138 497 läst ·
1 296 svar
138k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men då vet vi att du vill straffa 80%som sköter sig för 20% inte gör det?Nyfniken skrev:
Länkar inte för då är det väl fel på den också??Rkarlsson skrev:Kan du länka? Enl kronofogden så har det inte varit över 4 % sen 2018. 2020 3,8% Menar du att deras statistik är opålitlig?
För jag tydde dig som att det var skulder som kronofogden har hand om, och då är 3,8% löjligt för att ens agumentera för förbud om kredit
Att straffa övriga 96% är ju trams, det är fullvuxna individer och alla är införstådda att när man skriver under ett avtal. De som inte förstår bör få tvångförvaltare.
Det jag tycker vi borde förbjuda är skuldsanering för det är de vi övriga betalar.
Den vuxna arbetande befolkningen 20-65 år då blir det 7% om man är petimeter.
Vad det nu spelar för roll procent hit och dit i sammanganget?
Skuldsanering olagligt hjälper nog föga. Det blir ändå kostader för banker och företag som vi alla andra måste dela på sedan.
Har själv aldrig lånat något förutom till hus, men det är om 3-4 år helt avbetalat. Ändå har vi inte stora inkomster. Har planerat och prioriterat istället.
En jag känner har aldrig ett öre kvar den 24:e. Har hållit på så i 25 år. Har funkat ändå, men man blir sårbar. Risktagande eller säkerhet? Alla väljer sin väg.
Redigerat av moderator:
Men snälla. Du har inte länkat eller givit en enda källa innan så jag ville läsa din källa? Här är min https://www.kronofogden.se/download...062368853/Statistik skuldsatta 2018-2020.xlsx Jag kan ha fel men jag läser fortfarande 3,8% för 2020.Magnus Filip skrev:Länkar inte för då är det väl fel på den också??
Den vuxna arbetande befolkningen 20-65 år då blir det 7% om man är petimeter.
Vad det nu spelar för roll procent hit och dit i sammanganget?
Skuldsanering olagligt hjälper nog föga. Det blir ändå kostader för banker och företag som vi alla andra måste dela på sedan.
Har själv aldrig lånat något förutom till hus, men det är om 3-4 år helt avbetalat. Ändå har vi inte stora inkomster. Har planerat och prioriterat istället.
En jag känner har aldrig ett öre kvar den 24:e. Har hållit på så i 25 år. Har funkat ändå, men man blir sårbar. Risktagande eller säkerhet? Alla väljer sin väg.
Det spelar väl roll om det är 4% eller 30%. Det hjälper väl föga att förbjuda krediter, folk som vill skuldsätter sig ändå. Skuldsanering är ett jävla ofog för det triggar inte de som får det att betala för sig. Det är enkelt att leva loppan i många år och skaffa enorma skulder för att du sen bara behöver luta dig tillbaka och leva fattigt något år.
Ditt resonemang är ju att vi ska förbjuda allt som är dåligt för att en viss procent inte sköter sig. Om jag så vill och har råd att betala ett lån till en bil så är det väl ändå vettigt.
Vill inte förbjuda allt bara begränsa.Rkarlsson skrev:Men snälla. Du har inte länkat eller givit en enda källa innan så jag ville läsa din källa? Här är min [länk] skuldsatta 2018-2020.xlsx Jag kan ha fel men jag läser fortfarande 3,8% för 2020.
Det spelar väl roll om det är 4% eller 30%. Det hjälper väl föga att förbjuda krediter, folk som vill skuldsätter sig ändå. Skuldsanering är ett jävla ofog för det triggar inte de som får det att betala för sig. Det är enkelt att leva loppan i många år och skaffa enorma skulder för att du sen bara behöver luta dig tillbaka och leva fattigt något år.
Ditt resonemang är ju att vi ska förbjuda allt som är dåligt för att en viss procent inte sköter sig. Om jag så vill och har råd att betala ett lån till en bil så är det väl ändå vettigt.
Om du själv varit med om att hjälpa de personer som egentligen är eller borde varit helt reko annars som kommer till församlingen som sista utpost när det har varit nej överallt så kanske du ändrar uppfattningen därefter? Lätt att trilla i fällan är det och många företag gillar att leva på detta och gör allt för all få fler in sina grepp.
Cirka 400000 hos fogden och det är 5700000 pers. matte på högskolenivå här.
Jag behöver inte matte. Jag klickade 2 ggr så fick jag fram sammanfattningen. Röda siffror är totalen i Sverige. Skitsamma, en del av de 3,8% har kladdat till det och skitit i att räkna på vad de klarar av. En del av de 3,8% är riktiga rövhål och lever på systemet, gjorde affär med en sådan och blev blåst, fick veta att hans skuld var 1.3 miljoner då och jag skulle få typ 5 kr månaden efter ett par år.Magnus Filip skrev:Vill inte förbjuda allt bara begränsa.
Om du själv varit med om att hjälpa de personer som egentligen är eller borde varit helt reko annars som kommer till församlingen som sista utpost när det har varit nej överallt så kanske du ändrar uppfattningen därefter? Lätt att trilla i fällan är det och många företag gillar att leva på detta och gör allt för all få fler in sina grepp.
Cirka 400000 hos fogden och det är 5700000 pers. matte på högskolenivå här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tänka sig, ska vi låsa in hela befolkningen bara för att några själ?
Undra hur poppis man skulli bli då...
Undra hur poppis man skulli bli då...
Nej, men jag tycker att det ska vara lag på bilbälte och förbjudet att köra bil alkoholpåverkad eftersom det har marginellt negativa effekter men stor samhällsnytta.B Byggdjuret skrev:
Ungefär på samma sätt som att kontant betalning skulle vara förvalt vid internetköp.
Det där infördes 1 juli 2020, iaf första gången man anlitar en betaltjänst som tex Klarna.Nyfniken skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-skarps-reglerna-for-betalningar-pa-natet
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...v-betalningssatt-vid-marknadsforing_H701FiU37
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
För min del spelar det ingen roll vilket som står först. Troligtvis gör det ingen skillnad.Nyfniken skrev:
Men som du skriver det är en enkel sak för klarna att göra och ingen uppoffring för oss andra så är det vettigt. Den som ev. Drabbas negativt är klarna. Och jag tror ingen gråter för det.
Följande två samt Klarna har ”kontantbetalning” överst, direktbank/bankbetalning/”direktöverföring bank”, samma sak men olika benämningar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Jag skrev om detta redan i maj 2020 och Nyfniken svarade, som alltid när det gäller Klarna, trots att hen aldrig använder det. Tyvärr verkar minnet fungera sämre än avskyn mot kreditbolag.Demmpa skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/handla-av-svenska-internet-butiker.376402/page-17#post-3707370
https://www.byggahus.se/forum/threads/handla-av-svenska-internet-butiker.376402/page-17#post-3707357
Jodå, jag är medveten om det. Däremot verkar inte @Byggdjuret vara det och diskussionen är likväl intressant eftersom det uppenbarligen finns de som tycker att denna inskränkning i friheten är ett fruktansvärt straff för 80% av befolkningen.
Och jag använder Klarna. Det går ju tyvärr inte att låta bli hur man än slingrar sig.
Och jag använder Klarna. Det går ju tyvärr inte att låta bli hur man än slingrar sig.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg