Har du en katt hemma som vill gå ut och in hela tiden? En kattlucka löser problemet. Rent tekniskt finns det flera sätt att hålla ovälkomna gäster på utsidan, trots luckan.

Du kan läsa artikeln här: Kattlucka - typer, funktioner, priser

E
Skrivet av: M4RT1N

Bra och intressant sammanfattning.

E
Skrivet av: KalasClas

Kanon artikel! visste inte ens att det gick att använda det inbyggda chippet i katterna! Detta ska undersökas!

E
E
Skrivet av: Fredrik

Vi har vår kattlucka i vardagsrummet, det är inte att rekommendera, det drar rejält under de kalla vintrarna, fundera verkligen över vart man vill ha den. Såhär i efterhand skulle jag ha två, en in i vårt garage/tvättstuga och sedan en in från tvättstugan till huset. Nu orkar jag dock inte fixa ny altandörr som luckan sitter i.

E
Skrivet av: Zäta

Bra artikel! Rekommenderar också att inte sätta kattlucka direkt in i huset, har ni vidbyggt garage så sätt in 2 luckor, en in i garaget och sen en från garaget in i huset. Mindre inbrottsrisk dessutom. Ringklockan som Kysan tipsar om verkar ju annars jättebra, den ska införskaffas!

E
Skrivet av: Henning

Jag vill ha en lucka som inte öppnar om katten har en mus i munnen.

E
Skrivet av: Anki

ja en råttsäker lucka vore inte fel ;) Det är det enda som hindrar mig att skaffa kattlucka. Alt funderar jag på om man kunde ha lucka i mitt skjul så katten kan gå in och äta och få lite skydd på vintern, där gör det inte så mycket om det kommer in extragäster... Men att jaga möss mitt i natten i huset känner jag inte för...

E
Skrivet av: Björn

Den som är intresserad av kattlucka med chipläsare, (utekatter bör av säkerhetsskäl inte förses med halsband), borde kolla upp Sureflap. Har fungerat mycket tillfredsställande för mig under senaste året. Vet inte om den är så vanlig i svenska butiker men går väldigt lätt att beställa direkt från deras hemsida i england för ca 1000 Kr inkl. frakt. Funkar med enbart batteri vilket var ett av mina krav (har inte bytt batterier än så de räcker länge).

E
Skrivet av: Jester

Jag vill ha en likadan funktion till huset. Ska nog chippa mig själv och konstruera garageportar och ytterdörr som öppnas endast för la familia

E
Skrivet av: Mathias

Hej! Våra två chipmärkta katter använder sedan ett år tillbaka Sureflap. Vi har monterat den i garagedörren vilket gör att de året runt kommer in i garaget för värme, vatten och mat. Monteringen och programmeringen är väldigt enkel.

E
Skrivet av: stjärnflickan

Grannen högst upp på hyreshuset tycker att jag ska sätta en kattlucka på balkongdörren (har fyra katter), men, som sagt, detta är ett hyreshus ju! Han har själv kattlucka till sitt garage (han har två katter). Jag har hängt några nycklar och gamla flasköpnnare, som en vindspel, på handtaget på balkongen. Katterna har lärt plinga på den när de vill in!

E
Skrivet av: STB

En parameter till som inte tagits upp är paniköppningsfunktionen. Jag har en bekant med en gammal lucka av okänt fabrikat med magnetlås. Den öppnar sig dessutom när katten kommer springande i full fart mot luckan. Det händer ibland efter att hon förlorat ett slagsmål och flyr hem.

Alla moderna luckor som jag tittat på har löst detta genom att luckan går sönder och man får köpa en ny lucka för några hundralappar. Alternativet att luckan håller och katten får nosen intryckt är ju oacceptabelt. Det borde rent tekniskt inte så svårt att göra en fjädrande mekanism som öppnar när man trycker hårt.

E
Skrivet av: Jan-Å

Vi valde ochippade luckor just för att hon ska kunna ta sej inte fort som f-n när det behövs. Möss som hon tar in är en liten nackdel, den stora nackdelen är att hon tar in fåglar som hon sen släpper lösa och glatt jagar runt i hela huset, helt sjukt hur mkt dun det finns på en Koltrast :-o
Men drar kallt gör det, vi satte en lucka i väggen till källartrappen och en i dörren in till källaren så nåt drag upp till boendedelen har vi inte.

E
Skrivet av: Thomas E

Vi har monterat i väggen till tvättstugan. Eftersom väggen är drygt 30 cm tjock, så monterade vi två kattluckor med ett rör emellan som en sluss, varav den ena med magnetlås. Denna konstruktion eliminerar drag och värmeförluster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.