119 890 läst ·
406 svar
120k läst
406 svar
Katter har vår tomt till toalett
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad jag har sett har våra katter ca 500 meters radie på sina "revir".AndersPS skrev:
Det är kastrerade honkatter, så de är ju egentligen inga revirbyggare.
Och inom den radien är de ute på flera grannars mark.
Att "stängsla in" dem på en villatomt hade inte känts humant.
Om någon av mina grannar skaffar katt och har denna attityd så ryker grannsämjan, jag fångar katterna och för dem till någon hittedjursförening så ägarna för lösa ut dem, gång på gång....KnockOnWood skrev:
Jag är djurvän och skulle aldrig skada ett djur men om ägarna tror att de får göra vad de vill så skolar jag ägarna...
Så du menar att det är ok för dig att "skola" mig att tycka om kattskit i rabatterna? Det är människan som släpper ut katten utan att bry sig så det verkar mera att du är en person som anser att du skall få göra vad du vill och andra måste anpassa sig därefter. Men jag är överens med dig om en sak - tur att vi inte är grannar.Mikael_L skrev:
Vill du inte skaffa dig ovänner eller, gå på gränsen till vad som är lagligt, så förespråkar jag också vattenskrämma.
Edit // Sen kan jag tycka att det är konstigt att vissa husdjur ska få vandra runt fritt och skita, men det är så en del anser att det ska vara.
Edit // Sen kan jag tycka att det är konstigt att vissa husdjur ska få vandra runt fritt och skita, men det är så en del anser att det ska vara.
Kattskiten luktar riktigt djävligt när det får ligga utan att det regnar i rabatterna sommartid. Kan man lära katter med hjälp av vattenpistol eller dylikt så är det väl bra men själv har jag inte lyckats komma i närheten av katterna som rör sig på tomten, de går bara in på vår tomt när ingen är utomhus. Öppnar man en dörr sticker de direkt.
Ingen aning huruvida det fungerar men jag har funderat på att sätta en "skrämma" av nedanstående typ i min trädgård. Givetvis bara riktad mot ett område så att den ska hindra djur från att gå in på min egen tomt.
http://www.motavack.se/katter-och-hundar/katt-och-hundskramma.html
Ingen aning huruvida det fungerar men jag har funderat på att sätta en "skrämma" av nedanstående typ i min trädgård. Givetvis bara riktad mot ett område så att den ska hindra djur från att gå in på min egen tomt.
http://www.motavack.se/katter-och-hundar/katt-och-hundskramma.html
Det är ju inte ett vilt djur vi pratar om här, så det räcker ju med att ägaren blivit varse och varnad. Däremot blir det säkert dyrt att bevisa saken rent rättsligt. Utlåtande från växtkunnig expertis och besiktningsmän, jordprover och övervakning. Ta in någon kattexpert, hon från svt förespråkade att katter ska ha inhägnade områden t.ex. osvRobert63 skrev:
Hittade ett fall i Mark- och miljödomstol
http://databas.infosoc.se/rattsfall/596/fulltext
http://databas.infosoc.se/rattsfall/596/fulltext
