Hej

Vi har en markis där det går en kedja genom vardera stagarm (se bild). På den ena armen har kedjan lossnat vid ”armbågen”, vilket gör att hela den sidan på markisen säckar lite.

Bankade isär staget vid armbågen och kunde se att kedjan krupit in en bit i armen och gick inte att dra fram. Någon som har råkat ut för samma sak och har något tips på hur man får fram kedjan? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa nya armar för några sköna tusenlappar...?
 
  • Markisstagarm med synlig kedja vid armbågsled, mot bakgrund av markisväv och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markis med synlig kedja genom stagarmens ledat armbåge, problem med kedjan som lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
logiker
  • Laddar…
Det där är väl kedjan som sträcker markisen? Det borde sitta en jättestark fjäder i botten där som drar in kedjan i armen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där är väl kedjan som sträcker markisen? Det borde sitta en jättestark fjäder i botten där som drar in kedjan i armen.
Ja, det stämmer nog bra. Frågan är hur man får fram den..? :)
 
Det går nog inte med mindre än att plocka ner marnisen och skruva isär alltihopa.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Du lossade röret i en ände, kan du lossa andra änden så att du kan dra ut allt så kan du förhoppningsvis se bättre hur fjädern är fäst, den är kanske lättare att fästa sist jämfört med kjedjan?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Den satt som berget i armbågsleden och det är svårare att få loss röret inne vid fästet. Har inget att banka mot där. Får försöka bända med stämjärn eller något då kanske. Skulle man få ut hela kedjan/fjädern så kanske man kan fästa en ståltråd i änden och sedan dra den genom röret och ut i andra änden.

Tack för svar :)
 
Sitter i samma dilemma. Hur löste du det? 🙄
 
  • Gilla
logiker
  • Laddar…
H Herr träskalle skrev:
Sitter i samma dilemma. Hur löste du det? 🙄
Jag lyckades aldrig lösa det, tyvärr. Kedjan satt för hårt fast.
Hade hit två repearationsgubbar som båda sa att det enda man kunde göra var att byta ut hela armen. Och eftersom det skulle kosta hutlösa pengar så slutade det med att vi monterade ner markisen och att framsidan nu är markislös. :(
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du lossade röret i en ände, kan du lossa andra änden så att du kan dra ut allt så kan du förhoppningsvis se bättre hur fjädern är fäst, den är kanske lättare att fästa sist jämfört med kjedjan?
Du är något på spåren.
Min arm pajade så jag fick göra nytt fäste i änden.
Då såg jag att det sitter en pinne på tvären som en fjäder krokar i.
Så jag hade lossat fästet i änden och skruvat fast armen i en planka så den sitter stadigt.
Sen hade jag skruvat dit en hävarm och lossat fjädern från pinnen och släppt efter, då kommer kedjan lossna från anliggningen.
Hoppas det var till hjälp.
/Workingclasshero
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.