Hej,
Bor i en och halvplans hus från 1979 där vi har oinredda kattvindar längs båda sidorna på huset. Vi har rätt ont om plats så skulle gärna vilja nyttja dessa utrymmen bättre. Planen är att platsbygga låga skåp längs väggen.
Just nu är det enkelgips mot kattvinden och två st 100x20mm brädor ståendes på vardera sida om takstol och golvregel som håller upp hela vägen.
Min fråga till er konstruktionskunniga är om dessa stående brädor är bärande. Dvs bär de upp takstolarna eller enbart för gipsväggen? Avståndet till hammarbandet från gipsväggen är ca 90cm. Dessa stående brädor är placerade på vart annan takstol dvs 120cm.
Bor i en och halvplans hus från 1979 där vi har oinredda kattvindar längs båda sidorna på huset. Vi har rätt ont om plats så skulle gärna vilja nyttja dessa utrymmen bättre. Planen är att platsbygga låga skåp längs väggen.
Just nu är det enkelgips mot kattvinden och två st 100x20mm brädor ståendes på vardera sida om takstol och golvregel som håller upp hela vägen.
Min fråga till er konstruktionskunniga är om dessa stående brädor är bärande. Dvs bär de upp takstolarna eller enbart för gipsväggen? Avståndet till hammarbandet från gipsväggen är ca 90cm. Dessa stående brädor är placerade på vart annan takstol dvs 120cm.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Mest troligt är dessa reglar del av takstolen och därmed bärande.V ville_hed skrev:Hej,
Se nedan för hur en ramtakstol brukar vara byggd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar. De verkade så klena i dimensionen men var väl så på 70-talet.klaskarlsson skrev:
klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Ja alltså "brädor" vid sidan av takstolen är troligen inte bärande (dom håller troligen bara gipsväggen). Men reglar som sitter fästa mot takstolen är nog absolut bärande.V ville_hed skrev:
Läste 100x200 mm - 100x20mm är nog bara för gipsväggen.
Så här ser det ut när jag har rivit.klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad bär takstolarna? kattvind 20-tal
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga in kattvind - förstärka takstolar?
Tak & Vind -
Riva vägg kattvind, växla av takstol
kattvind, hur göra luftning emot tak vid ramtakstol?
Flytta ut väggar mot kattvind. Håller takstolarna?
Tak & Vind