Vi köpte hus i våras, detta renoveras nu så sakteliga av oss. Jag har redan förstått att tidigare ägare var en klåpare men såhär illa trodde jag inte det var.

Vi har direktverkande el med oljefyllda elradiatorer, dessa är relativt nyinsatta (2008 tror jag det stod i prospektet). Hursomhelst, av de 2 element som finns på övervåningen så gick ett sönder för några veckor sen, jag tänkte "skit jula-element" och kastade ut skräpet (vi skulle ändå precis börja renovera detta rummet så det gjorde inte så mycket att det blev lite svalare). Något har gnagt i mig sen dess, idag kom jag på att det hade stått 230V på elementet, tyckte detta var konstigt då elementen på nedervåningen är 2-fas 400V.

Där elementet suttit är det en kopplingsdosa med en blå, en brun och en gulgrön tråd. Eftersom all annan el i huset har blå nolla brun eller svart fas och gulgrön jord tyckte jag det trots allt verkade korrekt att det var enfas.

Idag lånade jag en multimeter och mätte, tror fan att det är 380V mellan blå och brun, 228V mellan blå och gulgrön och 228V mellan brun och gulgrön?

Idioten har alltså köpt och monterat ett 230V element på en tvåfas 380V matning? Hur kunde det ens fungera så länge, vad kan hända med det andra elementet på övervåningen som också är matat på detta sätt, det verkar fungera än så länge. Är det farligt, tänker på brand och personskydd?

Tror ni jag har någon chans att kräva förre ägaren på pengar för dessa 2 element? Dolt fel är väl tveksamt antar jag, men ska man verkligen behöva förutsätta att någon satt fel typ av element och således mäta i dosorna? Vad är rimligt liksom?

Blå brukar ofta vara fas när det kommer till elradiatorer.
Om radiatorn inte gick sönder direkt så skulle det komma att hända till slut.
Är man lite okunnig så är det väl lätt hänt att man köper fel, MEN då ska man inte köpa något heller.

Är det värt att bråka om? Dessutom om radiatorerna var från JULA. 500 kr eller vad kan de kostat från början?

//Patrik

Har du inte de trasiga elementen kvar är det nog i vilket fall som helst kört. Du kan inte gärna få ersättning för något du bara hävdar gått sönder.

Men, som sagt, är det något att lägga tid på?

Ähh, jag vet att det kanske handlar om 1000 spänn per element, men jag tycker det är en principfråga. Så gör man fasen inte. Jag fattar att det är lätt att göra fel, men just därför låter man bli att pilla med el när man inte har koll.

Jag har kvar elementet, det ligger i min ansenliga "rivningshög" ute i trädgården, begravd under snö o bråte, men ändå.

Liten, uppdatering. Har kollat och mätt samtliga element. Det rör sig nu om 3 element som är felaktiga, varav ett LVI så nu är vi uppe i ca 5000kr.

Inga jättesummor, men trots allt. Jag tänker försöka.

Det är typisk okunskap. Det är mest farligt ur brandsynpunkt eftersom skyddsjorden ger personskydd trots fel spänning. Det som händer är att effekten ökar tre gånger. En 700 W radiator ger plötsligt 2100 W. Elementet förvandlas till bastu aggregat som värmer tills överhettningsskyddet löser ut och måste återställas. Risken för antändning av gardiner ökar självklart.

Är det elektronisk termostat ?? Då är den nog uppbränd..

Tyresö
Men varför blev helt plötsligt kostnaden för elementen så viktig, när du i ditt trådstart-inlägg skriver att det inte gjorde något att elementet gick sönder, eftersom du ändå skulle renovera?

Patrik_Hed skrev:
Blå brukar ofta vara fas när det kommer till elradiatorer.
Om radiatorn inte gick sönder direkt så skulle det komma att hända till slut.
Är man lite okunnig så är det väl lätt hänt att man köper fel, MEN då ska man inte köpa något heller.

Är det värt att bråka om? Dessutom om radiatorerna var från JULA. 500 kr eller vad kan de kostat från början?

//Patrik
Patrik - varför är ofta fasen blå när det kommer till elradiatorer? Jag trodde i min enfald att nollan skulle vara blå men att blå färg fick användas som fas/tändtråd när det inte gick att förväxla den som nolla (t ex i en EKLK-kabel från ströbrytare för belysning). Jag har en gammal dosa i badrummet som har svart, GG och blå FK och där det är fas på både svart (L1) och blå (L2) - där har suttit ett gammalt element. Är detta således ok? Jag trodde att det inte var ok att ha fas på blå FK i ett sådant fall.

/Johan

Eric-Anders skrev:
Patrik - varför är ofta fasen blå när det kommer till elradiatorer? Jag trodde i min enfald att nollan skulle vara blå men att blå färg fick användas som fas/tändtråd när det inte gick att förväxla den som nolla (t ex i en EKLK-kabel från ströbrytare för belysning). Jag har en gammal dosa i badrummet som har svart, GG och blå FK och där det är fas på både svart (L1) och blå (L2) - där har suttit ett gammalt element. Är detta således ok? Jag trodde att det inte var ok att ha fas på blå FK i ett sådant fall.

/Johan
Drar jag en radiatormatning så använder jag aldrig blå som fas, men det vara vanligt förr.
Också till trefasmotorer är/var det vanligt med blå fas.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Drar jag en radiatormatning så använder jag aldrig blå som fas, men det vara vanligt förr.
Också till trefasmotorer är/var det vanligt med blå fas.

//Patrik
Kan vara så att 3 och 4 ledarkablar innehåller en blå, svart, brun och gul/grön. Alltså använde man blå. Men naturligtvis är brun svart vit gul/grön eller brun svart grå gul/grön betydligt bättre färgval för att MARKERA en flerfasgrupp med 400 V utan nolla

Jag råkade ut för detta hos en kund. Han hade satt upp ett vägguttag där det tidigare suttit en elradiator. Där stoppade jag i min laddare till skruvdragaren. Det gick bra i ca 5 sek, sen började det ryka om laddaren...
Mätte i uttaget och det var mycket riktigt 400 V i det. Då sa han att han hade pluggat i en oljefylld radiator där tidigare men att det gått sönder under mystiska omständigheter... Detta var dessutom i ett badrum, och jordfelsbrytaren lyste även med sin frånvaro.

Hos en annan kund stoppade jag i en bygglampa i ett uttag. Den exploderade. Även där var det två faser i ett vanligt uttag i tvättstugan.

Tror jag får börja mäta innan jag ska låna ström någonstans :)

Redigerat:
Skilj på kablar och FK i rör. För kablar är det Ok att använda blå som fas/tändtråd.

[vm] Blå tändtråd i slang/rör (dvs lösa enledare) är dock inte ok, inte ens slang med fördragen FK. Blå bokens frågor och svar anger detta: [ref]

Redigerat:
Tyresö skrev:
Men varför blev helt plötsligt kostnaden för elementen så viktig, när du i ditt trådstart-inlägg skriver att det inte gjorde något att elementet gick sönder, eftersom du ändå skulle renovera?
Kostnaden är inte så viktig men några tyckte inte det var någon idé att försöka dra som dolt fel därför påpekar jag bara att det blev 5000 kr och är således inte en ren struntsumma (även om det är kaffepengar i relation till ett husköp).

Dessutom skrev jag väl aldrig att det inte gjorde något att det gick sönder. Kanske uttryckte mig oklart, jag menade att jag inte behövde ersätta det direkt eftersom rummet ändå precis skulle renoveras, då sover ingen där, alltså gör det inget om temperaturen sjunker till 15 grader.

För övrigt är det draget i rör med lösa FK dock så verkar det vara konsekvent blå, brun och svart fasledare på samtliga radiatorgrupper. I övriga grupper är det blå nolla, lätt att göra fel, tur att man kan mäta.

Bör jag stänga av de 2 andra elementen som matas (felaktigt) med 380V, är rädd att det blir kallt då men samtidigt vill jag inte att det börjar brinna. Skall naturligtvis ersätta med nya men dom måste ju köpas in också.

Ja, stäng av dem bums!

Du skall definitivt inte köra dom på 380 V. En ide är att montera på en kabel med stickkontakt och ansluta dom till ett vanligt vägguttag under renoveringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.