2 647 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Klämringskoppkling till hydraulik
Hejsan
Jag ska modifiera en befintlig billyft genom att öka avståndet mellan stolparna. Då behöver ett hydraulrör mellan stolparna förlängas och jag fick tipset att göra det med en vanlig klämringskoppling typ skarvkoppling, avsedd för VVS. Kan man lita på det tipset, kommer det att hålla. Det är ju lite skillnad i tryck.
Jag ska modifiera en befintlig billyft genom att öka avståndet mellan stolparna. Då behöver ett hydraulrör mellan stolparna förlängas och jag fick tipset att göra det med en vanlig klämringskoppling typ skarvkoppling, avsedd för VVS. Kan man lita på det tipset, kommer det att hålla. Det är ju lite skillnad i tryck.
Även om det säkert finns slang/rörbrottsventiler inbyggda och en vanlig klämringskoppling av bra kvalite säkert håller, skulle åtminstone jag välja en koppling för hydraulsystem dvs det som brukar kallas skärringskoppling. Finns ju tillgängligt lite varstans tex Swedol odyl.
Skillnaden är ju att hydraulrören är hårda och inte deformeras av klämringen så det är lätt hänt att det kan glida lite.
Skillnaden är ju att hydraulrören är hårda och inte deformeras av klämringen så det är lätt hänt att det kan glida lite.
Redigerat:
Det låter som en jättedålig idé att modifiera ett lyftredskap som man skall stå under, med materiel som inte är är avsett för uppgiften. Visserligen brukar det finnas mekanisk låsning, men använd ändå rätt materiel till lyften.
Ja, det var så jag kände också, jag ska ju fasiken stå där under. Jag var mest fundersam till tipset som sådant, känns risky att komma med sådana tips. Säkerhetssystem finns och är redan testat, men det finns ju ingen anledning att testa det live i onödan.
Ett besök på swedol under em är redan inbokat. men jag hittade inte hydraulrör på deras hemsida. Nån som vet om de har? Behöver ca 150mm långt 10mm-rör
Ett besök på swedol under em är redan inbokat. men jag hittade inte hydraulrör på deras hemsida. Nån som vet om de har? Behöver ca 150mm långt 10mm-rör
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Det jag menade var att om man använder en typisk VVS-koppling med klämring kan det bli så samt att helheten inte är i närheten av så robust som de avsedda hydraulkopplingarna. Så jag är helt med på att skärringen biter på ett annat sätt i stålrören precis som man vill att det ska vara om man ska stå under någon last.blackadder skrev:
Det blev kräksjuka i familjen, så det blev till att torka kräks både i bilen och soffan, å som grädde på moset hade jycken lagt en kräks på heltäckningsmattan i hallen också när vi kom hem. Swedol får helt enkelt vänta till imorgon.
Vad gäller lyften är det så att det är bara när man lyfter och sänker som bilen hänger på hydrauliken, när man går in under är den mekaniskt säkrad. Men oavsett har jag ingen större lust att spraymåla garaget med hydraulolja
Vad gäller lyften är det så att det är bara när man lyfter och sänker som bilen hänger på hydrauliken, när man går in under är den mekaniskt säkrad. Men oavsett har jag ingen större lust att spraymåla garaget med hydraulolja
Klicka här för att svara