Byggahus.se

handla av svenska internet butiker

1. A
    Medlem Nivå 2
    Är det någon som jag som böjar välja bort företag som använder sig av betaltjänster typ klarna, svea ekonomi o allt vad dom nu heter
    Förut när man bestäälde något så fick man en faktura av det företag man handlat av o i dom flesta fall så framgick det väldigt tydligt vad o vem man handlat av.
    Nu vet man knappt vad man betalar för o till vem, betal alternativen är väldigt ofta inte möjliga att använda, jag brukar försöka direkt betala men när man försökt tre gånger så blir man less o tar en faktura som ibland visar sig vara flera olika fakturor där man inte riktigt vet vad o varför.
    Jag vill helst handla av svenska handlare ännu hellre lokala men här så är det ofta inte möjligt.
    Är det någon annan som upplever detta.

2. T
    Medlem · Nivå 8
    Nej. Jag tar alltid kreditkortet då det dels ger mig en trygghet i själva köpet och dels ger mig bonus på detsamma. Jag har aldrig upplevt att det strulat. Någon gång har hela köpet skitit sig med företaget och då har kreditkortsföretaget i fråga återbetalat mig utan krusiduller.

De jag känner som "vill betala först när de fått varan" stökar dock med klarna och svea-fakturor som skall hittas och betalas i tid. Jag förstår dock inte detta eftersom jag ser det som att jag har precis samma trygghet via kreditkortsföretaget.

3. J
    Medlem · Nivå 7
    Jajamän! Speciellt Klarna är riktigt usla och jag väljer bort dem så mycket det bara går. Man tvingas ha ett konto att logga in på på deras site bara för att få ett kvitto på köpet! Helt orimligt, vilket eländigt skräpföretag!!

4. Jonathan C
    Renoverare Nivå 2
    Instämmer!

5. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Det är inte alls mina erfarenheter av Klarna. Jag har gjort 2 köp de senaste månaderna. Kryssat i valet " betala sen" d.v.s. efter mottagandet. Fått mail med olika val för betalning (banköverföring, Swish, dela upp betalningen....). I mailet står också uppgifter som gironummer , OCR m.m. dessutom finns hela specifikationen över beställda varor med priser och allt. Bifogad fil med den detaljerade fakturan inklusive inbetalningskort.
    Ett par dagar efter betalning kommer det ett nytt mail med " Din betalning för xxxx är nu mottagen".
    Vet inte vad jag mer kan begära.

6. J
    Medlem · Nivå 7
    Jag har köpt och betalat med kreditkort via Klarna, men valt bort att ge Klarna mitt personnummer. Då fick jag inget kvitto över huvud taget. Det kom ett mail från Klarna med en länk som skulle innehålla kvitto. Det gjorde den inte, jag kom till mitt påtvingade konto på Klarna som jag inte vill ha, men där fanns inget kvitto. Jag fick be att siten jag handlade från fixade kvitton separat eftersom Klarnas kundtjänst struntade i att ge mig kvitto, även när jag pratade med dem. ”Du har gjort ett oregisterat köp”...?!? Detta har jag upplevt mer än tio gånger. Förmedla istället betalningen helt osynligt för kunden och ge kvitto direkt, ingen vidrig inlåsning av mig som kund!!

7. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Nej..?
    Jag tycker Klarna, Qliro och andra liknande betaltjänster funkar förträffligt.
    Man får en orderbekräftelse på e-post där allt man handlat står och Klarna skickar bekräftelse på att det är betalt.
    Inga problem med direktbetalning heller, om man har Bank-Id och möjlighet att handla med kort på nätet.

8. T
    Medlem Nivå 4
    Äffärsiden är ju att folk ska välja konstiga avbetalningsköp där man inte riktigt vet vad man betalar för utan får en klumpsumma av klarna där alla köp är hopslagna och uppdelade till månadsbetalning.
    Ännu hellre vill dom nog att man dessutom har autogiro.......

9. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Jo det är ju uppenbart så med affärsidén, men genom att inte falla i fällan med " betala senare" eller " dela upp din betalning", så kan man lätt kringgå den.
    P.S. Det finns väl inte ett enda finansbolag, som inte vill få folk att ha skulder, så länge som möjligt D.S.

10. L
    Medlem Nivå 3
    Vilken annorlunda erfarenhet mot min. Jag tycker Klarna är suveränt för fakturor. Det enda jobbiga är att komma ihåg vilka man ska betala men man kan alltid logga in hos de för det.
    Jag betalar dock fakturorna via internetbanken, har aldrig lagt in kontokort hos de. Då dras pengarna från kontot när jag bestämmer ;)

11. L
    Medlem Nivå 3
    Njae, kanske att finansieringsbolagen har det som en del av business men tänker man på själva e-handlaren så är det en väldigt stor kostnad att ha sköta administrationen med fakturering. Det är troligen en vinstaffär för många att använda sig av t.ex. Klarna som faktureringspartner, speciellt mindre företag. Mindre företag är mera beroende av att få betalt vilket de får direkt av Klarna oavsett om kunden betalat till Klarna eller inte.
    Sen har jag generellt större förtroende för ett företag som använder sig av Klarna än ett som inte har någon. Saknar de en ordentlig betalningslösning så ringer det varningsklockor hos mig...:)

(och nej, jag jobbar inte hos Klarna, jag vet bara hur mycket jobb fakturering och kundfordringar är)

12. G
    Medlem Nivå 1
    samma här jag tycker klarna är toppen och betalar du 39 :- kan du betala en månad senare

13. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Det är det där med att skjuta upp betalningen, som kan virra in en i avtal, som bara kostar faktureringsavgifter och förlorad kontroll ( precis vad företagen önskar). Även 39:- för 14 dagar extra kredittid kan vara dyrt om köpet är litet.

14. L
    Medlem Nivå 3
    Jo men frågan är hur mycket flexibilitet man ska offra för att skydda individer. Ska man se samhällsmässigt så borde man förbjuda alkohol före man förbjuder avbetalningar ;)

15. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Klarna som koncept är jättebra och funkar i princip alltid utan problem. Däremot är deras mobilapp förmodligen den sämsta och mest bloatade som någonsin har skapats.

• Laddar…