Har du inte insektsnät bakom?

Om inte kan du ju rita på där din takfotsbrädan möter lockläkten, feina av och flytta in takfotsbrädan. Samtidigt sätter du insektsnät bakom så tar du luftningen i framkant av takfoten istället.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Suhagg Suhagg skrev:
ALU-nät tar sig möss igenom kan jag meddela. 🙂 Köp rostfritt så kommer det hålla.
Är väl inte flygande möss TS främst behöver hålla ute?

• Gilla
McWigg
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Använd klena spikar för att fästa, så är det mindre risk att dina klossar spricker.
Kan även rekomendera förborrning

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
J Johan Svensson6068 skrev:
Bytt fasad. Borde lagt brädan mot takfot innan jag satte lock. Så dags nu…. Idiot! Bjuder in humlor och fåglar.

Hur hade ni åtgärdat?
Tror inte det är någon fara, men ta dit en plåtslagare?

M MjölnarBengt skrev:
Tror inte det är någon fara, men ta dit en plåtslagare?
Vad ska plåtslagaren göra?

V varpan1 skrev:
Vad ska plåtslagaren göra?
Fixa någon snygg plåt som passar som skydd.

M MjölnarBengt skrev:
Fixa någon snygg plåt som passar som skydd.
Hm, är inte det jättedyrt med en så avancerat bockad plåt som ska formas efter alla urtagen?

• Gilla
f4mv
  • Laddar…
Visade sig det egentligen vara bristande takfotsluftning och insektsnäs som var den stora tabben med denna tråd

Så pass stor att TS nu sitter och har ångest?

TS det händer den bästa. Detta forum är fullt av klåpare och de bästa har klåpats minst en gång.

• Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Nissens
TS har startat 13 trådar, men har endast gjort 22 inlägg. Risken är med andra ord stor att hen inte svarar på följdfrågorna… 🙁

• Gilla
Mälartokern
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
TS har startat 13 trådar, men har endast gjort 22 inlägg. Risken är med andra ord stor att hen inte svarar på följdfrågorna… 🙁
Han är en sån där "frågare" som inte gör det.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Hm, är inte det jättedyrt med en så avancerat bockad plåt som ska formas efter alla urtagen?
Det borde ju bara vara att snitta och vika en plåt, easy peasy.

Nissens
M MjölnarBengt skrev:
Det borde ju bara vara att snitta och vika en plåt, easy peasy.
Du utgår ifrån att det inte är ventilation genom hålen?

Mats-S
Högst troligt går takfotsventilationen genom hålen, då ska dom absolut INTE täppas igen. Ovanför hålen ska det finnas ett insektsnät som hindrar insekter att ta sig in på vinden/takfoten.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
J Johan Svensson6068 skrev:
Bytt fasad. Borde lagt brädan mot takfot innan jag satte lock. Så dags nu…. Idiot! Bjuder in humlor och fåglar.

Hur hade ni åtgärdat?
Jag hade lagt i bitar som man sågar till och limmat med typ PL 200. Man går ju inte och glor upp bra du som vet. Mycket fint gjort!

• Gilla
Lavendo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du utgår ifrån att det inte är ventilation genom hålen?
Ja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.