Klarna brukar funka bra, men jag har själv råkat ut för att automatiska betalningar ett visst datum inte utförts och då får man själv gå in och betala manuellt. Vid ett par tillfällen blev köp hos Inet kreditbetalningar istället för direktbetalningar p.g.a. oklara val vid utcheckning. Irriterande när ett kreditkonto med upplysning, avgifter och hela rasket lägga upp. Klarna har då rättat.

• Gilla
Bulwalk och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Väljer alltid faktura från Klarna, betalar via appen vid leverans.
Inga problem so far
Samma här och har ännu inte haft något problem(y)

• Gilla
Lördag hela veckan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
O OTGI skrev:
Coolt! Har du gjort någon speciell inställning för detta? Jag letade just runt bland inställningarna men hittade inga alternativ för att slå på detta.
Inte mer än att ha ifyllt alla sina kontaktuppgifter. Allt finns under kugghjulet på min androidapp.

Dock ser jag nu att jag inte fått SMS på ett bra tag. Kan vara så att de skippar det för alla med appen igång. Det ska ju sparas pengar nu inför börsnoteringen och sms kostar. Mejl kommer som vanligt, men får ju påminnelser väldigt sällan eftersom appen alltid säger till när det är 2-3 dagar kvar. Då betalar jag om jag inte redan gjort det.

Man kan ju även schemalägga alla sina betalningar direkt man fått fakturan. Finns t o m särskilt val att betala på förfallodatum för de som är lagda att betala i sista stund.

• Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Jag brukar välja en annan leverantör om de bara erbjuder klarna. Frun köper dock med klarna ibland, så några påminnelseavgifter blir det.
Hur är det möjligt? Jag har bara fått påminnelse en gång från klarna, det var när det fortfarande var pappersfaktura och posten hade slarvat bort det. Givetvis slapp jag betala avgiften.

Annars får jag alltid påminnelse om att förfallodatum kommer snart den 25, samma dag som jag betalar räkningen och några timmar senare får jag bekräftelse på att de fått pengarna.

Om man väljer faktura 14 dagar vilket jag personligen tycker är det bästa alternativet, så man hinner få varan och se att det är ok, så lägger jag alltid in betalningen på förfallodatum så jag kan avbryta om något felar.

Finns absolut inget att klaga på hos klarna.

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
A AndersOhrt skrev:
Betyget påverkar ju inte dem eftersom man inte har något val.
Det man faktiskt KAN göra är att aktivt undvika de företag som anlitar Klarna för sin kassatjänst.
Något jag själv praktiserat sen nått år tillbaks då "bägaren rann över" för mig.

• Gilla
Prodigys och 6 till
  • Laddar…
Krilleman
K Kasken skrev:
Det man faktiskt KAN göra är att aktivt undvika de företag som anlitar Klarna för sin kassatjänst.
Något jag själv praktiserat sen nått år tillbaks då "bägaren rann över" för mig.
Alla är vi olika, det är just det som gör det spännande! (y)

Men jag handlar ganska mycket på internet och det är extremt sällan jag råkar på en webbutik med ENDAST Klarna faktura som alternativ.

Oftast (100%?) finns det ett alternativ med "betala direkt" som är mest lukrativt rent ekonomiskt ur ett företagande perspektiv. Full likvid innan fraktat gods är ju en dröm utan dess like ur företagarens perspektiv!

Har du exempel så länka mer än gärna! (y)
Jag är nyfiken! :rofl:

Krilleman Krilleman skrev:
Full likvid innan fraktat gods är ju en dröm utan dess like ur företagarens perspektiv!
Jag har handlat i princip alla "sällanköpsvaror" på internet sen sålänge jag kan minnas, jag är helt enkelt uppvuxen med att slå in kontokorts-uppgifter och betala direkt när order läggs.

Det som fick mig att be dessa skojare att dra åt hel*ete var att det en vacker dag som en blixt från klar himmel plingade till i min Kivra att Klarna tagit en kreditupplysning på mig...

Efter att några mindre väl valda ord utbytts med deras kundtjänst så fick jag förklaringen....
De tar kreditupplysning i förebyggande syfte, för OM jag inte har täckning på mitt kort för betalningen som jag klickat i "betala direkt" så behandlar de ordern i alla fall, skickar ut godset tillsammans med en faktura....
När jag då ifrågasätter om de kanske inte ansåg det mer lämpligt att i de lägena stoppa ordern så blev det knäpptyst bra många sekunder innan det kom ett oförstående "ehhhhh....." ifrån andra ändan "men då får ju inte kunden sin vara".... *facepalm*

Jag bestämde mig där o då i alla fall att detta är ett företag som jag kommer sky som pesten och aktivt vägra ha att göra med, oavsett hur mycket extra krångel det innebär för min egen del.

• Gilla
Prodigys och 10 till
  • Laddar…
Har du exempel så länka mer än gärna!
Samtliga butiker som använder "Klarna checkout" som kassalösning, jag lyckas inte hitta någon lista online dock.

Klarna har många anmälningar till Konsumentverket på sig, fler än andra företag i samma bransch, så många är missnöjda med dem. Själv undviker jag Klarna sedan det var nästintill omöjligt att komma fram till en människa i Kundtjänst för att få en utebliven faktura. Efter en lång konservation med en robot i kundtjänsten på nätet tvingades jag kontakta företaget jag handlat av och de skickade faktura direkt till mig och kontaktade Klarna. Då fick jag snabbt en faktura från Klarna också. Det var i alla fall inte Klarnas förtjänst som varan slutligen kunde betalas.

• Gilla
David-O och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
K Kasken skrev:
Samtliga butiker som använder "Klarna checkout" som kassalösning, jag lyckas inte hitta någon lista online dock.
Du lyckades således inte länka till endast en butik som följer nedan specifikation som tidigare specificerats mer exakt? :thinking::thinking::thinking::thinking:

Men jag handlar ganska mycket på internet och det är extremt sällan jag råkar på en webbutik med ENDAST Klarna faktura som alternativ.

Du lyckades således inte länka till endast en butik som följer nedan specifikation som tidigare specificerats mer exakt? :thinking::thinking::thinking::thinking:
Om du läst mitt inlägg så har jag aldrig påstått att det förekommer butiker som enbart erbjuder köp på Klarna faktura.

Mitt problem med Klarna är att betalningen behandlas av dem även vid alla andra betalningsalternativ.

• Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Brukar undvika Klarna. Paypal/MC/VISA är alltid mitt förstaval. Gillar inte Klarna.

• Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Iom ”smoooth kampanjen” gjorde de om så det blev krångligare och lättare att missa fakturor. De tog bort valet tex att betala direkt en faktura. De tjänar dubbelt på det då de slipper transaktionsavgifter samt att många kunder åker på betalningspåminnelser nu. Kampanjen drevs hårt under bytet för att kunder ska glömma det gamla väl fungerande sättet och förknippa nya med enkelhet. Om ni inte vill gynna dem eller riskera avgifter så välj alltid kortbetalning med klarna och inte fakturavalen i kassan. De gör sitt bästa att alltid dölja det men har aldrig varit med om att det saknats helt.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Jag har betalat ca 30 gånger med klarna sista tre månaderna. Väljer alltid 14-dagars faktura och har inte fått en enda påminnelse hittills. Lite koll får man väl ha själv?

• Gilla
DTanner och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.