H Hälsingebocken skrev:
Det är inget och oroa sig för.
Utifrån bilderna eller utifrån in beskrivning? Antar att du såg bilden jag la upp? (eftersom vi postade ungefär samtidigt.
Finns ju klamrar på lite fler ställen också..

Konstigt att dom gör så när all övrig spikning har skett dolt och pappen överlappat varandra.
 
E eddiw skrev:
Utifrån bilderna eller utifrån in beskrivning? Antar att du såg bilden jag la upp? (eftersom vi postade ungefär samtidigt.
Finns ju klamrar på lite fler ställen också..

Konstigt att dom gör så när all övrig spikning har skett dolt och pappen överlappat varandra.
Utifrån bilderna behöver du inte oroa dig för klamrarna men kontrollera så att de säkert har lagt takmassa i anslutningen mellan de horisontella pappvåderna och den våd som ligger i ränndalen.

Klamrarna kanske rostar men det kommer inte läcka pga detta.

Sedan kommer det ju en ränndalsplåt ovanför också.
 
Utifrån bilderna, dom flesta snickare gör så där oavsett ursprung så inget oroa sig för tycker jag iaf.
 
Filip94 Filip94 skrev:
Utifrån bilderna behöver du inte oroa dig för klamrarna men kontrollera så att de säkert har lagt takmassa i anslutningen mellan de horisontella pappvåderna och den våd som ligger i ränndalen.

Klamrarna kanske rostar men det kommer inte läcka pga detta.

Sedan kommer det ju en ränndalsplåt ovanför också.
H Hälsingebocken skrev:
Utifrån bilderna, dom flesta snickare gör så där oavsett ursprung så inget oroa sig för tycker jag iaf.
Ok, då känner jag mig lite tryggare. På de flesta ställen går det ju lägga en remsa takpapp över också, t.ex. framför vindsluckan men det är väl inget som behövs nu då kanske.
Konstigt att snickarna gör sådär, det är ju ett gyllene sätt för takpappstillverkarna att friskriva sig från garanti..

Angående takmassa så tror jag inte det finns någon takmassa i skarvarna där du beskriver, men kan finnas.. Har som sagt inte kollat arbetet varje minut..
Bör jag be ansvarig att dom ska stryka klamrarna med kallasfalt eller liknande? Garantier från papptillverkaren lär ju ändå inte gälla iofs, vad nu det är värt.
 
Rickard.
Garanti från underlagstillverkaren är helt ovesäntligt för dig utan det är garantin som byggföretaget lämnar som spelar roll.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Garanti från underlagstillverkaren är helt ovesäntligt för dig utan det är garantin som byggföretaget lämnar som spelar roll.
Absolut är det så.
 
För att sova bättre: köp en burk pappklister eller takmassa och kleta på klammerna själv. Det tar inte lång tid .
Kanske enklare än att argumentera med hantverkare som är svåra att kommunicera med pga språket.
 
  • Gilla
eddiw och 2 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
För att sova bättre: köp en burk pappklister eller takmassa och kleta på klammerna själv. Det tar inte lång tid .
Kanske enklare än att argumentera med hantverkare som är svåra att kommunicera med pga språket.
Kan ju be ansvarig att dom kletar på lite sånt innan pannorna och ränndal o sånt åker på. Han är ju svensk, dock ej på plats. Svårt att kleta på pappklister på klamrarna när ränndalarna är på plats känns det som..
 
E eddiw skrev:
Kan ju be ansvarig att dom kletar på lite sånt innan pannorna och ränndal o sånt åker på. Han är ju svensk, dock ej på plats. Svårt att kleta på pappklister på klamrarna när ränndalarna är på plats känns det som..
Jag tycker att det definitivt är rätt beslut att de får lägga tätmassa på klamrarna just för att klamrarna med tiden riskerar att rosta och då finns det risk för att den rosten äter på ränndalsplåten, och med läckage som följd.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Jag tycker att det definitivt är rätt beslut att de får lägga tätmassa på klamrarna just för att klamrarna med tiden riskerar att rosta och då finns det risk för att den rosten äter på ränndalsplåten, och med läckage som följd.
Så som klamrarna ligger så tror jag dock inte att de kommer komma i kontakt med själva ränndalsplåten, men bra poäng.
 
(Utifrån bilderna, dom flesta snickare gör så där oavsett ursprung så inget oroa sig för tycker jag iaf.)
Det håller jag inte med om. Dessutom ska det vara ett underbeslag efter våden i ränndalen.
Innan resten av taket pappas.
 
J Joak skrev:
(Utifrån bilderna, dom flesta snickare gör så där oavsett ursprung så inget oroa sig för tycker jag iaf.)
Det håller jag inte med om. Dessutom ska det vara ett underbeslag efter våden i ränndalen.
Innan resten av taket pappas.
Hmm okej, vad är det för underbeslag?
Jag är nog inte ensam om att ha lite nitar här o där på taket, men givetvis är det ju kanske inte helt idealiskt. Pratade med ansvarige och han sa att dom alltid tätar alla nitar och gör så även här innan pannorna åker på.
 
J Joak skrev:
(Utifrån bilderna, dom flesta snickare gör så där oavsett ursprung så inget oroa sig för tycker jag iaf.)
Det håller jag inte med om. Dessutom ska det vara ett underbeslag efter våden i ränndalen.
Innan resten av taket pappas.
Är du snickare?
 
Filip94 Filip94 skrev:
Utifrån bilderna behöver du inte oroa dig för klamrarna men kontrollera så att de säkert har lagt takmassa i anslutningen mellan de horisontella pappvåderna och den våd som ligger i ränndalen.

Klamrarna kanske rostar men det kommer inte läcka pga detta.

Sedan kommer det ju en ränndalsplåt ovanför också.
Har kollat nu, de har tätat med nån massa mellan skarvarna i ränndalen. Går inte öppna upp så verkar vara tätt däremellan.
 
  • Gilla
Filip94
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.