42 630 läst ·
154 svar
43k läst
154 svar
Klagomål med samfälligheten - laddbox
3000kr och jag förstår inte varför denna diskussion hamnar alltid i "hur mycket". Även om det är 100kr. Man kan inte tvinga mig att betala kostnaden för den andra grannen som inte vill installera sin box och om jag inte gjorde det försatte de mig i en situation där jag antingen accepterar eller så tar de bort min box som jag beställde.A ArneTW skrev:Det är väl det det inte skulle vara... Föreningen skulle låna/ligga ute med hälva värdet av installationen då..
Dvs andra medlemmar än dig och grannen skulle påverkas.
Du får väl motionera till stämman eller göra dig tillgänglig och se till att du blir invald i styrelsen så kan du påverka...
Men som det verkar är du mer sugen på det sämsta alternativet.
Vad pratar vi om för pengar? 5k 10k 50k 100k ?
/ATW
Prislappen blir bara ointressant för den som vill driva frågan av principskäl. För att kunna ta ett eget beslut om det är värt att bråka om, så är kostnaden och den egna ekonomin absolut intressant.throne skrev:
3000kr och jag förstår inte varför denna diskussion hamnar alltid i "hur mycket". Även om det är 100kr. Man kan inte tvinga mig att betala kostnaden för den andra grannen som inte vill installera sin box och om jag inte gjorde det försatte de mig i en situation där jag antingen accepterar eller så tar de bort min box som jag beställde.
De har skickat en ansökan till Lantmäteriet sista år för att andra anläggning och de har användat medlemmar pengar till ansökan. Jag har ge de fullmakt för att skicka ansökan och vi har betalat så mycket till Lantmäteriet för det. Sen de anlitade ett privat företag för att utföra installationen av laddboxarna. Nu säger de att jag inte ens kan installera någon laddbox på min egen parkeringsplats eller mitt garage utan deras godkännande.Claes Sörmland skrev:
Det här låter som att styrelsens ledamöter har ställt upp vid sidan av förvaltningen av gemensamhetsanläggningen och organiserat med någon sorts privatinköp av laddboxar. Annars ska ju denna kostnad uttaxeras efter andelstalen. I så fall ägs ju laddboxarna privat av den fastighetsägare som har köpt dem, inte av samfälligheten. Grannen äger därmed ingen box alls.
Ok så ni har varit igenom en förrättning med Lantmäteriet för att ny gemensamhetsanläggning för laddboxarna? Har denna anläggningsförrättning vunnit laga kraft ännu? Vad står det i så fall i anläggningsbeslutet hur laddanläggningen ska utföras (=byggas) och hur medel för detta ska uttaxeras? Det är detta som styrelsen ska följa.throne skrev:
De har skickat en ansökan till Lantmäteriet sista år för att andra anläggning och de har användat medlemmar pengar till ansökan. Jag har ge de fullmakt för att skicka ansökan och vi har betalat så mycket till Lantmäteriet för det. Sen de anlitade ett privat företag för att utföra installationen av laddboxarna. Nu säger de att jag inte ens kan installera någon laddbox på min egen parkeringsplats eller mitt garage utan deras godkännande.
Därför att innan alla strider måste man fråga sig om det är värt det...throne skrev:
3000kr och jag förstår inte varför denna diskussion hamnar alltid i "hur mycket". Även om det är 100kr. Man kan inte tvinga mig att betala kostnaden för den andra grannen som inte vill installera sin box och om jag inte gjorde det försatte de mig i en situation där jag antingen accepterar eller så tar de bort min box som jag beställde.
Jag skulle betalat utan att blinka.
Men du kommer säkert hitta en advokat som hjälper dig att få rätt...
Det är dock sällan gratis och det blir alltid en kostnad i verkliga eller sociala värden.
/ATW
Hur ser ägandet av p-platsen ut... trodde att man hyrde platser av föreningen i de flesta fall..?throne skrev:
De har skickat en ansökan till Lantmäteriet sista år för att andra anläggning och de har användat medlemmar pengar till ansökan. Jag har ge de fullmakt för att skicka ansökan och vi har betalat så mycket till Lantmäteriet för det. Sen de anlitade ett privat företag för att utföra installationen av laddboxarna. Nu säger de att jag inte ens kan installera någon laddbox på min egen parkeringsplats eller mitt garage utan deras godkännande.
/ATW
Du säger att du äger en del, vem äger den andra?throne skrev:
Det verkar ju som att du har köpt din del? Fast i detta fallet hela stolpen. Vad säger att den andra delen tillhör granne nr 2? Ett gåvobrev från styrelsen?
Jag beställde min egen stolpe. Sen de installerade det mellan min parkeringsplats och min granne parkeringsplats. Den stolpe ska delas mellan två parkeringsplats ägare (den är inte helt min egna nu), men styrelsen vill att JAG måste betala hella installation kostnaden av den stolpe när den andra parkeringsplats ägare vill inte göra så.M Mirkan skrev:
Jag måste kolla. Det finns så mycket att läsa men frågan är: De har tagit bort min laddbox. Kan jag installera min egen laddbox i min parkeringsplats utan att få något godkänt från styrelsen??Claes Sörmland skrev:
Ok så ni har varit igenom en förrättning med Lantmäteriet för att ny gemensamhetsanläggning för laddboxarna? Har denna anläggningsförrättning vunnit laga kraft ännu? Vad står det i så fall i anläggningsbeslutet hur laddanläggningen ska utföras (=byggas) och hur medel för detta ska uttaxeras? Det är detta som styrelsen ska följa.
Det kan inte vara så att garage och parkeringsplatser ägs samfällt som en gemensamhetsanläggning men att sen varje fastighetsägare disponerar en garageplats och en parkeringsplats för sin fastighets bruk? Det är den vanligaste lösningen.throne skrev:
Vart stolpen står spelar väl ingen roll, köper du 1 stolpe till fullpris så borde den rimligtvis vara din. Oavsett var den står.
Dålig jämförelse men om du parkerar bilen mitt framför stolpen får inte grannen automatiskt halva din bil.
Jag vidhåller att det är din stolpe och du bestämmer över den. Grannen får alltså inte använda den utan din tillåtelse. (innan han betalat halva kostnaden.)
Dålig jämförelse men om du parkerar bilen mitt framför stolpen får inte grannen automatiskt halva din bil.
Jag vidhåller att det är din stolpe och du bestämmer över den. Grannen får alltså inte använda den utan din tillåtelse. (innan han betalat halva kostnaden.)
Jag är inte säker på hur det funkar. Men varje fastighet kommer med två parkering en plats + ett garage. Fastighetsägare äger båda. Sista år en ägare har sålt sin parkeringsplats till andra medlem för 60 tusen kronor utan även styrelsen att godkänna det.Claes Sörmland skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
troligen inte. För jag har svårt att tro att din P-plats är en del av din fastighet. Utan troligen finns platserna på någon form av gemensamt ägd mark, som förvaltas av samfällighetsföreningen. Eller har du lagfart med just din p-plats inritad? Och var kommer elen ifrån? Du har väl knappast en egen ledning från din elmätare till stolpen.throne skrev:
Det jag skrev tidigare i tråden om betalning byggde på min gissning att denna utbyggnad av laddboxar inte ingick i samfällighetsföreningens område enl. anläggningsbeslutet från lantmäteriet. Men om ni nu har haft en runda med lantmäteriet för att regelera det här, så bör dte finnas avsevärt större möjlighet för föreningen att ex. ta mindre delar av installationen på föreningen. Som att låta föreningen ha halva laddstolpen tills grannen också vill vara med.