3 044 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Klargörande isolering ångspärr 1/3
Hej!
Håller på att isolera ytterväggarna i garaget. Har vägg av följande konstruktion:
22mm liggande träpanel
Stående spikregel (osäker dimension)
Vindduk
120x45 stomme
120 mm stenullsiolering
Har sedan tänkt sätta plast, och sedan installationsskikt 45x45 med 45mm liggande isolering.
Min fundering är, vad gäller kring en tredjedel av ångspärrens placering i detta fall?
Räknar man väggen som helhet, eller bör jag sala på ytterligare 45mm innan plasten sätts, för att ha maximalt en tredjedel av isoleringen på den varma sidan.
45mm x 3 = 135 mm tjocklek som krävs teoretiskt.
Vad säger expertisen?
//A
Håller på att isolera ytterväggarna i garaget. Har vägg av följande konstruktion:
22mm liggande träpanel
Stående spikregel (osäker dimension)
Vindduk
120x45 stomme
120 mm stenullsiolering
Har sedan tänkt sätta plast, och sedan installationsskikt 45x45 med 45mm liggande isolering.
Min fundering är, vad gäller kring en tredjedel av ångspärrens placering i detta fall?
Räknar man väggen som helhet, eller bör jag sala på ytterligare 45mm innan plasten sätts, för att ha maximalt en tredjedel av isoleringen på den varma sidan.
45mm x 3 = 135 mm tjocklek som krävs teoretiskt.
Vad säger expertisen?
//A
Bästa svaret
Det är isolerings tjockleken som är av betydelse. Eller egentligen isoleringsvärdet av konstruktionen. Men 120mm är mer än 2/3 av isoleringen om den är totalt 165mm
Klicka här för att svara