3 076 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Kina-spottar vid nybygge
Sida 1 av 2
Vi håller på att bygga hus med totalentreprenad. Snart börjar det bli dags att träffa elektrikern, min fundering då är, kan man säga att vi vill köpa egna spottar eller brukar de vägra det? Kan man i sådana fall säga, okej koppla bara fram kablarna så får någon annan koppla in det när vi flyttat in.
Det är ju hiskeligt dyrt att köpa dem från elektrikern. 1000-1500 st. Då vi ska ha en del då vi har ryggåstak i vardagsrum och kök. Sedan kanske även på badrummen.
Det är ju hiskeligt dyrt att köpa dem från elektrikern. 1000-1500 st. Då vi ska ha en del då vi har ryggåstak i vardagsrum och kök. Sedan kanske även på badrummen.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Fast i den kostnaden så ligger väl både själva spoten och dragning av el, montering och montering av skyddsburkar, så en ansenlig del av den kostnaden lär du få även om elektrikern inte får sälja själva armaturen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Fråga. När det gäller Kina-spottar så blir det ju omöjligt för elfirman att konkurrera med dom priserna, men annars om ni hade tänkt köpa spottar själv från en butik eller dyl. så hade elfirman säkert kunnat fixat ett bättre pris för att själva få sälja.
Jag hade en kund som hade tittat ut spottar själv som dom tänkt köpa, jag lyckades ge ett bättre pris så att jag fick sälja istället. Min firma fick sälja spottarna och kunden tjänade typ 3-400 kr/spott.
//Patrik
Jag hade en kund som hade tittat ut spottar själv som dom tänkt köpa, jag lyckades ge ett bättre pris så att jag fick sälja istället. Min firma fick sälja spottarna och kunden tjänade typ 3-400 kr/spott.
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det är ju så att de här tillvalspriserna är inte direkt "rabatterade", elfirmorna konkurreras ofta ned till näst intill förlustnivå när husföretagen handlar upp elinstallationen. Det tar de sedan igen på tillvalen. Man skall undvika tillval, se till att precis allt är med i avtalet innan man binder sig.
Precis som hempularen skriver så är kostnaden för armaturen bara en liten del av priset per spottlight. Och du får säkert köpa armaturer och lampor själv och får då ett pris som kanske är 100:- billigare. Men ber du elektrikern köpa lågpris lampor och lågpris armaturer blir även det säkert en hundring billigare. Bara skillnaden på ljuskällorna kan vara 50 - 60 :- när det gäller kvalitets lampor och lågprislampor.
Som sagt... den kostnaden som elektrikern uppskattar infällda spottar kostar är inklusive allt....
Att då köpa spottarna själv, blir nog ingen större besparing. Jag skulle skippat att köpa spottarna själv. Lika bra å låta elektrikern köpa allt.... Då besparingen är så pass liten.... låter du elektrikern även köpa spottarna själv så far du garanti på allt....oftast även ett märke man känner till.
Att då köpa spottarna själv, blir nog ingen större besparing. Jag skulle skippat att köpa spottarna själv. Lika bra å låta elektrikern köpa allt.... Då besparingen är så pass liten.... låter du elektrikern även köpa spottarna själv så far du garanti på allt....oftast även ett märke man känner till.
Blir det dessutom krångel, är det mycket enklare iom att entreprenören står för alla garantier.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag /Företaget lämnar inte ett öre Garanti om kunden köper eget material.
Värt att tänka på att företaget står ju för alla problem inom garantitiden som uppstår.
Tänk om en kina spott går sönder och den måste bytas. Kanske svårt att få tag på om något år.
Det man kan göra är att man få titta i kataloger eller om han har något förslag. Det är ju trotts allt Han som jobbar med det så han bör veta vad som blir bra
Finns mängder med hemsidor. Eller om man springer ner och frågar lite snällt hos "elektrikerns" Grossister Tex, Solar, Selga, Ahsell etc. Om jag vore ni så skulle jag titta på Designlight de har en hel del bra produkter faktiskt.
Värt att tänka på att företaget står ju för alla problem inom garantitiden som uppstår.
Tänk om en kina spott går sönder och den måste bytas. Kanske svårt att få tag på om något år.
Det man kan göra är att man få titta i kataloger eller om han har något förslag. Det är ju trotts allt Han som jobbar med det så han bör veta vad som blir bra
Finns mängder med hemsidor. Eller om man springer ner och frågar lite snällt hos "elektrikerns" Grossister Tex, Solar, Selga, Ahsell etc. Om jag vore ni så skulle jag titta på Designlight de har en hel del bra produkter faktiskt.
Vill inte förstöra den fina idyllen av billiga Kina spottar, men man bör beakta väldigt mycket att det man köper från Kina kan vara direkt farligt i elsammanhang. Gäller även brandrisk. Det är tyvärr mycket kopior från Kina och det gäller allt från rakblad till LED lampor.
Köper du via din elektriker får du CE klassat material som "förmodligen" håller högre standard.
Köper du via din elektriker får du CE klassat material som "förmodligen" håller högre standard.
emde skrev:Vi håller på att bygga hus med totalentreprenad. Snart börjar det bli dags att träffa elektrikern, min fundering då är, kan man säga att vi vill köpa egna spottar eller brukar de vägra det? Kan man i sådana fall säga, okej koppla bara fram kablarna så får någon annan koppla in det när vi flyttat in.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
https://www.youtube.com/watch?v=keaE7QTKTYE
En tankeställare. Kort summerat Sätter man i lampan med spänning i lampsocklen så kan man för sig en stöt då höljet/kylflänsen är av metall och skyddats endast av ett obefintligt skyddslager som kan skarvts bort i monteringen av ljuskällan..
En tankeställare. Kort summerat Sätter man i lampan med spänning i lampsocklen så kan man för sig en stöt då höljet/kylflänsen är av metall och skyddats endast av ett obefintligt skyddslager som kan skarvts bort i monteringen av ljuskällan..
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Du kan tyvärr inte efterinstallera på ett enkelt sätt heller. Kontrollplanen måste vara komplett. Jag vet inte om du kan få elinstallationspunkten klar samtidigt som det defacto hänger kablar i taket. Om någon har en annan erfarenhet som har byggt under nya PBL så får de gärna rätta mig.
Det jag funderar på gällande filmen... borde inte strömmen transformerats ner ganska ordentligt när den kommer till dioderna? Dioder brukar inte gilla 230V-=fullmoon=- skrev:
Rätta mig gärna!
Jag är inte så erfaren när det gäller hur dioder och 230V fungerar... "vanliga dioder" och 12V har man testat...
Vissa diodlampor matas med (i Sverige) 230 volt, dom har en inbyggd "elektronik" som anpassar spänningen till själva dioden. I andra länder kan det vara andra spänningar, men vanligast när det gäller diodbelysning så är det klenspänning.