F fribygg skrev:
Jag skulle hellre utforma gallret/rostret så att veden samlas i mitten med tyngdlagens hjälp och luften kommer från så det blir mindre oförbränt.
Som du märker tänker jag ofta utanför boxen, ibland med framgång, andra gånger har jag otur när jag tänker.
Men, för att reflektera på det du säger, så tänker jag göra någon form av kanal som askan inte ramlar ner i och som säkerställer vedbrasan centrerad :-)

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Som du märker tänker jag ofta utanför boxen, ibland med framgång, andra gånger har jag otur när jag tänker.
Men, för att reflektera på det du säger, så tänker jag göra någon form av kanal som askan inte ramlar ner i och som säkerställer vedbrasan centrerad :)
Funderat på kamin med asklåda? Det är väl det bästa sättet att få askan att trilla ned och elden att brinna på rostret.

F fribygg skrev:
Funderat på kamin med asklåda? Det är väl det bästa sättet att få askan att trilla ned och elden att brinna på rostret.
Jag byter inte kamin, denna är ju bäst!

• Gilla
Dauen
  • Laddar…
Slätar bara till ytan med första vedträ och sedan läggs det nya på askan direkt när det är dags att tända ny brasa.
Ett roster riskerar göra att små kolbitar ramlar ned, med enbart aska så försvinner ev. smårester vid en ny brasa. Så, nej jag tror inte att det tillför någon förbättring.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
När det är dags för vedklabbar så brinner de saktare än det glesa spillbitsvirket, och det är nog mest där jag tänkt att det skulle bli bättre med lite sten i kaminen.
Du kan testa redan idag om stenen kan ge dej en förväntat resultat. Du kan höja förbränningstemperaturen genom att minska fläkthastigheten = minska evakuering av tillverkat värme. Det bör höja brasans temperatur när du eldar med klabbarna. Kan du märka någon skillnad?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
För att öka effektiviteten av förbränningen så ska du se till att elden inte kyls i onödan samt att den får tillräckligt med luft i rätt tillfälle.
Jag har en liknande kamin fast mindre som fungerar ganska bra men jag har en förbättring jag ska göra. Just nu är har jag en lutande hylla av gjutjärn ovanför brasan som lågorna slår emot och går runt innan gaserna går ut i skorstenen. Jag skulle vilja ha ett tillskott av sekundärluft på den skivan, jag har sett andra dyrare kaminer som har det och det är som blå svetslågor där luften kommer in där rökgaserna förbränns.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
De nyare har det och passerar upp baktill i kaminen.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
För att öka effektiviteten av förbränningen så ska du se till att elden inte kyls i onödan samt att den får tillräckligt med luft i rätt tillfälle.
Jag har en liknande kamin fast mindre som fungerar ganska bra men jag har en förbättring jag ska göra. Just nu är har jag en lutande hylla av gjutjärn ovanför brasan som lågorna slår emot och går runt innan gaserna går ut i skorstenen. Jag skulle vilja ha ett tillskott av sekundärluft på den skivan, jag har sett andra dyrare kaminer som har det och det är som blå svetslågor där luften kommer in där rökgaserna förbränns.
Jag gillar ideer som detta. Inte så att jag inte tänkt på det tidigare, men när man läser det så poppar det upp nya ideer i huvudet :-) Man ska inte tro att man kan allt själv, framförallt ger input som detta en mustigare tankeverksamhet.
Jo jag har sett kaminer in action med sekundärluft som små lågor ur små hål. Kanske man kan får till något liknande, som en invändig spiskråka ungefär.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Kanske man kan får till något liknande, som en invändig spiskråka ungefär.
Ja! Ett rör som matas med luft utifrån och levererar det via perforeringar, gärna där lågorna träffar en rökhylla!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Ja! Ett rör som matas med luft utifrån och levererar det via perforeringar, gärna där lågorna träffar en rökhylla!
Ja, i många fall, men inte i mitt då jag har självdrag i huset, så jag får försöka lura luften att dras ner från sidorna invändigt och under brasan för att blåsa ut i överkant.

ylven ylven skrev:
Det är det jag byggt i min kedddy. Då får man dom där blåa lågorna som förbränner rökgaserna. Men egentligen tror jag bara fördelen med det är att man kan elda med lägre effekt och ändå få bra förbränning.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Det är det jag byggt i min kedddy. Då får man dom där blåa lågorna som förbränner rökgaserna. Men egentligen tror jag bara fördelen med det är att man kan elda med lägre effekt och ändå få bra förbränning.
Bild på den?

Metallram och verktyg som skruvmejslar, borr och skiftnyckel på arbetsbänk utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men Keddyn tar ju in luft undertill och släpps ut längs med båda sidornas hela framkant.
Ska även hjälpa till att minska sotning på glasen.
Hur får du in luft i den järnkonstruktionen?

Har tagit upp hål i botten

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.