13 266 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Kladdigt linoljefärgsmålat köksgolv
Tror att det kan stämma rätt bra att det är för tjockt målat. Man kan i princip aldrig måla linoljefärgen för tunt. Ju tunnare desto bättre och hållbarare resultat (men förstås fler strykningar). Risken med att måla för tjockt är att det bildas en skinnlager ovanpå vilket gör att det aldrig torkar men så tjockt tror jag knappt att ni målat.
Det där med terpentin är en sanning med modifikation. Förr i tiden renade man sin linolja innan man använde den o färg. Vad man då gjorde var att hälla i vatten och skaka om. Då löses vattenlösliga föroreningar och ämnen ut från oljan och bildar ett lager som ser ut som en beige massa. Ta bort vatten och massan så har man en fin och smidig olja. Finare namn är att man använder sig av ett två-fas system för att rena oljan.
I det som försvinner finns bla proteiner. De har mycket större molekylkedjor som gör att oljan blir trög om man inte tar bort den.
Därav lösningsmedel - det bryter upp kedjorna och ser till att den orena oljan tränger ner bättre. Så en renad olja behöver inte terpentin.
Det är få av våra stora tillverkare som använder reningsmetoder och jag tror Allbäck är den enda större. Har för mig att AvJord renar sin olja också men de får väl ännu räknas som en mindre aktör och då framförallt olja till tempera.
I det som försvinner finns bla proteiner. De har mycket större molekylkedjor som gör att oljan blir trög om man inte tar bort den.
Därav lösningsmedel - det bryter upp kedjorna och ser till att den orena oljan tränger ner bättre. Så en renad olja behöver inte terpentin.
Det är få av våra stora tillverkare som använder reningsmetoder och jag tror Allbäck är den enda större. Har för mig att AvJord renar sin olja också men de får väl ännu räknas som en mindre aktör och då framförallt olja till tempera.
gafsan skrev:Umbra är ett ganska tjockt och tungt pigment. Har kört med gysinges och det har fungerat. Spädde du med någon terpentin i första och andra strykningen? Min erfarenhet är att det behövs en grundning med spädning av färgen för att få färgen att tränga ner i träet. Terpentin hjälper färgen att bita sig fast i nytt virke. Att måla över redan tidigare linoljefärgsmålade ytor ställer inte samma krav på spädning. Det är lite olika beroende på pigmentens karaktär. Linoljefärg är ingen helt homogen färgtyp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden