D
Robert63 skrev:
Det behövs inte övertygas något, av gammal hävd gör katter i princip som de vill och ägaransvar finns inte.
Skadeståndslagen gäller dock. Har du informerad ägaren skriftligen och kan bevisa detta, går det naturligtvis hävda att ägaren är vårdslös i sitt agerande.

AndersPS skrev:
...
I enheten kan man sätta upp geofences så att själva halsbandet piper/låter om katten är i fel zon. Om det är praktiskt användbart vet jag inte, testade aldrig.
Vad jag har sett har våra katter ca 500 meters radie på sina "revir".
Det är kastrerade honkatter, så de är ju egentligen inga revirbyggare.
Och inom den radien är de ute på flera grannars mark.
Att "stängsla in" dem på en villatomt hade inte känts humant.

C
KnockOnWood skrev:
Vad jag har sett har våra katter ca 500 meters radie på sina "revir".
Det är kastrerade honkatter, så de är ju egentligen inga revirbyggare.
Och inom den radien är de ute på flera grannars mark.
Att "stängsla in" dem på en villatomt hade inte känts humant.
Om någon av mina grannar skaffar katt och har denna attityd så ryker grannsämjan, jag fångar katterna och för dem till någon hittedjursförening så ägarna för lösa ut dem, gång på gång....
Jag är djurvän och skulle aldrig skada ett djur men om ägarna tror att de får göra vad de vill så skolar jag ägarna...

• Gilla
KnutBörje och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är katterna som "gör som de vill", inte kattägarna ... :|

Tur att vi inte bor grannar. Själv skulle jag hata att ha grannar som "skolar" sin omgivning i all sin välvillighet.

Redigerat:
  • Gilla
Trunk och 12 till
  • Laddar…
DMOL skrev:
Skadeståndslagen gäller dock. Har du informerad ägaren skriftligen och kan bevisa detta, går det naturligtvis hävda att ägaren är vårdslös i sitt agerande.
Det blir mer teoretiskt då det blir väldigt svårt att bevisa att kattägaren agerat uppsåtligen eller vårdslöst.

DMOL skrev:
Finns det någon dom att referera till?

C
Mikael_L skrev:
Det är katterna som "gör som de vill", inte kattägarna ... :|

Tur att vi inte bor grannar. Själv skulle jag hata att ha grannar som "skolar" sin omgivning i all sin välvillighet.
Så du menar att det är ok för dig att "skola" mig att tycka om kattskit i rabatterna? Det är människan som släpper ut katten utan att bry sig så det verkar mera att du är en person som anser att du skall få göra vad du vill och andra måste anpassa sig därefter. Men jag är överens med dig om en sak - tur att vi inte är grannar.

• Gilla
Häljarp och 11 till
  • Laddar…
Vill du inte skaffa dig ovänner eller, gå på gränsen till vad som är lagligt, så förespråkar jag också vattenskrämma.

Edit // Sen kan jag tycka att det är konstigt att vissa husdjur ska få vandra runt fritt och skita, men det är så en del anser att det ska vara.

• Gilla
Häljarp och 2 till
  • Laddar…
Kattskiten luktar riktigt djävligt när det får ligga utan att det regnar i rabatterna sommartid. Kan man lära katter med hjälp av vattenpistol eller dylikt så är det väl bra men själv har jag inte lyckats komma i närheten av katterna som rör sig på tomten, de går bara in på vår tomt när ingen är utomhus. Öppnar man en dörr sticker de direkt.

Ingen aning huruvida det fungerar men jag har funderat på att sätta en "skrämma" av nedanstående typ i min trädgård. Givetvis bara riktad mot ett område så att den ska hindra djur från att gå in på min egen tomt.

http://www.motavack.se/katter-och-hundar/katt-och-hundskramma.html

D
Robert63 skrev:
Det blir mer teoretiskt då det blir väldigt svårt att bevisa att kattägaren agerat uppsåtligen eller vårdslöst.
Det är ju inte ett vilt djur vi pratar om här, så det räcker ju med att ägaren blivit varse och varnad. Däremot blir det säkert dyrt att bevisa saken rent rättsligt. Utlåtande från växtkunnig expertis och besiktningsmän, jordprover och övervakning. Ta in någon kattexpert, hon från svt förespråkade att katter ska ha inhägnade områden t.ex. osv

DMOL skrev:
Hittade ett fall i Mark- och miljödomstol
[länk]
Och utfallet blev således att "grannen" förlorade. Eller tolkar jag texten fel?

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
D
Den säger att kommunen inte kan införa ett förbud mot katter utomhus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.