Hej forumet!

Vi ska strax börja lägga klinker i badrummet. Vi ska köra på en Purus Tile Square klinkerram för golvbrunnen. När vi nu ”torrlägger” ramen och plattorna funderar vi kring följande:

1. Enligt instruktionerna från Purus bör ramen limmas. Vi har Kiiltos Clear Transparant fix hemma som är SMP-polymer vilket borde vara rätt typ av lim. Däremot ser vi oftast att plattläggare fäster med fix. Varför? Vad är att föredra?

2. Purus säger att klinkerramen ska ligga dikt an med golvet. Det innebär även att den ligger direkt mot klämningen (kanske den byggs upp någon mm om vi använder lim och kanske fler ifall vi väljer fix). Är det verkligen korrekt? Tänker att man då inte alls kan kontrollera tätskiktet och brunnsmanchet vid behov? Den hindrar ju sikten så att säga.

Tacksam för input.
 
  • Klinkerram av märket Purus Tile Square placerad på golvplattor, förberedelse för badrumsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Fix är det man använder till att limma ramen med..
 
J Jansson69 skrev:
Fix är det man använder till att limma ramen med..
Tack för svar!

Jag förstår att det används. Men enligt instruktionerna från Purus ska man limma med MS-polymer lim. Varför använder så många plattsättare fix istället? Vad är fördelen?
 
J
L Ljhdov skrev:
Tack för svar!

Jag förstår att det används. Men enligt instruktionerna från Purus ska man limma med MS-polymer lim. Varför använder så många plattsättare fix istället? Vad är fördelen?
Fördelen är väl att man har samma lim till hela golvet och det blir inte vattentätt under..
 
J Jansson69 skrev:
Fördelen är väl att man har samma lim till hela golvet och det blir inte vattentätt under..
Låter rimligt. Tar bara emot att gå emot monterinsanvisningarna
Några kommentarer kring att vi inte kommer kunna se tätskiktet ovanför klämringen?
 
J
L Ljhdov skrev:
Låter rimligt. Tar bara emot att gå emot monterinsanvisningarna
Några kommentarer kring att vi inte kommer kunna se tätskiktet ovanför klämringen?
Tänker att det är bra om hela tätskiktet är skyddat med fix..
 
BirgitS
L Ljhdov skrev:
1. Enligt instruktionerna från Purus bör ramen limmas. Vi har Kiiltos Clear Transparant fix hemma som är SMP-polymer vilket borde vara rätt typ av lim. Däremot ser vi oftast att plattläggare fäster med fix. Varför? Vad är att föredra?
Gäller inte instruktionen från Purus just Tile Square klinkerram medan användningen av fix gäller ram för sil?
För att få det fackmässigt ska man följa tillverkarens anvisningar exakt.
L Ljhdov skrev:
2. Purus säger att klinkerramen ska ligga dikt an med golvet. Det innebär även att den ligger direkt mot klämningen (kanske den byggs upp någon mm om vi använder lim och kanske fler ifall vi väljer fix). Är det verkligen korrekt? Tänker att man då inte alls kan kontrollera tätskiktet och brunnsmanchet vid behov? Den hindrar ju sikten så att säga
Det blir så med den typen av ram. Ramen måste ju längre ner för att det ska få plats en klinkerplatta ovanpå.
 
J Jansson69 skrev:
Tänker att det är bra om hela tätskiktet är skyddat med fix..
Tack för dina snabba svar :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Gäller inte instruktionen från Purus just Tile Square klinkerram medan användningen av fix gäller ram för sil?
För att få det fackmässigt ska man följa tillverkarens anvisningar exakt.

Det blir så med den typen av ram. Ramen måste ju längre ner för att det ska få plats en klinkerplatta ovanpå.
Så kan det säkert vara? Jag läser instruktionerna för just klinkerramen och där säger det lim. Men även för klinkerramen verkar plattsättare använda fix. Så vi kommer nog gå emot instruktionerna och använda fix…

Okej, då får det väl bli så. Tänker vid eventuell besiktning längre fram blir det svårt att avgöra hur tätskiktet sitter mot klämringen. Men får ta bilder nu då :)
 
BirgitS
Renoverar man badrummet själv är det viktigt att ta bilder efter varje steg, för att kunna visa upp att det är fackmässigt gjort och enligt branschreglerna för försäkringsbolaget om det blir en vattenskada.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Renoverar man badrummet själv är det viktigt att ta bilder efter varje steg, för att kunna visa upp att det är fackmässigt gjort och enligt branschreglerna för försäkringsbolaget om det blir en vattenskada.
Stort tack! Det ska vi se till att göra :)
 
Fast blir det vattenskada har man väll gjort fel? 😅
 
BirgitS
T TheGame skrev:
Fast blir det vattenskada har man väll gjort fel? 😅
Eller så är en anvisning i tillverkarens instruktioner eller i branschreglerna felaktig/missvisande eller en produkt gör inte det som förväntas av den..
 
Kramla
Just denna typ av klinkerram är lite speciella då det i princip blir dikt an mot tätskiktet och klämring och då är lim bättre än fix.
Dock är det viktigt att bryta limsträngen ”öppet” på några ställen för att inte stoppa vattnet som är under plattorna i fixet att kunna ta sig ner i brunnen.

//Kramla
 
Kramla Kramla skrev:
Just denna typ av klinkerram är lite speciella då det i princip blir dikt an mot tätskiktet och klämring och då är lim bättre än fix.
Dock är det viktigt att bryta limsträngen ”öppet” på några ställen för att inte stoppa vattnet som är under plattorna i fixet att kunna ta sig ner i brunnen.

//Kramla
Ja, det funderade vi på också - Att limmet inte får stoppa vattnet. Men det är ju beklagligt att det inte nämns i monteringsanvisningar.
Tack för din input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.