H
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förr uteblev dock påminnelser i klarna så det gick direkt till inkasso, det tycker jag är berättigad kritik.
När var förr? Vad stod det då i avtalet? Pratade någon med Klarna om detta? Pratade någon med inkassoföretaget om att ingen påminnelse gick ut?

H HEM2121 skrev:
När var förr? Vad stod det då i avtalet? Pratade någon med Klarna om detta? Pratade någon med inkassoföretaget om att ingen påminnelse gick ut?
Detta var länge sedan, på den tiden de skickades påminnelser med brev

H
Posten fungerade säkert inte då heller;):) Sen är det avsändaren som har ansvaret för att brevet kommer fram, konstigt nog inte Posten, vilket jag tycker är högst märkligt!

H HEM2121 skrev:
Posten fungerade säkert inte då heller;):) Sen är det avsändaren som har ansvaret för att brevet kommer fram, konstigt nog inte Posten, vilket jag tycker är högst märkligt!
De hade satt i system att inte skicka påminnelse för att tjäna pengar på inkassoärendet

det är ju frivilligt för företag att skicka påminnelse

P
H HEM2121 skrev:
Och i slutändan är det du som köpare som har ansvaret att betala, vare sig du får faktura, påminnelse eller röksignal.
Du som köpare vet till 100% att du köpt, den med lite sinne för privatekonomi lägger in betalning asap för att slippa förutsedda lyxfällankostnader :D

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Och i slutändan är det du som köpare som har ansvaret att betala, vare sig du får faktura, påminnelse eller röksignal.
Du som köpare vet till 100% att du köpt, den med lite sinne för privatekonomi lägger in betalning asap för att slippa förutsedda lyxfällankostnader :D
Kan hända den bästa, jag har tex högsta kreditvärdighet, men har hänt jag missat

T
Knappast, då hade jag haft obskyra mängder med inkassoärenden. Dessutom skickar de fortfarande påminnelser med brev, jag fick en i torsdags.

P
Kan hända den bästa, jag har tex högsta kreditvärdighet, men har hänt jag missat
Jo jag med. Det var några år sen jag fick en påminnelse. Efter den så är jag extremt noggrann att allt betalas senast förfallodatum.
Jag använder ju klarna för att jag skall ha mina saker innan jag betalar något =)
Har dessvärre handlat och betalt direkt när jag köpte möbler på trademax, vilket var ett jävla helvete.

T tanaris skrev:
Knappast, då hade jag haft obskyra mängder med inkassoärenden. Dessutom skickar de fortfarande påminnelser med brev, jag fick en i torsdags.
Vad är ”knappast”?
Att företag inte behöver skicka påminnelse?

Nej, företag behöver inte skicka påminnelse utan kan skicka förfallen faktura direkt till inkasso.
Ja, företaget är skyldiga att skicka faktura MEN du som kund är skyldig att betala fastän du inte har fått någon faktura.

https://www.familjensjurist.se/frag...-fran-inkasso-utan-att-forst-fatt-en-faktura/

https://lawline.se/answers/maste-et...innan-fakturan-overlamnas-till-inkassoforetag

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/regler-for-fakturor-och-paminnelser/

T
Knappast som i knappast att Klarna haft som standard att inte skicka påminnelse innan inkasso.

Rkarlsson skrev:
Jo jag med. Det var några år sen jag fick en påminnelse. Efter den så är jag extremt noggrann att allt betalas senast förfallodatum.
Jag använder ju klarna för att jag skall ha mina saker innan jag betalar något =)
Har dessvärre handlat och betalt direkt när jag köpte möbler på trademax, vilket var ett jävla helvete.
Jo samma här, skönt när man använder små aktörerer eller aktörer man inte använt förut.

Känns också som en liten seriöstitetsstämpel att de är anslutna till klarna

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
P
Jo samma här, skönt när man använder små aktörerer eller aktörer man inte använt förut.

Känns också som en liten seriöstitetsstämpel att de är anslutna till klarna
Det är det.
Smidigheten när man ser klarna på hemsidan och bara behöver göra ett par klick så är man färdig istället för att tvingas bli medlem på någon märklig sida för att de ska dra nya uc uppgifter på dig.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
H
De hade satt i system att inte skicka påminnelse för att tjäna pengar på inkassoärendet
Det tror inte när det gäller Klarna. Dessutom vet man vad man köpt och orderbekräftelse kommer från företaget man köpt ifrån väldigt snabbt, fakturan från Klarna kommer också snabbt, med alla uppgifter och vilken dag fakturan ska betalas. Det är bara att lägga in betalningen på den dagen som fakturan ska betalas. Då behövs varken påminnelse eller inkassokrav.

H
Rkarlsson skrev:
Håller helt med dig!

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.