19 069 läst ·
79 svar
19k läst
79 svar
Klammer genom takpapp?
En annan sak jag funderat på. Nu är inte detta mitt hus, utan jag tog random bild jag hittade på google.
När man läktar för en ränndal så lägger man ju läkten uppenbarligen enligt bilden.
Men om det kommer vatten på pappen och rinner ner så kommer ju allt vatten rinna mot läktningen till ränndalen.
Har man sedan satt annan läkt mot den så har ju vattnet svårt att sig vidare..
Kommer inte läkten ruttna upp ganska fort?
Se bild.
https://www.styleroom.se/images/822587-taklaggning
När man läktar för en ränndal så lägger man ju läkten uppenbarligen enligt bilden.
Men om det kommer vatten på pappen och rinner ner så kommer ju allt vatten rinna mot läktningen till ränndalen.
Har man sedan satt annan läkt mot den så har ju vattnet svårt att sig vidare..
Kommer inte läkten ruttna upp ganska fort?
Se bild.
https://www.styleroom.se/images/822587-taklaggning
Vart menar du det skulle samlas vatten?E eddiw skrev:En annan sak jag funderat på. Nu är inte detta mitt hus, utan jag tog random bild jag hittade på google.
När man läktar för en ränndal så lägger man ju läkten uppenbarligen enligt bilden.
Men om det kommer vatten på pappen och rinner ner så kommer ju allt vatten rinna mot läktningen till ränndalen.
Har man sedan satt annan läkt mot den så har ju vattnet svårt att sig vidare..
Kommer inte läkten ruttna upp ganska fort?
Se bild.
[länk]
Ströläkten ligger ju inte emot stödläktet, så vattnet rinner längs med stödläktet till takavvattningen.
Eftersom det finns luftspalt så hålls det relativt torrt och då ruttnar inte läkten mer än vindskivor exempelvis.
Jo klart, det finns väl någon liten springa där vattnet kan rinna såklart.X xLnT skrev:
Stödläkten, eller bärläkten ligger ju näästan emot ränndalsbärläkten.
Men det är väl någon springa där dom möts så det rinner.
Tänkte bara att majoriteten av vattnet som kommer på mattan (vilket ju visserligen inte bör vara särskilt mycket, då bör man ju se över sina pannor) kommer ju rinna rakt mot bärläkten. Men det finns ju luftspalt så den kanske klarar sig bra, som du säger.
Skulle läkten bli lite glapp av någon anledning så finns det ju utmärkta hål där läkten är fastspikad att rinna ner i och vips så har man läckage ändå tänker jag.. Men det kanske inte händer..
Jaha då har jag hittat ytterligare ställen som pappen på vårt tak nitats synligt, utan att ha tätats. Nu ska det ju överhuvudtaget inte klamras/nitas synligt, men hur fan ska jag ställa mig till det här?
Takpannorna är lagda så svårt att veta hur mycket klamrar som finns.
Överlag är taket bra och snyggt lagt, men det här med pappen stör mig. Det är trots allt tätskiktet på taket, även om pannorna agerar första barriär.
Hur länge håller det tätt om det skulle börja rinna vatten på pappen? Som vanligt skulle man väl gjort jobbet själv..
Vad skulle ni gjort i mitt läge?
Takpannorna är lagda så svårt att veta hur mycket klamrar som finns.
Överlag är taket bra och snyggt lagt, men det här med pappen stör mig. Det är trots allt tätskiktet på taket, även om pannorna agerar första barriär.
Hur länge håller det tätt om det skulle börja rinna vatten på pappen? Som vanligt skulle man väl gjort jobbet själv..
Vad skulle ni gjort i mitt läge?
Personligen hade jag inte bekymrat mig för några klammer, tror inte de gör varken från eller till på takets livslängd så länge resten är gjort som det skall
man har ju massa spikade hål från läkt, som med tiden kan krypa fram lite , fåglar som bygger igen på fel ställen osv så ja hade bara kört på
Ok. Vad säger en en eventuell besiktning av huset om sånt här? Låt säga att vi vill sälja huset om några år.. Blir det problem?P Patzie skrev:
Ingen expert på besiktning men jag jobbar som snickare och jag har i alla fall aldrig hört att de blivit nå nerslag eller sådant pga nån enstaka klammer (förutsätter stt allt annat är gjort som man ska) . Sen är de ju lite latmans fason att skjuta klammer där man inte ska utan att laga men tror som sagt inte det påverkar något, om de inte handlar om hur mkt klammer som helst
Det är 3 klamrar på vardera sida om en skarvning.P Patzie skrev:Ingen expert på besiktning men jag jobbar som snickare och jag har i alla fall aldrig hört att de blivit nå nerslag eller sådant pga nån enstaka klammer (förutsätter stt allt annat är gjort som man ska) . Sen är de ju lite latmans fason att skjuta klammer där man inte ska utan att laga men tror som sagt inte det påverkar något, om de inte handlar om hur mkt klammer som helst![]()
Skarvningen är rak och inte snedskuren som den ska vara. (Men jag vet ju inte om de klamrat fler ställen). I övrigt trekantslist längs med vindskivor är inte lagd, utan de har satt läkt och sedan gjort ett uppvik mot vindskivorna. Takfotsplåt sitter inte under mattan utan uppe på läkten. Hängrännor sitter också lite högre upp vid läkten, då rännkrokarnar är satta på läkten också. (Två eller tredubbel ströläkt längst fram vid takfoten). Så eventuellt vatten som rinner på underlagspappen rinner rakt ner. Det gör det ju iofs lättare att se att det rinner massa vatten på pappen, vilket jag anser är fel och bör då åtgärdas. Så det ser jag inte som ett jätteproblem ändå, men man får ju vara lite observant.
Dessa grejer vet jag inte om det är regler eller mer rekommendationer, men det är det jag sett. Vet att båda grejerna debatterats på nätet hur det ska sitta. Det jag häktar upp mig mest på är dock att pappen innehåller hål i och med klamrar.
Jag tror att pappen är klamrad dolt också, men har inte sett om spik eller klammer använts.
Redigerat:
Hej igen,E eddiw skrev:Jaha då har jag hittat ytterligare ställen som pappen på vårt tak nitats synligt, utan att ha tätats. Nu ska det ju överhuvudtaget inte klamras/nitas synligt, men hur fan ska jag ställa mig till det här?
Takpannorna är lagda så svårt att veta hur mycket klamrar som finns.
Överlag är taket bra och snyggt lagt, men det här med pappen stör mig. Det är trots allt tätskiktet på taket, även om pannorna agerar första barriär.
Hur länge håller det tätt om det skulle börja rinna vatten på pappen? Som vanligt skulle man väl gjort jobbet själv..
Vad skulle ni gjort i mitt läge?
Anlita en besiktningsman och få ett utlåtande. Tätskiktet är det viktigaste på taket. Utan besiktningsmannens utlåtande är det svårt att komma vidare. Avsaknad 3- kantslist o takfitsplåt låter inte bra. Var dock medveten om att besiktningsmannen kommer behöva öppna upp och eventuellt göra En förstörande besiktning, eftersom taket redan är lagt. Är det rätt gjort betalar ni skadan, är det fel gjort får entreprenören betala. Har ni tagit bilder under arbetet, så har ni en del dokumentation. Annars är det svårt.
Besiktning kan göras upp till 2 år efter.
Tyvärr är det alltför vanligt med skojare i takbranschen, precis som vi råkade ut för. Hoppas dock att det går bättre för er.
Hälsningar
Emma
Har tagit en del bilder så har en del, men inte på allt.E Etrompa skrev:Hej igen,
Anlita en besiktningsman och få ett utlåtande. Tätskiktet är det viktigaste på taket. Utan besiktningsmannens utlåtande är det svårt att komma vidare. Avsaknad 3- kantslist o takfitsplåt låter inte bra. Var dock medveten om att besiktningsmannen kommer behöva öppna upp och eventuellt göra En förstörande besiktning, eftersom taket redan är lagt. Är det rätt gjort betalar ni skadan, är det fel gjort får entreprenören betala. Har ni tagit bilder under arbetet, så har ni en del dokumentation. Annars är det svårt.
Besiktning kan göras upp till 2 år efter.
Tyvärr är det alltför vanligt med skojare i takbranschen, precis som vi råkade ut för. Hoppas dock att det går bättre för er.
Hälsningar
Emma
Företaget i fråga har dock många nöjda kunder och är populära i området, så jag tror inte det är några skojare på så sätt.
Men visst, genvägar har tagits, det märks ju.
Synd när man faktiskt frågat runt om företaget och det jag hört så har alla varit nöjda.
Angående trekantslist och fotplåt så verkar det debatteras en del kring hur viktiga dessa är. Takfotsplåt sitter ju på, men uppe på läkten, så den leder ju vattnet från pannorna rätt. Dock ej det från eventuell papp, men är allt korrekt ska det ju inte komma något vatten på pappen.
Jag är mest bekymrad över nitningen i pappen, det gillar jag inte.
Med tanke på hur många saker du har tagit upp som du inte tycker är ok (egentligen), så undrar man ju hur mycket kontroll tidigare husägare har haft när de säger sig vara nöjda.
Detta är anledningen till att vi valde bygga vårt hus själva, även om det fick ta riktigt lång tid.
Men att låta en oberoende besiktningsman kika på det som någon sagt låter ju inte så dumt, mot att låta detta hemsöka dig framöver. Utifrån det du skriver så låter det ju ganska troligt att kostnaden inte hamnar på dig.
Detta är anledningen till att vi valde bygga vårt hus själva, även om det fick ta riktigt lång tid.
Men att låta en oberoende besiktningsman kika på det som någon sagt låter ju inte så dumt, mot att låta detta hemsöka dig framöver. Utifrån det du skriver så låter det ju ganska troligt att kostnaden inte hamnar på dig.
Nej det har du helt rätt i. Troligtvis har de jag frågat, inte detaljgranskat sina takläggningar. Slutresultatet ser ju mycket bra ut, både på deras och på vårt hus. Tyvärr är jag ju av naturen ganska noggrann och tar ledigt eller ser till att vara hemma när någon hantverkare arbetar hos oss. Jag läser även på hur saker ska monteras och hur det inte ska monteras.X xLnT skrev:Med tanke på hur många saker du har tagit upp som du inte tycker är ok (egentligen), så undrar man ju hur mycket kontroll tidigare husägare har haft när de säger sig vara nöjda.
Detta är anledningen till att vi valde bygga vårt hus själva, även om det fick ta riktigt lång tid.
Men att låta en oberoende besiktningsman kika på det som någon sagt låter ju inte så dumt, mot att låta detta hemsöka dig framöver. Utifrån det du skriver så låter det ju ganska troligt att kostnaden inte hamnar på dig.
Merparten av befolkningen i detta land, gör nog inte det. Förutom folket på detta forum då
Jag får ta upp detta med ägaren och se vad de har att säga, han är ju inte på plats merparten av tiden
De får väl lägga om taket igen, på rätt sätt.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Men om nu klamrarna bekymrar dig så mycket, och du inte vill bråka, varför inte bara köpa lite takmassa och kleta på klamrarna .?
Som plåtslagare så ser jag rätt ofta den här lösningen,och så länge alla överlapp är ok så kan du sova gott.. Titta på en gammal spikad pappning där det är knappt 5cm mellan spiken och knappt tjära i pappen och det funkar utan läckor... (oftast)
Som plåtslagare så ser jag rätt ofta den här lösningen,och så länge alla överlapp är ok så kan du sova gott.. Titta på en gammal spikad pappning där det är knappt 5cm mellan spiken och knappt tjära i pappen och det funkar utan läckor... (oftast)
Ok, jaså det är vanligt att det nitas? Trots att monteringsanvisningen tydligt säger att inget får spikas / klamras synligt?plåtrickard skrev:
Men om nu klamrarna bekymrar dig så mycket, och du inte vill bråka, varför inte bara köpa lite takmassa och kleta på klamrarna .?
Som plåtslagare så ser jag rätt ofta den här lösningen,och så länge alla överlapp är ok så kan du sova gott.. Titta på en gammal spikad pappning där det är knappt 5cm mellan spiken och knappt tjära i pappen och det funkar utan läckor... (oftast)![]()
Överlappen är raka och ej snedskurna, skulle säga att det inte är ok. Hur ska en ok skarvning se ut?
Problemet är ju att det typ är omöjligt att hitta alla nitar, vet ju inte om det sitter på ännu fler ställen..