P
Tomture61 Tomture61 skrev:
Undrar vem det är som bor närmast skorstenen :rofl::rofl::rofl:
ja du den sitter på taket.
Jag har många kaminer som jag också tänder på samma sätt.. tycker dock det luktar gott..
 
P
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mjölkkartong är plastad på insidan :rolleyes:

[länk]
Tänder en brasa på en kub :ok:
fast gnäller man på plast ska man väl inte använda saker som tändvätska eller tänd kuber..
 
Tomture61
useless useless skrev:
Det är väl polyeten? Det är ofarligt att elda.
Om jag inte missat ngt ang förbränning av polyeten så bildas det saltsyra vid förbränning av detta .
 
Tomture61
Maskintok skrev:
fast gnäller man på plast ska man väl inte använda saker som tändvätska eller tänd kuber..
Tändkuber innehåller furuspån samt vegetabilisk olja .
 
P
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tändkuber innehåller furuspån samt vegetabilisk olja .
Ska du använda olja när det finns kniv?
tälja lite stickor.. Så. är det klart..
 
Tomture61
Maskintok skrev:
Ska du använda olja när det finns kniv?
tälja lite stickor.. Så. är det klart..
Körde inte du med spillolja / diesel i alla dina kaminer ?
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 1 till
  • Laddar…
P
Tomture61 Tomture61 skrev:
Körde inte du med spillolja / diesel i alla dina kaminer ?
Jo men jag gnäller inte över plast om någon vill elda det, där var skillnaden..

Jag ville uppmärksamma dig på att olja och andra hjälpmedel är lika illa...
 
Tomture61
Maskintok skrev:
Jo men jag gnäller inte över plast om någon vill elda det, där var skillnaden..

Jag ville uppmärksamma dig på att olja och andra hjälpmedel är lika illa...
Som jag skrev ngr rader upp så bildas det saltsyra vid förbränning av bla polyeten .
Saltsyra biter rätt bra på stål + skorstenar av tegel / lera .
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Del lilla mängd som en halv/hel mjölkkartong innehåller för att tända en brasa är försumbar utifrån eldstad/rökgångars påverkan. Syftet var att tända och inte elda med det.
 
Tomture61
A AndersS skrev:
Del lilla mängd som en halv/hel mjölkkartong innehåller för att tända en brasa är försumbar utifrån eldstad/rökgångars påverkan. Syftet var att tända och inte elda med det.
Har för mig att vatten kan gräva i berg .
Dock mycket vatten .
Börjar som en rännil som kan bli till en flod .

Sotaren brukar avråda att elda med tex mjölkkartonger , men han kanske har fel !
 
P
Tomture61 Tomture61 skrev:
Som jag skrev ngr rader upp så bildas det saltsyra vid förbränning av bla polyeten .
Saltsyra biter rätt bra på stål + skorstenar av tegel / lera .
Jo det är ju säkert så, men det är väl upp till den som eldar att ta den risken eller?
 
Tomture61
Maskintok skrev:
Jo det är ju säkert så, men det är väl upp till den som eldar att ta den risken eller?
Just nu är det 393 st som läst denna tråd .
Kan ju vara bra att man känner till alla aspekter .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har för mig att vatten kan gräva i berg .
Dock mycket vatten .
Börjar som en rännil som kan bli till en flod .
!
Var och en får välja och göra sin egen sannolikhetsbedömning utifrån den fakta som finns och att vi undviker inte relevanta jämförelser.;)
 
P
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har för mig att vatten kan gräva i berg .
Dock mycket vatten .
Börjar som en rännil som kan bli till en flod .

Sotaren brukar avråda att elda med tex mjölkkartonger , men han kanske har fel !
mina sotare brukar säga att de sällan sett bättre skorsten.. Men jag eldar alltid med fullt drag.
 
Blir nu OT. Det finns även olika skolor av sotare, fick tipset att om man har kungsgran till jul är grenarna perfekta att efter helgerna bränna ut kaminen med men var försiktig, stammen blir vedpinnar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.