Jag har ett 1,5 plans timmerhus från omkring 1900 som är 8 x 5 meter. Det finns en genomgående timrad tvärvägg, inte riktigt genom mitten men ca 4,5 meter från ena gaveln (på båda våningarna). Bifogad bild föreställer övervåningen. Svarta linjer är konstaterade timmerväggar. Den blå linjen är en kattvindsvägg, den är inklädd idag så jag har inte kunnat se om det är timmer, den är dock ca 5 tum tjock totalt. Den gröna linjen är också en "oidentifierad" ca 5 tum tjock vägg till ett litet rum. Den gula streckade linjen är en 4 x 4 tum fyrkantig ås. Grå streckad linje är en gissning från mig var det går fler sådana åsar.

Jag har läst många trådar om timmerhus och kattvindars bärande men det som gör att jag hoppas och nästan tror att mina väggar inte bär är:

* Huset är ganska litet.
* Väggarna går inte genom hela huskroppen (blå och grön)
* Den gula streckade åsen bär fint på sin sida

Vad tror den samlade expertisen här på forumet? :)

Planritning över en övervåning med markerade timmerväggar och tjocklekar samt antagna positioner för bärande åsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här typen av hus har ofta "takåsar" som går längs med.huset med upplag på gavelväggarna och tvärväggen i mitten, istället för takstolar som går tvärs huset.

I så fall är inte kattvindens väggar bärande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.