Hej! Vi flyttar i januari från villa där vi bott i 22 år till en lägenhet. Lägenheten ligger i ett blåmärkt hus från 1894. Ventilationen är självdrag med rör som använder skorstenens kanaler. När de gjorde ventilationen (oklart när) byggde de in rören i lådor med reglar och gips i lägenheten. En så låda stjäl massor av utrymme i vår hall så jag vill ta bort den. Dock lär ventilationsrören i lådan vara klädda med någon form av brandskydd (har inte öppnat och tittat än).

Jag behöver tips på hur man kan få de rören, inkl brandskyddet förstås, släta och snygga och möjliga att måla. Tror det kommer ta mindre plats än ”lådan”. Någon som har erfarenhet och idéer?
 
Rickard.
Spirorör brukar inte isoleras i boytan och om det är brandskyddat skulle då troligtvis vara gipset som står för det men det beror såklart lite på.
Jag har sett många sånna lådor byggas och dom brukar generellt byggas så små dom bara kan, och dom bygga också av en bra anledning då det sällan är särskilt snyggt draget i dom.
 
  • Gilla
Lindgrenälvsjö och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Spirorör brukar inte isoleras i boytan och om det är brandskyddat skulle då troligtvis vara gipset som står för det men det beror såklart lite på.
Jag har sett många sånna lådor byggas och dom brukar generellt byggas så små dom bara kan, och dom bygga också av en bra anledning då det sällan är särskilt snyggt draget i dom.
OK, tack för tips! Måste kolla brandskyddet då. Man vill inte ställa till det om gipset räknas som brandskydd. Ska ta upp ett hål och kolla hur det ser ut bakom gipset först, känns som lådan är alldeles för stor. Jag tycker faktiskt det kan se snyggt ut med inmålade rör. Men måste kolla om gipset räknas som brandskydd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.