Har en spiskasett från Keddy som är idiotiskt utformad och (enligt mig) ful.

Men den var ju dyr när tidigare ägare satte in den, och den värmer nog effektivt, så känns lite väl slösaktigt att byta ut den.

Kan man göra lite ändringar på den själv eller kommer sotaren att underkänna den då?

Problem med funktionen:
- Superkinkig att tända, svårt att undvika att det ryker in. (Får nog leva med detta, funkar ändå om man är jättenoga med att ha mycket späntved och flera tändkuber och har dörr eller fönster på glänt)
- Idiotisk självstängnings- och gläntfunktion. Idiotiskt handtag som är svårt att komma åt och som blir glödhett. (Tänkte att jag kan skruva bort hela låsmekanismen och istället borra små hål vid luckan och skruva fast ett bättre handtag och en hasp. Får man göra så för sotarn?)

Problem med utseendet:
- Keddy har satt sin logga i gjutjärnet mitt under glaset OCH i stenen bakom själva elden. Båda i relief. Om jag vill se reklam kan jag ju se på TV istället för på brasan... Kan man fila ner loggan i gjutjärnet och måla om utan att det blir fulare? Nån som vet om det går att ta loss stenen bakom elden? Kanske går att vända den bakofram eller mejsla bort loggan?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
C chicketiwowow skrev:
Har en spiskasett från Keddy som är idiotiskt utformad och (enligt mig) ful.

Men den var ju dyr när tidigare ägare satte in den, och den värmer nog effektivt, så känns lite väl slösaktigt att byta ut den.

Kan man göra lite ändringar på den själv eller kommer sotaren att underkänna den då?

Problem med funktionen:
- Superkinkig att tända, svårt att undvika att det ryker in. (Får nog leva med detta, funkar ändå om man är jättenoga med att ha mycket späntved och flera tändkuber och har dörr eller fönster på glänt)
- Idiotisk självstängnings- och gläntfunktion. Idiotiskt handtag som är svårt att komma åt och som blir glödhett. (Tänkte att jag kan skruva bort hela låsmekanismen och istället borra små hål vid luckan och skruva fast ett bättre handtag och en hasp. Får man göra så för sotarn?)

Problem med utseendet:
- Keddy har satt sin logga i gjutjärnet mitt under glaset OCH i stenen bakom själva elden. Båda i relief. Om jag vill se reklam kan jag ju se på TV istället för på brasan... Kan man fila ner loggan i gjutjärnet och måla om utan att det blir fulare? Nån som vet om det går att ta loss stenen bakom elden? Kanske går att vända den bakofram eller mejsla bort loggan?
Den eldfast "stenen" går säkert att ta bort, bygghandeln har vermeculit i skivor(ca 400kr) som passar bra att ersätta med.

Jag har själv avstått Keddy pga det dumma handtaget och bristen på asklåda.
Självstängningen av luckan finns på flera kaminer och på vissa går det att lossa en fjäder så man slipper funktionen.

Jag har en Keddy Sk1002 och är riktigt nöjd..

Självstängningsfuktionen kan du enkelt "ta bort" genom att justera fötterna så att kaminen "lutar utåt" istället för innåt... Varför man nu skulle vilja ha dörren öppen mer än nödvändigt?

Att det ryker in beror ju mer troligt på skorstenssituationen/ventilation än på själva kaminen.. När jag eldar mer sällan (dvs vår/höst) så märker jag att det är lite svårare att få igång draget efter några dagars uppehåll .. Tips är att tända uppifrån, dvs börja med stora vedträn nere och bygga uppåt med mindre och mindre för att sedan tända med något lättantändligt längst upp. Då värmer elden vermiculitskivan direkt, vilket gör stor skillnad för draget....

Handtaget är varmt, ja, men de skickar ju också med en bra vante om man inte har smednävar... ;)

Edit: tändkuber tycker jag ofta är totalt klappkassa... Tidningspapper och näver kör jag med... Eller ja, tidningspapper brinner ju sådär nuförtiden, oftast så spar jag toarullar och de få räkningarna som kommer på papper och tänder med...

• Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Den eldfast "stenen" går säkert att ta bort, bygghandeln har vermeculit i skivor(ca 400kr) som passar bra att ersätta med.
Tack! Det löser ju det största "skönhetsfelet"!

Nästa gång jag är i huset ska jag se om jag kan få loss den.

• Gilla
gonman
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Edit: tändkuber tycker jag ofta är totalt klappkassa... Tidningspapper och näver kör jag med... Eller ja, tidningspapper brinner ju sådär nuförtiden, oftast så spar jag toarullar och de få räkningarna som kommer på papper och tänder med...
Haha, eller hur! Visst har det hänt nåt med tidningspapper. Minns det som att man alltid tände med det förr. Nu brinner det ju knappt.

Näver är bäst om man har ja, men jag tycker tändkuberna jag köper funkar bra i kakelugnen...

Problemet med stängningsmekanismen är framförallt att den har nån slags "gläntfunktion". Den stannar på glänt och sen är det meningen att den ska stänga sig efter några sekunder. Detta funkar ofta inte utan luckan fastnar i det läget när man ska stänga eller öppna.

Verkar som att man kan skruva bort hela mekanismen, men då behöver man nåt annat (typ en hasp) som gör att luckan inte kan öppnas om veden i brasan skulle rasa.

Men får man göra en sån ändring själv eller kan sotarn anmärka på det?

Det sitter en liten klyka och en fjäder som ska dra in och stänga luckan... Fungerar den inte som på filmen bör du nog kolla så alla delar löper lätt...

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Det sitter en liten klyka och en fjäder som ska dra in och stänga luckan... Fungerar den inte som på filmen bör du nog kolla så alla delar löper lätt...
Tack för att du tog dig tid och filmade!!

Så beter sig ju verkligen inte vår lucka. Väldigt intressant att veta att nåt är fel.

Fortfarande oklart för mig varför det inte kunde vart ett vanligt handtag och en hasp... Får se om det går att laga och i så fall kanske man ändå kan leva med detta påhitt.

Tomture61
Jag har en Keddy Sk1002 och är riktigt nöjd..

Självstängningsfuktionen kan du enkelt "ta bort" genom att justera fötterna så att kaminen "lutar utåt" istället för innåt... Varför man nu skulle vilja ha dörren öppen mer än nödvändigt?

Att det ryker in beror ju mer troligt på skorstenssituationen/ventilation än på själva kaminen.. När jag eldar mer sällan (dvs vår/höst) så märker jag att det är lite svårare att få igång draget efter några dagars uppehåll .. Tips är att tända uppifrån, dvs börja med stora vedträn nere och bygga uppåt med mindre och mindre för att sedan tända med något lättantändligt längst upp. Då värmer elden vermiculitskivan direkt, vilket gör stor skillnad för draget....

Handtaget är varmt, ja, men de skickar ju också med en bra vante om man inte har smednävar... ;)

Tidningspapper är en dålig ide att tända med .
Varför , jo det sotar / blir flagor som sprids i både rökrör och utomhus .

Att tända uppifrån är en mycket god ide (y) blir mycket mindre rök från starten på brasan .

• Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Säger bara mjölkkartong för att tända, räcker oftast med en halv och tänder ovanifrån. Tidningspapper tillhör en svunnen tid och fungerar dåligt.

Tomture61
P
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mjölkkartong är plastad på insidan :rolleyes:
mjölk kartonger, ägg kartonger, Papperskassar, övriga kartonger.
virke liggande i dieselolja... Eller spillolja är kalas :cool:;)(y)

Tomture61
Maskintok skrev:
mjölk kartonger, ägg kartonger, Papperskassar, övriga kartonger.
virke liggande i dieselolja... Eller spillolja är kalas :cool:;)(y)
Undrar vem det är som bor närmast skorstenen :rofl::rofl::rofl:

Brinner inte sämre för det, sedan får var och en göra sin egen bedömning vad man vill använda. En bra och snabb upptändning är bättre än en som brinner dålig med rök/sot.:cool:

• Gilla
1
  • Laddar…
Det är väl polyeten? Det är ofarligt att elda.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.