12 638 läst ·
22 svar
13k läst
22 svar
Lamello kexmaskin
Sida 1 av 2
Hej allihopa! Vad kan en lamello kexmaskin kosta?? Hade en på förra jobbet som var helt underbar att jobba med, Classic modellen var det vi hade där. Har nu provat en budget modell för 499:- men det var rena skräpet (som väntat). Fräste inte ens in kexet rakt, skilde 2mm från kant till kant på ett stl. 10 kex. Glapp och jävlig var den också och tappade inställningen hela tiden. Blev så less så nu ska jag köpa en riktig.
Har som sagt använt Lamello ganska mycket och det lutar åt en sådan men jag kan inte hitta nåt pris. Hoppas det finns nån här som vet.
Har som sagt använt Lamello ganska mycket och det lutar åt en sådan men jag kan inte hitta nåt pris. Hoppas det finns nån här som vet.
Lamello Classic ligger på kring 4100:-... fast då ger Makitas 3901 och Boschen mer för nästan samma pengar.
Har själv en Makita 3901 och funderade ett tag på Lamello Classic men valde Makita för värdet samt finesser. Du kan läsa mer genom att söka efter kexmaskin. Jag rotade en del för att göra mitt val och kom fram till att Lamello är häftiga maskiner men att dom kostar mer och kan mindre om man håller sig till grundversionen. Går du till Top 20 så kostar det plenty mer och då blir det mer finesser fast då håller jag mer på Makita och Bosch.
Har kexat en hel del med Makitan och har inget att klaga på. Ännu så länge har jag välan fräst bra mer än 500 kex utan knot och med full precision.
Har själv en Makita 3901 och funderade ett tag på Lamello Classic men valde Makita för värdet samt finesser. Du kan läsa mer genom att söka efter kexmaskin. Jag rotade en del för att göra mitt val och kom fram till att Lamello är häftiga maskiner men att dom kostar mer och kan mindre om man håller sig till grundversionen. Går du till Top 20 så kostar det plenty mer och då blir det mer finesser fast då håller jag mer på Makita och Bosch.
Har kexat en hel del med Makitan och har inget att klaga på. Ännu så länge har jag välan fräst bra mer än 500 kex utan knot och med full precision.
Makitan och boshen är i princip likvärdiga maskiner, med i stort sett samma pris. Har själv Boschen GFF 22 A och den gick lös på 3356+moms. Har fräst i ett antal tusen kex med den redan och den funkar alltid perfekt. Mycket lättanvänd och exakt.
Angående vad dne har som lamellon saknar....jo både bosch och makita har bland annat ett extra anhåll som underlättar fräsning vid 90° och 45°. Detta anhåll skulle jag idag ha svårt att klara mig utan.
Bifogar nedan boschs manual och där kan du i början se illustrerat vad jag menar. Är alltid svårt att förklara utan bilder
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...lication/pdf&download=3609929471_0405.pdf
(Det omnämnda anhållet illustreras på bild B, D och F på sidan 2-3)
Hoppas detta hjälper lite!
Angående vad dne har som lamellon saknar....jo både bosch och makita har bland annat ett extra anhåll som underlättar fräsning vid 90° och 45°. Detta anhåll skulle jag idag ha svårt att klara mig utan.
Bifogar nedan boschs manual och där kan du i början se illustrerat vad jag menar. Är alltid svårt att förklara utan bilder
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...lication/pdf&download=3609929471_0405.pdf
(Det omnämnda anhållet illustreras på bild B, D och F på sidan 2-3)
Hoppas detta hjälper lite!
Synd bara att denna typ av maskin är lite smal... så det är mer tur om någon har den men tro mig och elof att Makita/Bosch är kalas bra.
Som Elof säger så är det det extra anhållet som saknas på Lamellon. Det extra anhållet är löstagbart men gör det möjligt att fräsa i några intressanta lägen som inte en Classic klarar.
Rekommenderar starkt dessa två.
(geschwint2)
Som Elof säger så är det det extra anhållet som saknas på Lamellon. Det extra anhållet är löstagbart men gör det möjligt att fräsa i några intressanta lägen som inte en Classic klarar.
Rekommenderar starkt dessa två.
(geschwint2)
Jag har en dewalt. Den har en väldigt fin höjdjustering med kuggar. Däremot har den en massa irriterande egenskaper som inte hör hemma på en proffsmaskin. Bland annat saknar den mjukstart och den blåser alltid i ögonen, oavsett hur man håller den. Hade jag inte fått den för 2000 ink, skulle jag vara besviken.
ja dessa tar storlek 0, 10 och 20, som är de tre standardstorlekarna.
Enligt boken så skall de användas enligt följande:
#0 - fräsdjup 8mm - materialtjocklek 8-12mm
#10 - fräsdjup 10mm - materialtjocklek 12-15mm
#20 - fräsdjup 12,3mm - materialtjocklek >15mm
finns även en del andra fräsdjup men används inte ofta, jar använder nästan uteslutande #20
EDIT:
Se sidan 55 i tidigare bifogad länk för fullständig information om boschens kapacitet och fräsdjup
Enligt boken så skall de användas enligt följande:
#0 - fräsdjup 8mm - materialtjocklek 8-12mm
#10 - fräsdjup 10mm - materialtjocklek 12-15mm
#20 - fräsdjup 12,3mm - materialtjocklek >15mm
finns även en del andra fräsdjup men används inte ofta, jar använder nästan uteslutande #20
EDIT:
Se sidan 55 i tidigare bifogad länk för fullständig information om boschens kapacitet och fräsdjup
Då var det beställt.. Blev en Bosch, fick den för 4150:- för Makitan ville de ha 4300:- och eftersom de verkar vara ungefär samma maskin så fick snålheten bestämma.
Känns ju lite konstigt att beställa en sån här maskin utan att ha känt på den men jag valde att lita på er Geschwint och Elof.. Tack för hjälpen och tipsen
Känns ju lite konstigt att beställa en sån här maskin utan att ha känt på den men jag valde att lita på er Geschwint och Elof.. Tack för hjälpen och tipsen
Kan man ställa djupet på anhållet även när man ställt det i 45[sup]o[/sup] på de lite mer avancerade kexmaskinerna?
Jag har en billig Ferm från Jula och igår när jag för första gången testade att kexa en gerad låda upptäckte jag att djupet inte går att ställa, hade blivit problem om materialet varit tunnare, men nu funkade det bra.
Annars är min största kritik mot Fermen (förutom att den låter vidrigt och som om den skall skära vilken sekund som helst) att det är samma låsning för djup och vinkel på anhållet, det vill säga skall man justera det ena så rör sig det andra obevekligen.
Jag har en billig Ferm från Jula och igår när jag för första gången testade att kexa en gerad låda upptäckte jag att djupet inte går att ställa, hade blivit problem om materialet varit tunnare, men nu funkade det bra.
Annars är min största kritik mot Fermen (förutom att den låter vidrigt och som om den skall skära vilken sekund som helst) att det är samma låsning för djup och vinkel på anhållet, det vill säga skall man justera det ena så rör sig det andra obevekligen.
På Makita/Bosch så kan man det. Enklast är att kolla länken till Bosch manualen som elof skickade. Samma manual gäller för Makitan till 99,9%
Anhåll och vinkel justeras separat på B/M väldigt precist. Det finns stop vid 45 och 90 grader där vinkeln blir exakt 45 och 90 relativt bottenplattan.
Justering av anhåll har en millimeterskala som är väldigt exakt, max någon 1/10 off.
En stor fördel med B/M och Lamello's dyrare Top 20 är att du kan fräsa till spår för duplex och simplex gångjärn på en överdel eftersom anslaget kan fås ner så tight till klingan att man fräser ett spår som är halva tjockleken, dvs 2mm.
Anhåll och vinkel justeras separat på B/M väldigt precist. Det finns stop vid 45 och 90 grader där vinkeln blir exakt 45 och 90 relativt bottenplattan.
Justering av anhåll har en millimeterskala som är väldigt exakt, max någon 1/10 off.
En stor fördel med B/M och Lamello's dyrare Top 20 är att du kan fräsa till spår för duplex och simplex gångjärn på en överdel eftersom anslaget kan fås ner så tight till klingan att man fräser ett spår som är halva tjockleken, dvs 2mm.