10 127 läst ·
16 svar
10k läst
16 svar
KITY rikt- och planhyvel 635/36 - hjälp med remmar
Jag har haft tillgång till en KITY rikt- och planhyvel 635/36 ganska länge nu och tänkte försöka få igång den. Jag själv kan inte denna maskin då den gått i arv. Däremot har jag använt rikt- och planhyvel innan så jag vet grunden i hur man använder en sådan. Jag är ganska dålig på att mecka med maskiner rent allmänt så jag skulle väldigt gärna få svar på några frågor.
Nu till mitt problem: På 1:a bilden ser ni min maskin och den enda (!) remmen jag har... Som dessutom är bortmonterad. Problemen med denna rem är att jag vet inte hur jag ska få dit den... Inte ens instruktionsboken hjälper mig att förstå hur jag ska spänna fast den.
Jag har googlat fram en bild som visar hur remmarna ska sitta (2:a bilden). Sen undrar jag om man kan hitta en sådan rem som den smalare som finns på bild 2 eftersom min är borttappad? Vart skulle man kunna få tag i en sådan rem? Vad kallas en sådan rem? Vad bör jag söka efter när jag ska leta?
Skulle vara otroligt tacksam om någon kunde svara på mina rookie-frågor
Nu till mitt problem: På 1:a bilden ser ni min maskin och den enda (!) remmen jag har... Som dessutom är bortmonterad. Problemen med denna rem är att jag vet inte hur jag ska få dit den... Inte ens instruktionsboken hjälper mig att förstå hur jag ska spänna fast den.
Jag har googlat fram en bild som visar hur remmarna ska sitta (2:a bilden). Sen undrar jag om man kan hitta en sådan rem som den smalare som finns på bild 2 eftersom min är borttappad? Vart skulle man kunna få tag i en sådan rem? Vad kallas en sådan rem? Vad bör jag söka efter när jag ska leta?
Skulle vara otroligt tacksam om någon kunde svara på mina rookie-frågor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du behöver är en kilrem, det borde gå att få tag i på ahlsell eller kanske granngården
lägg ett snöre över hjulen som bilden visar så får du längden på remmen.
mät sedan bredden på toppen av det lilla hjulet för att få bredden på remmen.
mitt emellan hjulen sitter spännrullen, där justerar du hur hårt remmen skall spännas.
lycka till
mitt emellan hjulen sitter spännrullen, där justerar du hur hårt remmen skall spännas.
lycka till
Om du mäter diametern på respektive hjul (motor och kutter) samt axelavståndet kan du beställa en ändlös flatrem från nån firma som tillverkar sådana, dom brukar vilja veta vilken effekt som ska överföras också (3-4kW i ditt fall)
Jag brukar handla hos www.jemtvulk.se men det måste ju finnas nån närmre dig.
Den rem du har, går det inte att trixa dit den? ligger den helt lös nu?
Jag brukar handla hos www.jemtvulk.se men det måste ju finnas nån närmre dig.
Den rem du har, går det inte att trixa dit den? ligger den helt lös nu?
Redigerat:
Tack så jättemycket montören! 
Menar du att spännrullen sitter mellan de två hjulen som kilremmen ska sitta på?
Gäller denna spännrullen även för den bredare remmen som går mellan motorn och kuttern? 
Menar du att spännrullen sitter mellan de två hjulen som kilremmen ska sitta på?
Redigerat:
Tack för tipsen bax! Jag ska kolla upp det! Har jag fattat rätt att flatremmen är den som går mellan kuttern och motorn? Och att den andra kallas kilremmen?
isånnafall har jag endast flatremmen och den är helt borttagen för tillfället... Jag har fullt upp med att ta reda på hur man ska få dit den... Kan bara kul att veta redan nu även om jag ska köpa en ny sen 
Ni ska ha tack för hjälpen! Nu fick jag svar på frågor som jag funderat på i många dagar
misstänkte att man skulle spänna med hjälp av motorn 
Den rem jag har finns med på bilden glömde jag säga... Den ligger ovanpå hyveln
Den rem jag har finns med på bilden glömde jag säga... Den ligger ovanpå hyveln
Det första man blir blind på......
Jag såg inte att flatremmen låg ovanpå hyveln, och det jag trodde var kilremmen du hade är ju en kabel som går till motorn (skäms)
För att få en ny flatrem är det ju bara att skicka den rem du har till nån tillverkare.
Kilremmen mäter du upp så som montören skrivit.
Jag såg inte att flatremmen låg ovanpå hyveln, och det jag trodde var kilremmen du hade är ju en kabel som går till motorn (skäms)
För att få en ny flatrem är det ju bara att skicka den rem du har till nån tillverkare.
Kilremmen mäter du upp så som montören skrivit.
Har en till fråga angående mätningen av kilremmen med hjälp av snöre! Ska jag spänna snöret mellan det stora hjulet och det hjulet som sitter på kuttern? Om det är helt spänt så är det väl inte så bra med tanke på spännrullen? Ska jag försöka hålla snöret som kilremmen sitter på bild 2?Montören skrev:Det du behöver är en kilrem, det borde gå att få tag i på ahlsell eller kanske granngården
lycka till
Och en till fråga...o en till, o en till.. Dessa måste väl vara ändlösa remmar båda två?
Tack på förhand
Redigerat:
Ja. Be nån medhjälpare försöka vrida undan spännrullen så gott det går medan du mäter.Kagesjo skrev:
Kilremmar är alltid ändlösa.
Flatremmar, speciellt gamla, kan ha nån sorts öppning/lås.
Nu har jag mätt precis som ni tipsade om med snöret! Längden får jag till 710mm och bredden till 7 mm. Om jag tittar på remskivan vid kuttern ser det ut som att den gamla kilremmen varit ca 3-4 mm tjock... kan det stämma?
Men det verkar som att kilremmarna börjar på bredden 10mm och uppåt. Någon som vet vart man kan hitta smalare?
Men det verkar som att kilremmarna börjar på bredden 10mm och uppåt. Någon som vet vart man kan hitta smalare?
Nu hittade jag en engelsk variant av byggahus.se, där diskuteras det om den rem som jag behöver. Den personen söker en rem som är 710x6 så jag mätte nog fel när jag mätte tight mot remskivans "väggar".. Det verkar inte vara det enklaste att få tag i en sådan!
http://www.ultimatehandyman.co.uk/forum1/kity-planer-636-t8548.html
http://www.ultimatehandyman.co.uk/forum1/kity-planer-636-t8548.html