Kan du förklara hur effekten kan öka med en faktor 3? Jag har inte riktigt fysiken färsk i minnet för detta. I min lekmanna värld borde det bli roten ur 3 gånger så hög effekt.Tobbe_3 skrev:Det är typisk okunskap. Det är mest farligt ur brandsynpunkt eftersom skyddsjorden ger personskydd trots fel spänning. Det som händer är att effekten ökar tre gånger. En 700 W radiator ger plötsligt 2100 W. Elementet förvandlas till bastu aggregat som värmer tills överhettningsskyddet löser ut och måste återställas. Risken för antändning av gardiner ökar självklart.
Är det elektronisk termostat ?? Då är den nog uppbränd..
Det ena elementet slår jag av och det andra kopplar jag in i ett vägguttag. Det är på 1250 watt så det borde vara lugnt så länge jag inte drar igång min dewalt såg på 1800 watt, hela övervåningens uttag ligger på en propp 10A. Dock har jag bara ojordade uttag på övervåningen så det är kanske ingen höjdare att köra elementet utan skyddsjord?Tobbe_3 skrev:
Det är två sammanslagna formler som gör det. Den är ohms lag U=R *I spänningen = resistansen * strömen och den andra är P=U *I Effekten = spänningen * strömmen.vectrex skrev:
Normalt driftfall.
Ex P /U = I 1250 W / 230 V = 5,43 A U/ I = R 230V / 5.43 A = 42,4 ohm
onarmalt drift fall.
U/ R=I 400 V / 42,4 ohm = 9,43 A U * I = P 400V * 9,43 A = 3772 W borde vara 3750 W utan avrundningsfel
Redigerat:
Tobbe_3 skrev:Det är två sammanslagna formler som gör det. Den är ohms lag U=R *I spänningen = resistansen * strömen och den andra är P=U *I Effekten = spänningen * strömmen.
Normalt driftfall.
Ex P /U = I 1250 W / 230 V = 5,43 A U/ I = R 230V / 5.43 A = 42,4 ohm
onarmalt drift fall.
U/ R=I 400 V / 42,4 ohm = 9,43 A U * I = P 400V * 9,43 A = 3772 W borde vara 3750 W utan avrundningsfel
Är inte effekten i trefas:
P = Uh x IL x roten ur 3 x cos fi (där Uh är huvudspänningen och IL linjeströmmen). Men hur blir det med bara två faser???
/Johan
Elementet är bara tvåpoligt och upplever bara en högre spänning på 400 V istället för 230 V. Effektfaktorn kan vi bortse ifrån eftersom ett element är nästan helt resistivt (cos fi=1)Eric-Anders skrev:
Vi kommer att få en ström på c:a 9,43 A fasledarna L1 och L2 . L3 kommer att ha 0 A och NOLLAN kommer att 0 A.
Redigerat:
Skaffa portabel jordfels brytare för 100 spänn och sätt i uttaget där du ansluter elementet.- Om det inte redan finns i centralenvectrex skrev:Det ena elementet slår jag av och det andra kopplar jag in i ett vägguttag. Det är på 1250 watt så det borde vara lugnt så länge jag inte drar igång min dewalt såg på 1800 watt, hela övervåningens uttag ligger på en propp 10A. Dock har jag bara ojordade uttag på övervåningen så det är kanske ingen höjdare att köra elementet utan skyddsjord?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
+1 på föregående inlägg
Tack Tobbe_3! Nu är jag med i tankegången - glömde bort att det var tvåpoligt.Tobbe_3 skrev:
/Johan
Är det skyddsjordat med blått också ?? Då skall definitivt "skyddsjorden" bytas till en gul/grön ledare istället. Dagens färger kan leda till stor fara om någon byter eller reparerar ett element...Anna_H skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Då är det helt åt skogen. I en infälld installation får inte blå användas till annat än nolla! Samtliga trådar Som inte är nolla bör alltså byta färg för att det ska bli regelrätt