G
harka harka skrev:
har Tyskland elbrist?

som många andra länder har Tyskland både export och import av el, men till allra största delen så är Tyskland en stor exportör

hitintills i år snittar deras export på 3 GW

[bild]
Har inte Tyskland lite fler kolkraftverk i malpåse som kan startas? De skulle ju kunna minska priserna!
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag hävdade inte att det inte fanns korallrev i Sverige. Jag skrev att det är ytterst sällsynt, och det är det.
Desto viktigare att bevara korallreven då. Och det är bråttom. Temperaturen höjs snabbare i Norden än i resten av världen just nu, både i vattnet och i luften.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om ingenting annat, så inga extrema elpriser och inga hot om partiella nedsläckningar av elnätet.
Tanken med elområdena är väl just att det ska bli extra vinster mellan områdena så att det blir pengar över att jämna ut problemen med?
 
  • Arg
Magnus E K
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Desto viktigare att bevara korallreven då. Och det är bråttom. Temperaturen höjs snabbare i Norden än i resten av världen just nu, både i vattnet och i luften.
Äntligen!
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tanken med elområdena är väl just att det ska bli extra vinster mellan områdena så att det blir pengar över att jämna ut problemen med?
Ja, då kan vi ju fråga oss varför i helvete de kablarna inte byggts än? Eller hur? SKN har haft sedan 2014 på sig. Man kan också fråga sig varför pengarna skall in först, och bygget utföras sen. Skall vi resonera samma om järnvägar, vägar och all annan infrastruktur? Vidare så kan man också fråga sig varför vi i elområde 3 och 4 skall betala dessa kablar. Vi har med skattepengar varit med och betalat vattenkraften och kärnkraften. Får vi tillbaka de pengarna med ränta eftersom vi tydligen inte skall få ta del av fördelarna med dem?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Desto viktigare att bevara korallreven då. Och det är bråttom. Temperaturen höjs snabbare i Norden än i resten av världen just nu, både i vattnet och i luften.
Jag är helt med på det tåget, som du märker om du läser mina inlägg. Det är därför jag säger att vi skall utropa undantagstillstånd och fortare än fan bygga kärnkraft. MYCKET kärnkraft.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag är helt med på det tåget, som du märker om du läser mina inlägg. Det är därför jag säger att vi skall utropa undantagstillstånd och fortare än fan bygga kärnkraft. MYCKET kärnkraft.
Det måste bli kärnkraftverk utan kylning då. För det krävs inte så mycket innan Sverige får samma problem med kylningen som Frankrike hade i somras, särskilt med tanke på att det ger problem för livet i havet.
 
  • Haha
Magnus E K
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det måste bli kärnkraftverk utan kylning då. För det krävs inte så mycket innan Sverige får samma problem med kylningen som Frankrike hade i somras, särskilt med tanke på att det ger problem för livet i havet.
Det finns någonting som heter värmeväxlare, och vi i Sverige är svinbra på just det; Alfa Laval. Jag ser inte problemet med att använda kylvatten till att värma närbelägna bostadshus och annan verksamhet, eller varför inte skicka ner det i berget. Som sagt; det finns lösningar, och skulle det kosta oss konsumenter ett par öre extra per kWh så får det ju bli så. Oavsett vad så går det att lösa. Det är ett icke-problem.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver nog börja med att definiera vad du menar med "elbrist" för att få rätsida på diskussionen.
"Så länge lamporna lyser kan man ju hävda att vi inte har någon brist på varken effekt"
Totalt fel. Brist betyder att man har mindre än vad man behöver. Inte att man har mindre än vad som används.

I ett planekonomiskt system regeras det med avstängningar, i ett marknadssystem regleras de med ökat pris. Elhandelsystemet är primärt ett marknadssystem, vilket betyder att brister regleras med högre pris i stället för cirkulerade avstängningar.

Är priset avsevärt högre än normalt. JA, då råder de en brist.

"Skälet till att vi eventuellt får svårt att påverka priset trots mycket mer installerad produktion är nog att vi verkar ha en strategi att kontinuerligt öka exporten"
Installerade kapaciteten har gjorts nästan ensidigt på vindkraft. Vindkraft har den egenskapen att den ibland går på 4% typiskt vid högtryck (vilket de exempelvis ofta är när de är väldigt kalt) och ibland går på 80% (typiskt vad kraftiga tryckförändringar, vilket de ofta är när de är ljumet på vintern, som exempelvis precis nu)

Vindkraften ligger normalt set på en genomsnittlig kapacitet på ca 30%. Detta betyder att man ibland kommer ha en effekt som är nästan 3 gånger högre än snitt effekten, och ibland ha en effekt som är betydligt mindre än 3 gånger mindre.

Detta innebär att då vi inte har kapacitet att konsumera den övereffekten vid blåst MÅSTE vi exportera , vilket då resulterar i att vi i princip även behöver importera när de blåser lite.

Vi kan inte spara effekten från en dag till en annan våra vattenkraftverk har inte den reglermånen
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det måste bli kärnkraftverk utan kylning då. För det krävs inte så mycket innan Sverige får samma problem med kylningen som Frankrike hade i somras, särskilt med tanke på att det ger problem för livet i havet.
Nej. Frankrike hade problem med kylningen endast i södra delen av landet på de ställen i landet där de använde vattendrags kylning.

I Sverige har vi havskylning vilket aldrig får problemet med övertempertur. Ibland kan vi få problem med att vi får reducerad kylkapacitet, och man behöver dra ner reaktorerna till 80%. Detta var dock främst ett problem innan samtliga reaktorer hade djupvattenintag.

Att de skulle ge negativa konsekvenser för havet stämmer inte. De har en biotop sjö just för att studera detta utanför Forsmark där man har en speciell del av havet som man övervärmer extram mycket just för att studera detta fenomen. Satellitbild över kärnkraftverk vid kust, med markerade platser och vägar, omgiven av natur och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
harka harka skrev:
har Tyskland elbrist?

som många andra länder har Tyskland både export och import av el, men till allra största delen så är Tyskland en stor exportör

hitintills i år snittar deras export på 3 GW

[bild]
Att tyskland importerar kol och gas för att täcka sina minusposter för att sedan exportera el när de har plus poster betyder inte att de har god tillgång till energi.

Det betyder kanske att de bitvis har god tillgång till energi men inte att de har unversell god tillgång till energi.

Vad du säger är luka dumt som att säga att elen är billig på sommaren, därför är de inget problem att använda el värme på vintern, i snitt är de ju bra.

Utöver det kan nämnas att Tyskland har en total produktion av ungefär 600TWh el om året, vilket är betydligt mer än Sverige (dock mindre per capita). Tyskland (2019) importerar dock betydligt mer energi, bara gas importerar de ca 900TWh/år..

För att göra de mer tydligt.
2019 (jag har 2020 års nummer med, men inte 2021, så 2019 är de mer rättvisa) exporterade tyskland el motsvarande $3,7B.brutto
Samma år importerade de gas motsvarande $14B el för $2B, kol för $2,3B detta i tillägg för olja och bränsle som i huvudsak inte används för elektricitet för $35B.

Att stirra sig blid på netto överskottet på $1.5B är extremt oärligt när de samtidigt importerar andra energiprodukter för ca $53B.

Om Tyskland bara skulle kunna skära ner på kolen och gasen och exportera mindre hade de gjort det. Men faktum är att de inte kan. De behöver kol och gas för att balansera upp Sol och vindelen. Detta kan man tydlgit se om man tittar på värdet av importerad och exporterad el. Elen som Tyskland exporterar tenderar ha mindre värde än de de importerar.

Vad som är en brist och ett överflöd regleras i en marknad inte av att man stänger av tillgången utan att priset regleras. Normalt pris för el på kontinenten är mellan 50 och 100öre/kWh, något högre än de 30-50öre vi var vana vid i Sverige. Just nu ligger priset på nästan 300öre. För 3 dagar sedan innan lågtrycket börja dra in låg de på 600öre.

Att titta på export och import ger överhuvudtaget ingen information om man har ett överskott eller ett underskott då strömmen flödar av så många fler orsaker. Exempelvis elhandelsavtal. Reglering mm.

Exempelvis som de är just nu så köper Polen Reglerkapacitet av Sverige. Detta kan betyda att Polen betalar oss pengar för att ta emot el när de får ett temporärt kort överflöd som är för kort för att regleras med deras kraftverk.

Det kan även vara så, vilket de till stor del är just nu. Att Sverige inte exporterar för att vi har ett överflöd, utan att kunder i främst Tyskland helt enkelt är mer kapital starka än kunder i Sverige och kan helt enkelt buda över svenska kunder. Detta har vi sett nu är resultatet till att många industrier står stilla i SE4 på grund av den här effekten. Sverige exporterar därför inte på grund av att vi har överskott, utan på grund av brist på köpkraft.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan du förklara lite mer om denna energibrist, med tanke på att Sverige i år producerar mer el än förra året. Vi exporterade mer, importerade mindre, och vi importerade under färre timmar.
Och dessutom var förra året ännu bättre än året före, och det i sin tur bättre än året innan det.
Ja faktiskt har detta varit en obruten trend i 20år.
Och efter att vi stängt 5 st reaktorer så fick vi ett år med lägsta elpriset på 15 år.

Du får hemskt gärna förklara för mig hur all denna fakta kan bevisa att vi har elbrist. Eller i alla fall mer elbrist än förut.
De kan jag. Utlänska kunder budar över svenska kunder och köper helt enkelt ur elen under fötterna på Svenska industrier. Detta beror bland annat på att kunder på kontinenten har lägre energi skatt, moms och ledingsavgifter, men även att de helt enkelt för att de har större köpkraft.

Om spotpriset är säg 100öre i både Sverige och Tyskland, betalar en svensk normal kund ungefär 200öre, medan motsvarande kund i Tyskland betalar ungefär 160öre.

"Och efter att vi stängt 5 st reaktorer så fick vi ett år med lägsta elpriset på 15 år.... Du får hemskt gärna förklara för mig hur all denna fakta kan bevisa att vi har elbrist"
Du menar under 2 månder mitt under covid nerstägnignarna? Är du inte väl oärlig nu?

"Eller i alla fall mer elbrist än förut."
Vi har mer brist nu. Elpriset är de enda som reglerar utbud mot efterfrågan och därför den enda indikationen på brist och överskott.

Just nu ligger December priset på 369öre/kWh (över månad). Helt klart ett brist pris
2021 låg priset på ca 190öre/kWh, vilket då var ett all time high för månadspris i Svenska systemet. (notera SE3, var högre i SE4)
2020 låg priset på 29 öre. Detta kan dels förklaras med att Covid stängt ner stor del av europa, men även att vintern var väldigt mild. Utöver det kan nämnas att gaspriset då låg på 16öre/kWh. Förra december snitta de på runt 100 och den här ca 130.
19, 18, 17 och 16 låg priserna på 44, 48, 32 och 29

Hur du än vänder och vrider på det så har efterfrågan tillgång försämrats betydligt för kund. Detta trots att vi faktiskt minskat förbrukningen, vilket till stor del beror på de höga priserna.
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Mattias Svederberg skrev:
Är priset avsevärt högre än normalt. JA, då råder de en brist.
Men det som så få verkar fatta är att priset är som det ska.
Priset på elen motsvarar produktionskostnaden när den tillverkas med gas eller kol.

Men ibland, så blåser det plötsligt tillräckligt mycket så vi kan få vindkraftspriser.

Egentligen är det lite fel att man kallar det Putin-priser. Det var ju Putinpriser både före och efter.
Så det borde vara två namn, pre-krångel-putin-pris och post-krångel-putin-pris.

Det man måste förstå är att det finns ingen essentiell skillnad i Europeiska kraftsystemet (även Svenska) mellan t.ex. 2018 och idag, eller 2019 och idag, eller 2020 och idag.

Ja en skillnad finns ju i år, under sommar/tidig höst hade Frankrike ca hälften av sina reaktorer stillastående, ca 25 st, och fortfarande 10-12 st som inte kommit igång.
Det är ju förvisso en väsentlig skillnad.
De har ju inte såsom Sverige ersatt bortkopplad kärnkraft med ännu mer vindkraft än vad kärnkraften tidigare ger. Men de bygger förvisso vindkraft också, men de har ju inte så mycket att det ersätter 12 reaktorer.
 
Redigerat:
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja en skillnad finns ju i år, under sommar/tidig höst hade Frankrike ca hälften av sina reaktorer stillastående, ca 25 st, och fortfarande 10-12 st som inte kommit igång.
Det är ju förvisso en väsentlig skillnad.
Men märk väl, även 2021, då Franska kärnkraft inte hade dessa problem, fick vi ändå en prischock i Nov/Dec, vilket visar att dagens priser inte ens beror på den Franska kärnkraften, även den är chanslös när råvarupriset för en sån fantastisk stor del av Europeisk elproduktion skenar till 5-10 ggr sitt tidigare pris.
 
useless useless skrev:
Det är inga problem med den svenska produktionen. Problemet är att Tyskland har elbrist och vi måste betala deras pris på grund av hur elmarknaden är konstruerad.
Kanske dags att fundera på om det här med EU är så bra. Om vi inte var med hade vi säkert haft betydligt lägre elpriser och dessutom kunnat exportera och få bra betalt. Dessutom skulle staten slopa det kommunala vetot som innebär att ingen utbyggnad av vare sig vind eller kk kan genomföras p.g.a nimby effekten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.