R
J JohanLun skrev:
Det verkar ju vara en bra grej med en kattskrämma. Lämpligen ber den som har problem med katter sin granne som äger katten att betala för sådan skrämma, den placeras så att katten skräms tillbaka till egen tomt (blir ju galet om kattskrämman skrämmer katten förbi sin egen tomt så någon annan får problemet).

Säkert finns katter som inte "sköter" sin toalett, och ännu mer säkert - det katten tycker är en perfekt toalett kan ju vara en barnsandlåda eller en köksträdgård - här är det enda som nog funkar ett nät som läggs över just denna perfekta låda.



Men, jag kan ju störa mig på saker (jag gör inte det speciellt ofta, men som exempel SKULLE jag kunna störa mig på) en granne som har ungar som skriker ofta, en annan granne som kör för fort förbi vårt hus, en tredje som kör en högljudd motorcykel, en fjärde som eldar i en tunnna, en femte som eldar sur ved, en sjätte som har ungar med mopeder, en sjunde som har en hund som pinkar vid vårt staket. Men inte fan kan man börja gå och förstöra för dem bara för att man irriterar sig?

På vår tomt går också rådjur som äter upp tulpaner och rosor och liknande, inte så kul, men det är så livet är i ett villaområde... Men de man kan ha en dialog med kan man ju försöka mildra det man stör sig på...
Det som du räknade upp som du skulle kunna störa dig på sker inte på din tomt.... Jag stör mig inte av att grannarnas ungar springer över min tomt när de skall till varandra och det sker flere gånger per dag sommartid och jag vet att de skulle sluta med det om jag bad om det. Kattägarna slutar inte låta sina katter vara på min tomt fast jag påpekar att jag inte vill ha dem där....
 
J
R rasse123 skrev:
Det som du räknade upp som du skulle kunna störa dig på sker inte på din tomt.... Jag stör mig inte av att grannarnas ungar springer över min tomt när de skall till varandra och det sker flere gånger per dag sommartid och jag vet att de skulle sluta med det om jag bad om det. Kattägarna slutar inte låta sina katter vara på min tomt fast jag påpekar att jag inte vill ha dem där....
Aha, så om jag står på min balkong och pissar rakt ned i på dina utemöbler och i ditt hår, då är det helt ok? För jag pissar ju på min egen tomt, även om det hamnar på din tomt...

För röken, lukten och ljudet kommer inte bara in på min tomt utan också i mitt hus. Men jag håller med om att det genereras inte på min tomt. För mig har det dock ringa betydelse.

Om en hund skiter på min tomt eller hundägaren lobbar in skiten är för mig samma konsekvens.

Vi störs alla av olika saker och olika lätt. Men måste ändå försöka vara toleranta. Om jag kör en sporthoj kanske jag inte ska stå och varva den klockan tre på natten men det är ok att köra under normala tider. Om jag eldar löv kanske jag ska undvika att elda när grannen har fest. Utan kommunikation så kommer den som stör inte förstå att hen stör. Jag är helt övertygad om att något du gör stör dina medmänniskor och grannar. Och att du inte skulle uppskatta om de istället för att diskutera vad som går att göra åt det skulle sabba dina grejor. Och i detta fall, ett djur som många älskar mer än en pryl som går att köpa ny.

Tycker det kommit utmärkta tips med kaffesump, ultraljudsskrämmor, hönsnät - som inte skadar katten och bör vara rimliga att ordna. Om du ber din granne med katt hjälpa till att fixa något sådant tycker jag det är fullt rimligt att räkna med att grannen ska bistå med det.
 
  • Gilla
Veronia och 3 till
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Aha, så om jag står på min balkong och pissar rakt ned i på dina utemöbler och i ditt hår, då är det helt ok? För jag pissar ju på min egen tomt, även om det hamnar på din tomt...

För röken, lukten och ljudet kommer inte bara in på min tomt utan också i mitt hus. Men jag håller med om att det genereras inte på min tomt. För mig har det dock ringa betydelse.

Om en hund skiter på min tomt eller hundägaren lobbar in skiten är för mig samma konsekvens.

Vi störs alla av olika saker och olika lätt. Men måste ändå försöka vara toleranta. Om jag kör en sporthoj kanske jag inte ska stå och varva den klockan tre på natten men det är ok att köra under normala tider. Om jag eldar löv kanske jag ska undvika att elda när grannen har fest. Utan kommunikation så kommer den som stör inte förstå att hen stör. Jag är helt övertygad om att något du gör stör dina medmänniskor och grannar. Och att du inte skulle uppskatta om de istället för att diskutera vad som går att göra åt det skulle sabba dina grejor. Och i detta fall, ett djur som många älskar mer än en pryl som går att köpa ny.

Tycker det kommit utmärkta tips med kaffesump, ultraljudsskrämmor, hönsnät - som inte skadar katten och bör vara rimliga att ordna. Om du ber din granne med katt hjälpa till att fixa något sådant tycker jag det är fullt rimligt att räkna med att grannen ska bistå med det.
Du stördig på att ljud, lukt kommer in på din gård, jag stör mig på katter i min gård. Om kattägaren ser till efter att jag har påpekat att jag inte vill ha dennes katt på min tomt att katten inte mera kommer så är allt ok.
Vad gör du om din granne med röken eller hoijen inte lyder dina råd att sluta störa dig? Knyter näven i fickan? Det tycks vara så att pga att du har katt kan du inte förstå personer som inte vill ha katter på tomten, det är inte jag som skall sprida kaffesump och köpa skrämmor, annors skall du köpa gasmask och hörselskydd så dina grannar kan forstätta trimma hoijen på natten och brääna skräp på dagen.....
 
Så du stör dig på katter och vill att andra ska hantera ditt problem? Det finns folk som stör sig på sina grannar. Men ändå bosätter sig folk i villaområden med minimala trädgårdar kloss i kloss med grannar på alla sidor...
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du stör dig på katter och vill att andra ska hantera ditt problem?
Jag gillade detta då jag är kattägare och tycker att det är ett naturligt inslag med fritt vandrande grannkatter, även på min mark!

Samtidigt har jag trots allt förståelse för de som inte vill ha det så. Varför är det egentligen tillåtet att skaffa ett djur som "fritt" kan röra sig på annans mark där man som ägare i praktiken inte kan kontrollera vad de gör? Jag personligen tycker som sagt att "det ska vara så" men försöker jag se det objektivt är det kanske inte så självklart egentligen. Ingen skulle acceptera detta med hästar, hundar eller andra djur. Med katter är det dock OK. Varför? Tradition?

Inser att detta kan vara provocerande, så flame on... :p Ja naturligtvis inte riktat till dig Bo, även om det råkar vara dig jag citerar.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
J
R rasse123 skrev:
Du stördig på att ljud, lukt kommer in på din gård, jag stör mig på katter i min gård. Om kattägaren ser till efter att jag har påpekat att jag inte vill ha dennes katt på min tomt att katten inte mera kommer så är allt ok.
Jag kan gnälla på forum eller prata med grannarna. Eller inse att jag stör mig på dem och helt enkelt leva med störningen. Jag tycker mina grannar både ska få ha katt och hoj. Störningen motiverar inte att sälja hojen och avliva katten. Jag tycker katter ska få gå fritt... Min granne (pensionär) kör HD, visst hörs de, jag tror han har 4 st olika, jag tycker det är lite kul att höra dem låta, skulle inte drömma om att klaga om han inte står och gasar mitt i natten. Är det 20 herrelösa katter eller hells angles högkvarter är det en annan sak...

Alfredo Alfredo skrev:
Varför är det egentligen tillåtet att skaffa ett djur som "fritt" kan röra sig på annans mark där man som ägare i praktiken inte kan kontrollera vad de gör? Jag personligen tycker som sagt att "det ska vara så" men försöker jag se det objektivt är det kanske inte så självklart egentligen. Ingen skulle acceptera detta med hästar, hundar eller andra djur. Med katter är det dock OK. Varför? Tradition?
Sprit, cigaretter, motorcyklar skulle nog inte vart tillåtna om de uppfunnits idag. Kanske hade inte katter varit tillåtna att ha som husdjur alternativ ha fritt, men eftersom man haft dem i alla tider som musfångare och sällskap tror jag det inte går att ändra på... Lika lite som man kan förbjuda cigaretter och motorcyklar...


Jag vill igen (även om du Rasse inte vill bidra till en lösning för att bli av med katter från din tomt) säga att jag tycker förslagen för att på ett djurvänligt sätt och förhoppningsvis även på ett sätt som kattens ägare tycker är OK och kan bidra till, få katterna att undvika gå in på tomten. Att köra ett allvarligt samtal med sin katt, på karta visa tomtgränserna och förklara konsekvenser om just Rasses tomt beträds tror jag inte funkar. Att Rasse (eller Baron) själv lägger lite kaffesump, monterar en av grannen betald ultraljudsskrämma eller lägger ett nät över sandlådan eller ett hönsnät i rosenrabatten tycker jag är utmärkta förslag som faktiskt kan få avsedd effekt.

Tips om hur man slipper att rådjuren inte ska äta upp blommorna bör ju i normala fall vara likande lösningar, inte truppminor eller älgstudsare - iallafall inte för oss som bor i villaområden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E
Jag skulle gissa på att grundproblemet är att vi på många ställen bor lite för tätt. Folk tenderar att dras till större städer där villatomterna är relativt små. Sen skaffar kanske fler o fler människor husdjur och ju fler katter som springer runt och ska hävda revir desto vanligare blir de problem som vissa beskriver här.

Sen har vi vissa som inte alls kan förstå att detta ens kan vara ett problem, men min gissning är att dom bor på landsbygden eller i varje fall relativt små städer/orter där det finns ytor för katterna att röra sig på.

Kanske lite långsökt, men om staten hade satsat mer på landsbygden och försökt minska flykt till storstäder kanske mycket hade blivit bättre.
 
J
Anna_H Anna_H skrev:
Då är katten antingen okastrerad eller sjuk. en frisk katt gör inte så. Veterinärbesök rekommenderas.
Sjuk i huvudet då? Förutom som någon nämnde om revirhävning kan även fullt friska katter ha detta beteende.
Uppväxt på en gård där det alltid fanns katter för att hålla möss och råttor borta och nån gång hade vi honkatter med detta beteende. Precis som att dom inte fått lära sig hur det ska gå till, för beteendet gick i arv till deras avkommor. Men detta är antagligen undantaget i regeln.
Det där med sängen är ju solklart revirhävning.

Tyvärr har jag ingen bra lösning, då jag själv har samma bekymmer. Gillar katter, på landsbygden. Enstaka i ett villaområde kan jag tolerera, men även i vårt område har det gått överstyr. Några helt orädda och bara fräser och gör utfall mot en när man ska skrämma bort dom.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P
J JeLö skrev:
Några helt orädda och bara fräser och gör utfall mot en när man ska skrämma bort dom.
Haha,hade i sommar precis tagit bort en sten i tomtgränsen och fyllt sand i hålet,fem minuter senare promenerar en katt förbi och sätter sig för att skita på sanden i hålet,jag greppar vattenslangen och går mot katten,samtidigt som jag sprutar vatten,katteländet burrar upp sig och mopsar sig trots vattnet,jag bara fortsätter gå närmare duschandes katten mer och mer:) tillslut viker den ner sig och drar,har inte sett till den sen dess inte heller den andra katten jag blötte ner senare:geek:
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J
J JeLö skrev:
Sjuk i huvudet då? Förutom som någon nämnde om revirhävning kan även fullt friska katter ha detta beteende.
Uppväxt på en gård där det alltid fanns katter för att hålla möss och råttor borta och nån gång hade vi honkatter med detta beteende. Precis som att dom inte fått lära sig hur det ska gå till, för beteendet gick i arv till deras avkommor. Men detta är antagligen undantaget i regeln.
Det där med sängen är ju solklart revirhävning.

Tyvärr har jag ingen bra lösning, då jag själv har samma bekymmer. Gillar katter, på landsbygden. Enstaka i ett villaområde kan jag tolerera, men även i vårt område har det gått överstyr. Några helt orädda och bara fräser och gör utfall mot en när man ska skrämma bort dom.
Jag håller helt med om att det finns enstaka kattindivider som inte alls har ett bra beteende. Säkert kan "trånga revir" och som jag tror - okastrerade katter (gäller väl även honor?) leda till att de beter sig "dåligt". En katt som har fri tillgång på låda hemma, har ett rimligt område att röra sig på och är kastrerad tror jag sällan beter sig så här.

Jag har en granne som har 2 katter (men haft fler tidigare) och en av deras katter är här och pissar, framförallt hos en annan granne som haft en honkatt (som tyvärr dog för nån vecka sen) - där pissar den hankatten på dörren. Vår katt har blivit biten av den så det kostat oss flera tusen. Jag har klagat hos denna granne att hon antingen får hålla katten inne eller kastrera den. Vi har till och med i grannskapet diskuterat att vi kan pröjsa för kastreringen (då vi tror tanten har dålig ekonomi) - men hon vägrar. Denna katt är till besvär för många grannar. Så visst, jag vet hur det är. Men på denna katt går det nog 10 andra som inte är till ett dugg besvär. Och det är ju inte kattens fel, utan katt-tantens... Hon verkar inte helt enkel att ha att göra med även gällande annat än katter... Men jag jagar bort den katten när jag ser den, tyvärr funkar ju inte kattskrämman då vi vill ha vår katt på vår egen tomt. Och vår katt rusar in och går på lådan hellre än att gå ute... :D

Kommer även ihåg nu att när jag var liten hade vi 2 katter, den ena var en unge vi behöll, men den flippade ur och gick och kissade inomhus, på saker, dvs för att markera revir. Tyvärr fick vi ta bort den katten pga detta. Men det bör vara en dialog med kattens ägare. Inte minkfällor utan ägarens vetskap - dvs att man avlivar grannens katt. Lika lite som att jag slår sönder min andra grannes HD (som jag ju inte ens stör mig på, men för exemplets skull).
 
J JohanLun skrev:
Och vår katt rusar in och går på lådan hellre än att gå ute... :D
Katter är som sagt olika. Vi har två som lite förenklat är innekatter på vintern och utekatter på sommaren. Detta har inget med årstid att göra utan beror på var vi bor respektive period.

På vintern använder de naturligtvis kattlåda som de innekatter de är. På sommaren rör de i princip aldrig lådan utan gör alla sina behov utomhus.
 
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du stör dig på katter och vill att andra ska hantera ditt problem? Det finns folk som stör sig på sina grannar. Men ändå bosätter sig folk i villaområden med minimala trädgårdar kloss i kloss med grannar på alla sidor...
Och när jag själv sköter problemet med att fånga katterna o föra dem till någon djurskyddsförening så blir kattägarna förbannade.... Hur vill ni kattägare ha det? Antingen sköter ni det själv eller så sköter jag det på mitt sätt.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
J
R rasse123 skrev:
Och när jag själv sköter problemet med att fånga katterna o föra dem till någon djurskyddsförening så blir kattägarna förbannade.... Hur vill ni kattägare ha det? Antingen sköter ni det själv eller så sköter jag det på mitt sätt.
Om du har en HD som väsnas, är det ok att jag sköter det själv och kör den till skroten en mörk natt? Om du fortfarande inte kopplar så tror jag du har rätt rejäla problem med dig själv att ta i tu med innan du börjar med grannens katter... Tur jag har långt till dig som granne. :)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Om du har en HD som väsnas, är det ok att jag sköter det själv och kör den till skroten en mörk natt? Om du fortfarande inte kopplar så tror jag du har rätt rejäla problem med dig själv att ta i tu med innan du börjar med grannens katter... Tur jag har långt till dig som granne. :)
Det tycks inte koppla hos dig heller... Att komma in på min tomt för att fara iväg med min HD är stöld, att fånga katter på egen tomt och föra dem till en djurskyddsföräning är inget brott.
 
  • Gilla
liran
  • Laddar…
R rasse123 skrev:
att fånga katter på egen tomt och föra dem till en djurskyddsföräning är inget brott.
Om du tror dig veta vem eller vilka som antagligen äger katten är jag inte så säker på det.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.