Hej
Vi har en markis där det går en kedja genom vardera stagarm (se bild). På den ena armen har kedjan lossnat vid ”armbågen”, vilket gör att hela den sidan på markisen säckar lite.
Bankade isär staget vid armbågen och kunde se att kedjan krupit in en bit i armen och gick inte att dra fram. Någon som har råkat ut för samma sak och har något tips på hur man får fram kedjan? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa nya armar för några sköna tusenlappar...?
Vi har en markis där det går en kedja genom vardera stagarm (se bild). På den ena armen har kedjan lossnat vid ”armbågen”, vilket gör att hela den sidan på markisen säckar lite.
Bankade isär staget vid armbågen och kunde se att kedjan krupit in en bit i armen och gick inte att dra fram. Någon som har råkat ut för samma sak och har något tips på hur man får fram kedjan? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa nya armar för några sköna tusenlappar...?
Du lossade röret i en ände, kan du lossa andra änden så att du kan dra ut allt så kan du förhoppningsvis se bättre hur fjädern är fäst, den är kanske lättare att fästa sist jämfört med kjedjan?
Den satt som berget i armbågsleden och det är svårare att få loss röret inne vid fästet. Har inget att banka mot där. Får försöka bända med stämjärn eller något då kanske. Skulle man få ut hela kedjan/fjädern så kanske man kan fästa en ståltråd i änden och sedan dra den genom röret och ut i andra änden.
Tack för svar
Tack för svar
Sitter i samma dilemma. Hur löste du det? 🙄
Jag lyckades aldrig lösa det, tyvärr. Kedjan satt för hårt fast.H Herr träskalle skrev:
Hade hit två repearationsgubbar som båda sa att det enda man kunde göra var att byta ut hela armen. Och eftersom det skulle kosta hutlösa pengar så slutade det med att vi monterade ner markisen och att framsidan nu är markislös.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Du är något på spåren.Dowser4711 skrev:
Min arm pajade så jag fick göra nytt fäste i änden.
Då såg jag att det sitter en pinne på tvären som en fjäder krokar i.
Så jag hade lossat fästet i änden och skruvat fast armen i en planka så den sitter stadigt.
Sen hade jag skruvat dit en hävarm och lossat fjädern från pinnen och släppt efter, då kommer kedjan lossna från anliggningen.
Hoppas det var till hjälp.
/Workingclasshero
Klicka här för att svara

