipper man klarnas system över huvud taget, även om man betalar via Klarna.H HEM2121 skrev:Det tror inte när det gäller Klarna. Dessutom vet man vad man köpt och orderbekräftelse kommer från företaget man köpt ifrån väldigt snabbt, fakturan från Klarna kommer också snabbt, med alla uppgifter och vilken dag fakturan ska betalas. Det är bara att lägga in betalningen på den dagen som fakturan ska betalas. Då behövs varken påminnelse eller inkassokrav.
Då får man antingen det draget på kontot direkt, alternativt en efaktura helt utanför Klarnas system.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
För min del fungerar Klarna alldeles utmärkt. Däremot Swedpay är rena skämtet, de redovisar inga kreditfakturor, skriver bara debetfakturor och anger ett lägre belopp som skall betalas in om det är en kredit iblandat. Inget som skattemyndigheterna godkänner. Svårt att komma fram per telefon, en timmes väntetid alla gångerna, de skulle skicka ett rättad faktura men alla gånger fick jag samma felaktiga faktura! De onlinebutiker som använder Swepay ratar jag, är man nöd och tvungen att betala via Swepay, t.ex. Ica, så blir direktbetalning via bankkortet. Tyvärr, går ju det genom Swepay också men man får ju krediten direkt in på kontot iallafall.Nissens skrev:
Har aldrig haft problem med Klarna, svarar snabbt i telefon, chatten fungerar, deb.faturor och kreditfakturor fungerar.
Enklare? Du måste ha kortet tillgängligt, eller åtminstone kortuppgifterna. Beroende på kort måste man ofta verifiera med bankid eller sms, och ibland även låsa upp kortet för att öht kunna betala. Kvittot får man ibland per mail men ibland måste man ladda ner det eller ta en skärmdump. Vill man ha någon vettig sammanställning över sina köp får man göra det själv.Nissens skrev:
Men då betalar man i förskott utan att veta om man överhuvudtaget får nåt levererat, eller hur?Nissens skrev:
Nej, dels går det ju ändå vi Klarnas betaltjänst, men vill man vara riktigt säker så använder man kreditkortet, går något fel så får du tillbaka pengarna av kreditkortsleverantören.ÅkeSun skrev:
Med egna kort så kan man vara säker på att slippa strul.
Beställde en förstärkare för 3500:-och valde betala mot faktura14 dagar. var nöjd med varan och skulle beställa två till. När jag klickade på kassan får jag upp en ny ruta med texten loggar in till klarna och så får jag valen, har bankide eller har inget bankide. Har aldrig tidigare uppgivit bankide så jag väljer detta alternativ. Väljer betala mot faktura och får svaret att alternativet inte går att använda, välj ett annat betalningssätt. vilket var att mata in kontokortsnummer. Har alltid fått lära mig att man inte ska lämna ut sitt kontokortsnummer. Testade att göra ytterligare två köp hos andra företag varav ett var dvd filmer från Diskschop för 700:- samma resultat= välj ett annat betalningssätt. Var i kontakt med Klarna som inte kunde lösa problemet men man begärde en kreditupplysning. Fick ett mail om att jag skulle gå in i deras app och kontrollera inställningar. Har inte deras app men googlade och kom fram till att man skulle få in i helvete massa reklam om man skaffa deras app. Har en fast inkomst inga betalningsanmärkningar och har gjort ca 700 köp genom Klarna utan en enda försening. Har dessutom bott i min villa i 21 år.. Sammamailadress har jag haft sedan ca 1995.
Fick detta mail från Klarna.
Tack för ditt mejl.
Vid varje köptillfälle görs en bedömning för att avgöra vilka betalningsmetoder som vi kan erbjuda. Bedömningen är individuell och tar hänsyn till olika faktorer, till exempel din tidigare betalningshistorik, hur mycket du vill handla för och vilka uppgifter vi fått från kreditupplysningen. Om köpet nekas rekommenderar vi att du betalar med kort- eller direktbetalning istället eller så kan du även testa för ett mindre belopp.
Det du även kan göra för framtida köp är att testa beloppet i "köputrymme" funktionen i vår app. Den hittar du via mitt klarna> köputrymme.
Jag kan se att du även nekats på grund av att vi inte kunde säkerställa dina uppgifter. Jag har uppdaterat din adress hos oss från skatteverkets uppgifter och du får gärna även kolla så att din mejladress och adress stämmer. Du kan ändra dina uppgifter i appen/hemsidan om du klickar på mitt klarna> kugghjulet uppe i högra hörnet> kontaktinformation.
För snabbare återkoppling så är du välkommen att chatta in till oss genom att logga in i Klarnas app eller i våran hemsida.
Du kan även nå oss via telefon: 08- 120 120 10 (vardagar: 8.00-22.00, helger: 10- 17.00)
Ha en fortsatt fin kväll!
Verkar som om klarna vill att man laddar ner deras app för att företaget ska kunna prångla ut en massa reklam och påpeka vilka butiker man bara måste besöka när man besöker stan eller ett schopingcenter.
Nu ordnade det sig, Diskschop levererade paketet mot postförskott på 120 kr och 2 förstärkaren kunde en lokal musikbutik leverera för 3500;- och 4500:- Men många andra företag får finna sig i att jag inte längre kommer att vara deras kund.
En kompis till mej påstår att appen måste vara aktiv för att Klarna ska acceptera mig som kund..
Ps har varit i kontakt med Discschop och föreslagit att dom kunde uppge faktura, deras kontonummer och 14 dagar. Så slipper dom betala avgiften till Klarna. Dessvärre kunde dom inte ha detta alternativ eftersom dom var kunder hos Klarna..
.
Tack för ditt mejl.
Vid varje köptillfälle görs en bedömning för att avgöra vilka betalningsmetoder som vi kan erbjuda. Bedömningen är individuell och tar hänsyn till olika faktorer, till exempel din tidigare betalningshistorik, hur mycket du vill handla för och vilka uppgifter vi fått från kreditupplysningen. Om köpet nekas rekommenderar vi att du betalar med kort- eller direktbetalning istället eller så kan du även testa för ett mindre belopp.
Det du även kan göra för framtida köp är att testa beloppet i "köputrymme" funktionen i vår app. Den hittar du via mitt klarna> köputrymme.
Jag kan se att du även nekats på grund av att vi inte kunde säkerställa dina uppgifter. Jag har uppdaterat din adress hos oss från skatteverkets uppgifter och du får gärna även kolla så att din mejladress och adress stämmer. Du kan ändra dina uppgifter i appen/hemsidan om du klickar på mitt klarna> kugghjulet uppe i högra hörnet> kontaktinformation.
För snabbare återkoppling så är du välkommen att chatta in till oss genom att logga in i Klarnas app eller i våran hemsida.
Du kan även nå oss via telefon: 08- 120 120 10 (vardagar: 8.00-22.00, helger: 10- 17.00)
Verkar som om klarna vill att man laddar ner deras app för att företaget ska kunna prångla ut en massa reklam och påpeka vilka butiker man bara måste besöka när man besöker stan eller ett schopingcenter.
Nu ordnade det sig, Diskschop levererade paketet mot postförskott på 120 kr och 2 förstärkaren kunde en lokal musikbutik leverera för 3500;- och 4500:- Men många andra företag får finna sig i att jag inte längre kommer att vara deras kund.
En kompis till mej påstår att appen måste vara aktiv för att Klarna ska acceptera mig som kund..
Ps har varit i kontakt med Discschop och föreslagit att dom kunde uppge faktura, deras kontonummer och 14 dagar. Så slipper dom betala avgiften till Klarna. Dessvärre kunde dom inte ha detta alternativ eftersom dom var kunder hos Klarna..
.
Bra för dig, men alla har inte så positiva erfarenheter av Klarna.H HEM2121 skrev:För min del fungerar Klarna alldeles utmärkt. Däremot Swedpay är rena skämtet, de redovisar inga kreditfakturor, skriver bara debetfakturor och anger ett lägre belopp som skall betalas in om det är en kredit iblandat. Inget som skattemyndigheterna godkänner. Svårt att komma fram per telefon, en timmes väntetid alla gångerna, de skulle skicka ett rättad faktura men alla gånger fick jag samma felaktiga faktura! De onlinebutiker som använder Swepay ratar jag, är man nöd och tvungen att betala via Swepay, t.ex. Ica, så blir direktbetalning via bankkortet. Tyvärr, går ju det genom Swepay också men man får ju krediten direkt in på kontot iallafall.
Har aldrig haft problem med Klarna, svarar snabbt i telefon, chatten fungerar, deb.faturor och kreditfakturor fungerar.
Oavsett det, så finns det ju ingen anledning att hantera en mängd olika appar och system, när det fungerar utmärkt med ett. Keep it simple.
Så Klarna var inte helt 100% på att du var du, och du ville inte bekräfta det med Bankid och fick då inte handla på kredit.N nallepu skrev:Beställde en förstärkare för 3500:-och valde betala mot faktura14 dagar. var nöjd med varan och skulle beställa två till. När jag klickade på kassan får jag upp en ny ruta med texten loggar in till klarna och så får jag valen, har bankide eller har inget bankide. Har aldrig tidigare uppgivit bankide så jag väljer detta alternativ. Väljer betala mot faktura och får svaret att alternativet inte går att använda, välj ett annat betalningssätt. vilket var att mata in kontokortsnummer. Har alltid fått lära mig att man inte ska lämna ut sitt kontokortsnummer. Testade att göra ytterligare två köp hos andra företag varav ett var dvd filmer från Diskschop för 700:- samma resultat= välj ett annat betalningssätt. Var i kontakt med Klarna som inte kunde lösa problemet men man begärde en kreditupplysning. Fick ett mail om att jag skulle gå in i deras app och kontrollera inställningar. Har inte deras app men googlade och kom fram till att man skulle få in i helvete massa reklam om man skaffa deras app. Har en fast inkomst inga betalningsanmärkningar och har gjort ca 700 köp genom Klarna utan en enda försening. Har dessutom bott i min villa i 21 år.. Sammamailadress har jag haft sedan ca 1995.
Tack för ditt mejl.
.
Med andra ord fungerar systemet som det ska.
Gör en direktbetalning med kredit/debit kort så slipper du problem.N nallepu skrev:Beställde en förstärkare för 3500:-och valde betala mot faktura14 dagar. var nöjd med varan och skulle beställa två till. När jag klickade på kassan får jag upp en ny ruta med texten loggar in till klarna och så får jag valen, har bankide eller har inget bankide. Har aldrig tidigare uppgivit bankide så jag väljer detta alternativ. Väljer betala mot faktura och får svaret att alternativet inte går att använda, välj ett annat betalningssätt. vilket var att mata in kontokortsnummer. Har alltid fått lära mig att man inte ska lämna ut sitt kontokortsnummer. Testade att göra ytterligare två köp hos andra företag varav ett var dvd filmer från Diskschop för 700:- samma resultat= välj ett annat betalningssätt. Var i kontakt med Klarna som inte kunde lösa problemet men man begärde en kreditupplysning. Fick ett mail om att jag skulle gå in i deras app och kontrollera inställningar. Har inte deras app men googlade och kom fram till att man skulle få in i helvete massa reklam om man skaffa deras app. Har en fast inkomst inga betalningsanmärkningar och har gjort ca 700 köp genom Klarna utan en enda försening. Har dessutom bott i min villa i 21 år.. Sammamailadress har jag haft sedan ca 1995.
Tack för ditt mejl.
.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 287 inlägg
Har appen, får inte en massa reklam.N nallepu skrev:Beställde en förstärkare för 3500:-och valde betala mot faktura14 dagar. var nöjd med varan och skulle beställa två till. När jag klickade på kassan får jag upp en ny ruta med texten loggar in till klarna och så får jag valen, har bankide eller har inget bankide. Har aldrig tidigare uppgivit bankide så jag väljer detta alternativ. Väljer betala mot faktura och får svaret att alternativet inte går att använda, välj ett annat betalningssätt. vilket var att mata in kontokortsnummer. Har alltid fått lära mig att man inte ska lämna ut sitt kontokortsnummer. Testade att göra ytterligare två köp hos andra företag varav ett var dvd filmer från Diskschop för 700:- samma resultat= välj ett annat betalningssätt. Var i kontakt med Klarna som inte kunde lösa problemet men man begärde en kreditupplysning. Fick ett mail om att jag skulle gå in i deras app och kontrollera inställningar. Har inte deras app men googlade och kom fram till att man skulle få in i helvete massa reklam om man skaffa deras app. Har en fast inkomst inga betalningsanmärkningar och har gjort ca 700 köp genom Klarna utan en enda försening. Har dessutom bott i min villa i 21 år.. Sammamailadress har jag haft sedan ca 1995.
Tack för ditt mejl.
.