5 009 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Motorljud från Push 12
Medlem
· Västra Götaland
· 15 inlägg
Hej,
Har en Uponor Push 12 sen för några veckor sen, och jag hade förväntat mig att den skulle låta lite mindre.
Slingan är avluftad enligt konstens regler (Uponors instruktioner) av både rörisen och mig. Först försvann naturligtvis bubbelljudet från slingan, och med några ytterligare små avluftningar även det som kommer av att det fanns luft i pumphuset (lät som lagerrassel ungefär).
Det ljud som är kvar nu är ett klassiskt elmotorsurr på ~600-700 Hz, vilket verkar som ett rimligt varvtal för pumpen. Jag mäter upp det till ~35 dB ett par decimeter från den. Pushen är placerad i en klädkammare mellan badrummet och sovrummet, och man hör ljudet rätt tydligt eftersom det lägger på en distinkt frekvens över bakgrundsljudet, speciellt nattetid.
Grundfos-pumpen vi har till fjärrvärmen har betydligt lägre ljudnivå och av mer sympatisk karaktär, men den är ju å andra sidan varvtalsreglerad, vilket ger den en fördel. Dessutom sitter den ju i garaget, där jag hittills inte har behövt sova.
Hur upplever ni andra era Push-pumpar? Känner ni igen detta som att det kan vara normalt, eller bör jag försöka reklamera? Den låter alltså ungefär lika högt som vårt kylskåp (som kanske är 15 år gammalt, skulle jag tro).
Har en Uponor Push 12 sen för några veckor sen, och jag hade förväntat mig att den skulle låta lite mindre.
Slingan är avluftad enligt konstens regler (Uponors instruktioner) av både rörisen och mig. Först försvann naturligtvis bubbelljudet från slingan, och med några ytterligare små avluftningar även det som kommer av att det fanns luft i pumphuset (lät som lagerrassel ungefär).
Det ljud som är kvar nu är ett klassiskt elmotorsurr på ~600-700 Hz, vilket verkar som ett rimligt varvtal för pumpen. Jag mäter upp det till ~35 dB ett par decimeter från den. Pushen är placerad i en klädkammare mellan badrummet och sovrummet, och man hör ljudet rätt tydligt eftersom det lägger på en distinkt frekvens över bakgrundsljudet, speciellt nattetid.
Grundfos-pumpen vi har till fjärrvärmen har betydligt lägre ljudnivå och av mer sympatisk karaktär, men den är ju å andra sidan varvtalsreglerad, vilket ger den en fördel. Dessutom sitter den ju i garaget, där jag hittills inte har behövt sova.
Hur upplever ni andra era Push-pumpar? Känner ni igen detta som att det kan vara normalt, eller bör jag försöka reklamera? Den låter alltså ungefär lika högt som vårt kylskåp (som kanske är 15 år gammalt, skulle jag tro).
Sprang och satte mig vid vår pump en stund och jag har svårt att tänka mig att du skulle höra den under samma förutsättningar. Beroende på vilken typ av vägg den sitter på så kanske man måste ha någon typ av resonansdämpande gummi mellan pump och vägg då den brummar dovt och svagt. Men jag upplever den som väldigt tyst.
Medlem
· Västra Götaland
· 15 inlägg
Tack för era provlyssningar och svar! Kontrollfråga: ni har också pumpar som inte är varvtalsreglerade (varken automatiskt eller manuellt)? I mina sökningar så har jag aldrig sett Push 12-or med något annat än "dumma" pumpar, men man vet ju aldrig.
Känns väl igen på att de inte har någon knapp med tillhörande indikatorer på framsidan av pumpen, utan det är bara slätt där.
Känns väl igen på att de inte har någon knapp med tillhörande indikatorer på framsidan av pumpen, utan det är bara slätt där.
Jag har liknande problem med en gammal push 10 pump. Avluftning hjälper inte och jag har satt dämpande gummi mellan den och väggen utan resultat. Låter alldeles för mycket. Kan inte sova i rummet jämte (den sitter i en garderob) utan att stänga av den först. Funderar på att köpa en ny pumpdel och hoppas det löser problemet: http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-pumpdel-for-push-10-12/
Klicka här för att svara