112 002 läst ·
1 163 svar
112k läst
1,2k svar
Klagandet på el men inte släcka efter sig?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det är väldigt sant, men min önskade lösning är att ingen dör i förtid utan att förre föds till att börja med. Betydligt trevligare anser jag.F fribygg skrev:
Visst.Cancerman_777 skrev:
Vi som lever här nu behöver dock ha drägliga förhållanden och gott om prisvärd el, att riva befintlig vindkraft utan att bygga något som kan ersätta den innan är nästan lika korkat som när man la ner Skånes baskraft -99 och - 05 utan att först uppfinna, bygga och driftsätta ersättningskraft.
Min 50" plasma Panasonic viera från 2008 drar 499 watt...F fb35523 skrev:Min Philips 50" som är tillverkad 2018 (50PUS6503/12) anger 140 W på typskylten bak på TV:n men den drar i själva verket 80 W då jag tittar på marksänd TV och 95 W vid Netflix (den interna datorn/settop-boxen drar alltså 15 W extra). Detta är vid normal volym (20-25 på TV:n). På prisjakt.nu kan man söka efter t.ex. TV-apparater och man kan där lägga till kolumner att visa. Av de 50"-apparater som har en angiven effekt där ligger 140 W i överkant men inte högst. Visar man Philips PUS-serie sorterat på effektförbrukning kan man se att de minsta 43" drar från 62 W och 65-75" ligger upp till 150 W, (200 W på de två modeller som ligger högst).
Kontentan är att en 50" TV som kanske drar som min (80 W) kommer att dra 1 kWh på 12,5 timmar. På en månad blir det 30 kWh om den står på 12,5 timmar per dag. Om man tittar på vad 1 miljon hushåll med en sådan TV igång drar blir det 80 MW. Sverige producerar just nu 19480 MW el.
Den värme som TV:n alstrar (vilket i princip är lika med den effekt den drar) kommer att värma upp rummet. Energiförlusten kommer ju att bero på vilken uppvärmning man har och om man är intresserad av elräkningen eller hur Svergies elmarknad påverkas av förbrukningen. Har man värmepump med en effektivitet på säg 300% så kommer elräkningen och elnätet att drabbas av 80*2/3=52 W extra effekt. Har man direktverkande el blir det 0 W extra.
Jag tror inte att det lönar sig mycket att köpan en ny TV. Mät din egen istället och titta på vad den drar enligt skylten eller databladet och jämför med en ny.
/Fredrik
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag har inte sett någon som förespråkar det? Men ja, det låter osedvanligt korkat, och egentligen det som gjorts även nu i "den gröna omställningen".F fribygg skrev:
Jag gissar att du verkligen mätt effekten så du inte bara tar data från typskylten, men 599 W är ju lite häftigt. Har man den på någon timme per kväll kanske det inte gör så mycket men står den på mycket så blir det helt klart pengar och belastar ju vårt kära elnät onödigt mycket.Magnus Svärd skrev:
Eller när räddningstjänsten skulle inspektera ett hotell så att alla rum hade brandvarnare. Brandchefen fick påpeka att nya regler krävde detta och att inga undantag längre kunde göras. Sedan dess har även detta hotell fått installera barndvarnare i varje rum så fort de byggs. Att det byggs nya rum så ofta beror på att hotellet heter Icehotel och ligger i Jukkasjärvi, och ja, kraven gäller även snö- och isrum!!!M Mattias Svederberg skrev:...
"slänga sig med teknik hit o dit skiter det sig så skiter det sig och ingen jävel kommer att ta ansvar"
De spelar roll för vissa typer av olyckor kan bara inträffa med vissa typer av tekniker.
Detta kan jämföras när Byggnasverket krävde att alla hus skulle säkras mot gasläckor. Man kan inte få gasläckor i ett hus som inte har gas. På samma sätt man kan inte få en överkritikalitet olycka i en reaktor som inte har en positive void koefficient. De är helt enkelt teoretiskt omöjligt.
...
https://newsfeed.time.com/2013/11/15/swedish-ice-hotel-required-to-install-fire-alarms/
...men nu är vi långt från trådens initiala ämne med att släcka lampor! Fast att ha -5 grader i hotellrum kanske fler skulle ta efter för att spara på energi?
Om färre föds blir befolkningspyramiden "trevlig" så det fins knappast någon personal och skattteintäkter tillgängligt att ta hand om de som är "tidigt födda" och redan blivit gamla och vårdkrävande. Då minskar befolkningsutvecklingen snabbt. Dina slutsatser "imponerar"Cancerman_777 skrev:
Sverige är fantastisktF fb35523 skrev:Eller när räddningstjänsten skulle inspektera ett hotell så att alla rum hade brandvarnare. Brandchefen fick påpeka att nya regler krävde detta och att inga undantag längre kunde göras. Sedan dess har även detta hotell fått installera barndvarnare i varje rum så fort de byggs. Att det byggs nya rum så ofta beror på att hotellet heter Icehotel och ligger i Jukkasjärvi, och ja, kraven gäller även snö- och isrum!!!
[länk]
...men nu är vi långt från trådens initiala ämne med att släcka lampor! Fast att ha -5 grader i hotellrum kanske fler skulle ta efter för att spara på energi?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Och du "imponerar" med din förmåga att sitta fast i att allting måste skötas som det görs nu. Du kanske har hört talas om teknisk utveckling, samhällelig utveckling och att med minskande befolkning minskar också belastningen på olika system i samhället? Eller?B Bernt Ö97 skrev:
MöjligtCancerman_777 skrev:
Men med en minskad befolkningsutveckling får du snabbt en befolkningspyramid med tyngdpunkt av äldre och vårdkrävande som tar allt större andel av totala resurser.
Självklart kan vi styra utvecklingen av eventuellt ökad BNP att gå till vård och omsorg och därmed finansiera minskade skatteintäkter på bekostnad av utbildning och i övrigt ökad levnadsstandard.
Spännande om det går att genomföra (planekonomi?)
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Alltså minskande befolkningar är ingenting nytt. Det händer hela tiden; krig. Hela Europa hade minskade befolkningar under andra världskriget. Det har ju rett ut sig ganska bra, inte sant? Även utan planekonomi. Levnadsstandarden har ju ökat dramatiskt efter krigsslutet trots decimerad befolkning i nästan samtliga länder. If there's a will, there's a way.B Bernt Ö97 skrev:Möjligt
Men med en minskad befolkningsutveckling får du snabbt en befolkningspyramid med tyngdpunkt av äldre och vårdkrävande som tar allt större andel av totala resurser.
Självklart kan vi styra utvecklingen av eventuellt ökad BNP att gå till vård och omsorg och därmed finansiera minskade skatteintäkter på bekostnad av utbildning och i övrigt ökad levnadsstandard.
Spännande om det går att genomföra (planekonomi?)
Nu släpper vi detta då det är OT.
Din lösning antyder stoppad befolkningsökning aftersom just befolkningsökningen är ett av problemen enligt dig.Cancerman_777 skrev:
Alltså minskande befolkningar är ingenting nytt. Det händer hela tiden; krig. Hela Europa hade minskade befolkningar under andra världskriget. Det har ju rett ut sig ganska bra, inte sant? Även utan planekonomi. Levnadsstandarden har ju ökat dramatiskt efter krigsslutet trots decimeread befolkning i nästan samtliga länder. If there's a will, there's a way.
Nu släpper vi detta då det är OT.
Kan vara tänkvärt i sig men förmodligen helt omöjligt politiskt/praktiskt/socialt.
Snart 8 miljarder mäniskor på jorden visar att det inte fins någon trend på decimerad befolkning.
Sverige har ca 10 miljoner just nu!
Ok du har rätt, detta är helt utanför tråden och hör inte hemma på detta forum. Ursäkta att jag tog upp inlägget att minskad befolkning är en del av lösningen.
Fast nu är det ju ändock så att vi importerat el mindre och mer sällan i år än i fjol, som i sin tur var bättre än förra året som i sin tur var bättre än året innan.B Bernt Ö97 skrev:Kanske är det för stort inflytande av miljöhänsyn som skapat elkrisen?
Jag är säker på att Bolund fortfarande försöker nå ut med budskapet att elförsörjningen i Sverige inte är ett problem, han förmedlar ivrigt budskapet att Sverige är netoexportör av el, utan att berätta att vi kalla vinterdagar utan solkraft och vindkraft inte klarar att försörja Sveriges hushåll och industrier med el.
Det är inget nyhet utan har påtalats i decennier utan gehör från "miljövänner"
Faktum är att Sverige har importerat mindre och exporterat mer för varje år som gått de senaste 20 åren, och även antalet timmar vi importerat har hela tiden minskat...
Nu har jag glömt vad jag svarade på, vad var det du ville säga?
Kan du förklara lite mer om denna energibrist, med tanke på att Sverige i år producerar mer el än förra året. Vi exporterade mer, importerade mindre, och vi importerade under färre timmar.C Crash_anka skrev:
Och dessutom var förra året ännu bättre än året före, och det i sin tur bättre än året innan det.
Ja faktiskt har detta varit en obruten trend i 20år.
Och efter att vi stängt 5 st reaktorer så fick vi ett år med lägsta elpriset på 15 år.
Du får hemskt gärna förklara för mig hur all denna fakta kan bevisa att vi har elbrist. Eller i alla fall mer elbrist än förut.