19 475 läst ·
40 svar
19k läst
40 svar
KL trä eller Lösvirke
Du tänker nog bara på virket, men skog pumpar även ner kolhydrater i rötterna som sen binds i marken. Vid kalhuggning frigörs koldioxiden från jorden.A ArneTW skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
När jag läser igenom det jag skrev förstår jag digC Claymount skrev:
Pistolskotten skrev jag som ett "fun fact" eller möjligtvis förvarning och att det på 6 hus blev en enda spricka (som jag kommer ihåg) som JAG inte hade varit nöjd med säger ju ändå något om att det oftast blir bra. Spricker det hyfsat jämt och "naturligt" så blir det ju rätt snyggt enligt mig. Dom husen var dock komplicerade med utvändig isolering så jag kunde verkligen inte förstå vitsen med KL.
De flesta svenska träd har inte en speciellt lång livstid... När de dör bryts veden ned vare det sitter ovan eller under mark och kolet frigörs.W witten skrev:
Hur menar du att kolet binds i marken?
/ATW
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Kul!!! Finns något KLbygge söder om Stockholm man kan åka och titta på?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Mitt står just Norr om Stockholm, men du ser inget av KL virket.
Det binds i marken genom att koldioxid med hjälp av solenergi omvandlas till sockerarter, som trädens rötter byter mot näringsämnen i handel med mikroorganismer och mycelia. De mullager som byggs upp i marken centimeter för centimeter kommer till stor del från luftens koldioxid.A ArneTW skrev:
ARVID ÅHLUND: Att hugga ner träden räddar inte klimatet, Annie Lööf (expressen.se)
här är ett kl-trä exempel
http://jordens.se/vic-strngns
här är ett hus där Falu Limträteknik var inblandade
https://tv.nrk.no/serie/draumehuset/sesong/1/episode/3/avspiller
som alternativ till Kl-trä, för det verkar som industrin mest är intresserade av större projekt kan man beställa en färdig stomme från tex Dalahus där man använde träfiberisolering
http://jordens.se/vic-strngns
här är ett hus där Falu Limträteknik var inblandade
https://tv.nrk.no/serie/draumehuset/sesong/1/episode/3/avspiller
som alternativ till Kl-trä, för det verkar som industrin mest är intresserade av större projekt kan man beställa en färdig stomme från tex Dalahus där man använde träfiberisolering
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Hej
Någon som har prisuppgift på kl trä?
Kostar kapningar och fräsningar per meter eller per kapning.
Är det alltid standardmått 3000x12000x?
Någon som har prisuppgift på kl trä?
Kostar kapningar och fräsningar per meter eller per kapning.
Är det alltid standardmått 3000x12000x?
https://martinsons.se/byggnader-i-tra/limtra-och-kl-tra-for-byggnadsobjekt/kl-tra/Workingclasshero skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Det där med eldragning på utsidan tycker jag verkar intressant! Det är ju enda sättet om man vill ha Kl-ytan synlig invändigt och inga utanpåliggande eldragningar, som jag ser det. Men det innebär i min värld att elektrikern måste stå utomhus och jobba samtidigt som stommen är väderexponerad. Var inte detta ett problem? Jag förstår att man kan ha vädertäckning runt hela bygget men det är ganska kostsamt.C Claymount skrev:Fantastiskt känsla med trä rakt igenom. Inga planer alls! Jag har valt betongplatta med värme. En härlig kombination. Mitt hus är på 110 kvm och vi ( dvs jag hantlangade 2 snickare och en kranförare) reste hela huset (kl stommen) inkl tak på 2 dagar. All kl var millimeteranpassad, färdigfräst för el, mycket fin finish på insidan. När Kl var uppe drog elektrikern all el utifrån. Klockrent!
Klicka här för att svara