Tobbe_3 skrev:
Det är typisk okunskap. Det är mest farligt ur brandsynpunkt eftersom skyddsjorden ger personskydd trots fel spänning. Det som händer är att effekten ökar tre gånger. En 700 W radiator ger plötsligt 2100 W. Elementet förvandlas till bastu aggregat som värmer tills överhettningsskyddet löser ut och måste återställas. Risken för antändning av gardiner ökar självklart.

Är det elektronisk termostat ?? Då är den nog uppbränd..
Kan du förklara hur effekten kan öka med en faktor 3? Jag har inte riktigt fysiken färsk i minnet för detta. I min lekmanna värld borde det bli roten ur 3 gånger så hög effekt.

Tobbe_3 skrev:
Du skall definitivt inte köra dom på 380 V. En ide är att montera på en kabel med stickkontakt och ansluta dom till ett vanligt vägguttag under renoveringen.
Det ena elementet slår jag av och det andra kopplar jag in i ett vägguttag. Det är på 1250 watt så det borde vara lugnt så länge jag inte drar igång min dewalt såg på 1800 watt, hela övervåningens uttag ligger på en propp 10A. Dock har jag bara ojordade uttag på övervåningen så det är kanske ingen höjdare att köra elementet utan skyddsjord?

vectrex skrev:
Kan du förklara hur effekten kan öka med en faktor 3? Jag har inte riktigt fysiken färsk i minnet för detta. I min lekmanna värld borde det bli roten ur 3 gånger så hög effekt.
Det är två sammanslagna formler som gör det. Den är ohms lag U=R *I spänningen = resistansen * strömen och den andra är P=U *I Effekten = spänningen * strömmen.

Normalt driftfall.

Ex P /U = I 1250 W / 230 V = 5,43 A U/ I = R 230V / 5.43 A = 42,4 ohm

onarmalt drift fall.

U/ R=I 400 V / 42,4 ohm = 9,43 A U * I = P 400V * 9,43 A = 3772 W borde vara 3750 W utan avrundningsfel

Redigerat:
Tobbe_3 skrev:
Det är två sammanslagna formler som gör det. Den är ohms lag U=R *I spänningen = resistansen * strömen och den andra är P=U *I Effekten = spänningen * strömmen.

Normalt driftfall.

Ex P /U = I 1250 W / 230 V = 5,43 A U/ I = R 230V / 5.43 A = 42,4 ohm

onarmalt drift fall.

U/ R=I 400 V / 42,4 ohm = 9,43 A U * I = P 400V * 9,43 A = 3772 W borde vara 3750 W utan avrundningsfel

Är inte effekten i trefas:

P = Uh x IL x roten ur 3 x cos fi (där Uh är huvudspänningen och IL linjeströmmen). Men hur blir det med bara två faser???

/Johan

Eric-Anders skrev:
Är inte effekten i trefas:

P = Uh x IL x roten ur 3 x cos fi (där Uh är huvudspänningen och IL linjeströmmen). Men hur blir det med bara två faser???

/Johan
Elementet är bara tvåpoligt och upplever bara en högre spänning på 400 V istället för 230 V. Effektfaktorn kan vi bortse ifrån eftersom ett element är nästan helt resistivt (cos fi=1)

Vi kommer att få en ström på c:a 9,43 A fasledarna L1 och L2 . L3 kommer att ha 0 A och NOLLAN kommer att 0 A.

Redigerat:
vectrex skrev:
Det ena elementet slår jag av och det andra kopplar jag in i ett vägguttag. Det är på 1250 watt så det borde vara lugnt så länge jag inte drar igång min dewalt såg på 1800 watt, hela övervåningens uttag ligger på en propp 10A. Dock har jag bara ojordade uttag på övervåningen så det är kanske ingen höjdare att köra elementet utan skyddsjord?
Skaffa portabel jordfels brytare för 100 spänn och sätt i uttaget där du ansluter elementet.- Om det inte redan finns i centralen

AnneFi
När vi precis hade köpt vårt hus tog vi hit en elektriker då vi kan noll om el. Han kollade alla uttag åt oss och kopplade bort två som vi inte fick använda.
Känns mest tryggt att göra så faktiskt.

+1 på föregående inlägg

Tobbe_3 skrev:
Elementet är bara tvåpoligt och upplever bara en högre spänning på 400 V istället för 230 V. Effektfaktorn kan vi bortse ifrån eftersom ett element är nästan helt resistivt (cos fi=1)

Vi kommer att få en ström på c:a 9,43 A fasledarna L1 och L2 . L3 kommer att ha 0 A och NOLLAN kommer att 0 A.
Tack Tobbe_3! Nu är jag med i tankegången - glömde bort att det var tvåpoligt.:)

/Johan

Det kan inte var så att elementen är kopplade med fas och jord istället för 2 fas.

raveper skrev:
Det kan inte var så att elementen är kopplade med fas och jord istället för 2 fas.
Nej, dom är tydligt inkopplade på alla tre trådar, blått mot blått, brunt mot brunt och GG mot GG. Blått på elementens sida lär ju betyda nolla men i matningen är blå och brun fas.

Patrik_Hed skrev:
Blå brukar ofta vara fas när det kommer till elradiatorer.
Då är det lugnt på vår övervåning då, här är ALLA kablar blå?
Elektrikern var inte så glad när han såg det.

Anna_H skrev:
Då är det lugnt på vår övervåning då, här är ALLA kablar blå?
Elektrikern var inte så glad när han såg det.
Är det skyddsjordat med blått också ?? Då skall definitivt "skyddsjorden" bytas till en gul/grön ledare istället. Dagens färger kan leda till stor fara om någon byter eller reparerar ett element...

ALLA kablar är blå. Båda faserna, jorden och nollan. Man ser alltså direkt när man öppnar att det är tokigt och inser att man måste mäta sig fram till det rätta.

Då är det helt åt skogen. I en infälld installation får inte blå användas till annat än nolla! Samtliga trådar Som inte är nolla bör alltså byta färg för att det ska bli regelrätt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.