15 938 läst ·
43 svar
16k läst
43 svar
Klantat mig vid gjutning
Vet inte om ni har nytta av min kommentar, men varsågoda. Vi håller på med ett liknande projekt. Köpt pool från J&F Fritid som har en tunn stålvägg och liner. Den kan grävas ner eller stå av sig själv på tomten. Då vi grävt ner den följer vi leverantörens instruktioner att fylla med betong mot poolen eftersom det annars blir problem med jordmassor som trycker in stålväggen ifall man måste tömma hela poolen, vilket behövs om man måste byta linern. J&F skriver i sina instruktioner att fylla med lösblandad betong och jag har haft problem med detta uttryck. Vi kör nu vår cement + sand i betongblandaren till en lös massa tillsammans med en skyffel makadam. Det verkar fungera bra. Att slänga ner det torrblandat och sen vattna ovanpå, som jag hört någon säga att begreppet "lösblandad betong" betyder. Det tror jag inte fungerar. Vi provade att göra betongen med mycket lite vatten utan makadam och då blev det som grus. Då bränner det inte och fäster inte och blir inte någon stabil pool, vilket också kan bero på att vi tar från vår egen hög med sand istället för att köpa grus, vilket förstås var fel. Men vi gör lite i taget och vattnar emellan. Tungt arbete och jag vet ärligt talat inte slutresultatet ännu. Men att betongen skulle trycka in poolen vet jag inget om, men blev lite orolig nu. Sväller betongen när den torkar? Trycker den in mot vattenmassorna? Jag tror inte det för vi har betongen väldigt lös då den annars blir svår att hantera eftersom vi fyller i hinkar som vi häller från. Vi isolerade med 10 mm isolering runt om, men det är ju ganska tunt, så jag vet inte om det har någon betydelse.
Nej, snarare krymper den en aning. Däremot är ju betong ganska tungt, så ett tjockt lager blöt betong utövar ett stort tryck åt sidorna innan det har härdat. Dessutom ska man packa ihop betongen för att undvika de luftfickor TS fick och då blir sidokrafterna ännu större.B Bodil Palm skrev:
OK, blev lite nervös här. Men vi kör ju med spannar och har lite dålig ork så vi gjuter i omgångar. Jag vibrerar inte betongen men fördelar den lite gran och försöker så gott det går att packa den, men eftersom den är ganska lös så tycker jag att den rinner ut bra. Men det skulle ju vara intressant att veta om betongen när man packar den trycker in väggen. Jag upplever inte att den gör det men jag packar nog inte tillräckligt, mer rör runt lite grann. Det är ju nästan 30.000 liten i min pool vilket blir ett rejält vattentryck som står emot betongen.
Medlem
· Gävleborg
· 11 inlägg
Hej,H Holman666 skrev:Har klantat mig rejält vid gjutning av en stödmur. Har stora luftfickor såg jag nu när jag rev formen.
Finns det något sätt att laga detta?
Eller behöver jag göra om allting?
Eller kan jag låta det vara? Är mest orolig för frostsprängning.
Det är en stödmur till en pool, och luftfickorna ligger mest i översta "lagret".
Gjutet med jordfuktad betong, därav "lager" bildningen.
Vad har klacken för funktion? Det är den viktigaste frågan.
Vad har du använt för betong? Har du tillsatt luftporbildare när du blandade betongen?
Är klacken armerad? Om, vad för typ av armering isf (svart, plast, rostfritt?
Skarvlängder?
Vad för typ av vatten används i poolen? Klor?
Kommer klacken att utsättas för cyklisk uppfuktning/uttorkning?
Vilken livslängdsklass håller poolen för eller hur länge tror du att kommer att använda den innan du köper/bygger en ny? L20/l50/l100?
Är klacken inspekterbar eller kommer den att byggas in?
Med vänlig hälsning,
Patric
Om du börjar att vibba betongen så kommer den att trycka in och du får en bula in i poolen oavsett om poolen är fylld till bredden, fortsätt på det viset ni gör nu, du kan stacka ner armeringsjärn uppifrån och ner så blir det lite stadigare i sidled, ny betong fäster inte i gammal brunnen betong, så gör gärna spår och hål med en bräda då fylls hålen och det blir som en låsning av den nya, den kan inte halka utB Bodil Palm skrev:
useless skrev:
useless skrev:
Vattnet är ca 1,20 högt.
Kanske var lite för lite info. vatten som finns i n plastpool strävar p.g.a. trycket även ut mot sidorna, är det då mycket slapp och så spänt att det står emot, tänk dig att fylla en plastpåse med vatten så ser du, den är slapp, samma sak händer med tyck från utsidan i poolen, så du ska inte röra om för hårt där utan lite lagom så det bara flyter ut, Skulle du använda en riktig vibbra så skulle betongen trycka i sidan bra mycket
TS, precis som betongingenjören finns ett antal frågor som behöver svar innan några konkreta råd är att lämna. Vad är muren till för, ska den täckas osv osv. Jordfuktad betong är inte att rekommendera till någon som helst lastbärande konstruktion, det är bra till kantsten och liknande under mark.
Rent allmänt händer ingenting med en pool vid motgjutning så länge det finns vatten i den upp till motsvarande nivå som gjutningen. Det tycket inifrån är högre än gjuttrycket från utsidan (om inte självkompakterande betong används, då det ganska lika).
Rent allmänt händer ingenting med en pool vid motgjutning så länge det finns vatten i den upp till motsvarande nivå som gjutningen. Det tycket inifrån är högre än gjuttrycket från utsidan (om inte självkompakterande betong används, då det ganska lika).
I mitt fall handlar det om att hålla emot jordtrycket som finns på andra sidan betongen. Annars trycker jorden in plåten vid byte av liner, enligt J&F som säljer poolen.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Verkligen? Betong man vibbar beter sig nästan som en vätska och betong väger vad, 2,4 ggr så mycket per volym som vatten? (ur minnet). Trycket från utsidan borde väl vara motsvarande högre?K kungfuu skrev:TS, precis som betongingenjören finns ett antal frågor som behöver svar innan några konkreta råd är att lämna. Vad är muren till för, ska den täckas osv osv. Jordfuktad betong är inte att rekommendera till någon som helst lastbärande konstruktion, det är bra till kantsten och liknande under mark.