Hej!
Vi håller på renoverar i källaren och tänkte fräscha upp med lite väggtegel på en vägg och sedan lägga tapet på resterande. Någon som har någon erfarenhet av vad som gäller?
Det verkar som väggen är behandlad sedan tidigare och sedan målats på med vit färg. Ska man måla om eller gör något innan jag sätter upp tapet eller väggteglet? I hörnet på bilden så har färgen flagnat av samt att jag skrapat bort lite av denna.
Tack på förhand 😊
Vi håller på renoverar i källaren och tänkte fräscha upp med lite väggtegel på en vägg och sedan lägga tapet på resterande. Någon som har någon erfarenhet av vad som gäller?
Det verkar som väggen är behandlad sedan tidigare och sedan målats på med vit färg. Ska man måla om eller gör något innan jag sätter upp tapet eller väggteglet? I hörnet på bilden så har färgen flagnat av samt att jag skrapat bort lite av denna.
Tack på förhand 😊
Inga förslag eller idéer?H HDxtreem skrev:Hej!
Tack på förhand 😊
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Om det är en källare på oisolerad platta så finns det risk för att fukt vandrar upp i väggarna och då kommer en tapet att bli fuktskadad nedtill. I sådana fall rekommenderar man målning med fuktgenomsläpplig färg, t.ex. silikatfärg. Om nuvarande färg är av en annan typ så bör man ta bort den först.
Tack ok, lite osäker ifall plattan är oisolerad. Huset är byggd 1974 och inga tecken på fukt har kunnat visat sig under de 2-3 åren vi bott här. Källaren är uppvärmd så antar att chansen är liten då för detta?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Då var nog det nog väldigt ovanligt med isolerad platta i källare. Sen kan ju en tidigare ägare ha bilat upp plattan, isolerat och hällt på ny betong i och för sig. Hus som står på väldränerad och torr mark, t.ex. högst upp på ett berg, har ju mindre fuktproblem än hus som ligger lågt på lermark.
Tapet är ju relativt billigt så det är ju inte hela världen om den börjar lossna efter några år.
Tapet är ju relativt billigt så det är ju inte hela världen om den börjar lossna efter några år.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Går det att lackera tapet för att klara lite vatten?
Färg, Måla & Tapetsera -
Spackla strukturtapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Riva? Spackla ovan på? Renoveringstapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bredspackla och måla källarvägg med strukturtapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Spackla och sätta vävtapet på betongvägg?
Färg, Måla & Tapetsera