Hej,
Ska klä om fasaden på lillstugan. Tar gärna emot tips. Det blir liggande fjällpanel.
Kan jag ”smacka på” utanpå befintlig panel eller skulle ni ta bort den gamla? (Under befintlig panel sitter vindpapp).
Isolera utanpå eller inifrån?
Annat att tänka på?
Ska klä om fasaden på lillstugan. Tar gärna emot tips. Det blir liggande fjällpanel.
Kan jag ”smacka på” utanpå befintlig panel eller skulle ni ta bort den gamla? (Under befintlig panel sitter vindpapp).
Isolera utanpå eller inifrån?
Annat att tänka på?
Nä, det är ingen vidare idé att bygga in gammal halvrutten panel. Går gör det väl säkert, men det kostar nog mer än det smakar i det långa loppet. Se den gamla panelen som gratis bränsle till braskaminen! 
Däremot undrar jag hur taket ser ut? Att pannorna är missfärgade är ju i sig inget direkt farligt, men tyder ju på att det var längesen något gjordes åt taket. Sitter vindskiveplåtarna verkligen fast? Hur ser det ut under pannorna (kan du inspektera underlagstaket inifrån så är det ju det bästa). Är alla pannor hela? Och i vilket fall bör du sätta upp hängrännor och stuprör snarast, innan du gör någonting annat faktiskt.
Däremot undrar jag hur taket ser ut? Att pannorna är missfärgade är ju i sig inget direkt farligt, men tyder ju på att det var längesen något gjordes åt taket. Sitter vindskiveplåtarna verkligen fast? Hur ser det ut under pannorna (kan du inspektera underlagstaket inifrån så är det ju det bästa). Är alla pannor hela? Och i vilket fall bör du sätta upp hängrännor och stuprör snarast, innan du gör någonting annat faktiskt.
Riv av allt och tilläggsisolera utifrån, sen kan du ju slå på en till vindskivebräda i rätt höjd så får du lite bättre ordning på vindskiveplåten oxå
Klicka här för att svara


