119 890 läst ·
406 svar
120k läst
406 svar
Katter har vår tomt till toalett
I så fall har jag varit väldigt otydlig men läs gärna #241 en gång till. Det jag försöker säga är att jag inte tror att CE-märkning eller andra godkännanden har någon inverkan när det ska bedömas om din handling kan anses som brottslig. Jag tror alltså att det är hur störande ljudet är tillsammans med övriga omständigheter (tidpunkt, orsak, varaktighet mm. mm.) som avgör om det är OK eller inte. Jag tror inte att ett ljud som objektivt sett bedöms störande skulle anses mindre störande bara för att det kom från en CE-märkt produkt.maxmsm skrev:
Vidare skriver jag till och med att min förmodan är att din handling ej kan ses som brottslig.
Hur kan du tolka det som att jag tror att du begår ett brott?
orkar inte läsa hela tråden.
någon som testat produkten Revira?
någon som testat produkten Revira?
Det på minner mig om någon gammal tråd här, där personen försökte döda allt från myror, spindlar, flugor och möss.Anna_H skrev:
Ja, det finns de som låter hela tiden, som alltså inte är rörelsedetektor på. Det är dem jag stänger av. Det står på förpackningen att de är mot rådjur, spindlar, möss, katter mm, och för spindlar, möss och annat smått funkar inte rörelsedetektor, som du säkert förstår. De funkar för övrigt exakt lika bra när de är avstängda(dvs inte alls).
Han hade ett evigt krig. Då gav jag han rådet att sluta jaga allt, så kommer det lösa sig.
För spindlar fångar både myror och flugor osv.
Problemet för brorsan var just carporten, eftersom spindelbajset förstör lacken på bilarna.L Lolight skrev:
Du behöver inte läsa en hel tråd för att sökaK Klasklättermus skrev:
https://www.byggahus.se/sok/?q=Revira
Dessa grejer som sänder ut ljud fungerar väl på samma sätt som skräpet som säljs för att skrämma bort möss och råttor? Enligt vad jag läst mig till har de ingen bevisad effekt alls. Djuren reagerar på ljuden först men när det inte händer nåt farligt så skiter de i ljuden.
Nu kanske det är annorlunda för katter, men rent spontant känns det som att det borde fungerar på liknande sätt med katter.
Nu kanske det är annorlunda för katter, men rent spontant känns det som att det borde fungerar på liknande sätt med katter.
ja vi hade rätt mycket katter i vår trädgård som lämnade sina visitkort. Köpte solcellsdriven kattskrämma som avger ultraljud, markant skillnad efter det till det bättre.Handyman 1 skrev:
Skrämmer den igelkottar med?E erkka skrev:
Jag har 6 st räliga grannkatter som använder min trädgård som passage, pissoar. Brukar pinka på veden.
Men jag vill inte ha bort igelkottarna.
Tråden är lite gammal men det är inte ämnet.
För ca 30 år sedan köpte vi vår nuvarande villa, här fanns inga katter som vi såg till iaf.
Efterhand blev det fler och fler katter i villaområdet och nu vimlar det av katter, vi har inte katt eller hund
beroende på allergi. Här fanns en sandlåda när vi flyttade hit som våra småbarn kunde leka tryggt i, efter ett par år tog det slut och jag fick plocka bort den.
Vi har haft många katter som har klättrat upp på våra balkonger på resp. sida på huset.
En varm sommar hade vi öppet däruppe för att få ut värmen, då passade en katt på att smita in och bajsa i vår dotter säng.
Efter för mycket obehag av detta klättrande anlitade vi snickare till att bl.a. bygga igen katternas kryphål
till en kostnad av några tusenlappar. Katter har använt vår ute grill (när den är sval såklart) som springbräda att hoppa
över en 2 m hög mur med följd att de har rivit sönder grillhuven.
När en av våra grannar skaffade katt blev vi tillfrågade om den störde oss, tja den har försökt fånga våra guldfiskar och gör sina behov hos oss. "Ni får gärna skrämma bort den".
Jag köpte en ljudskrämma och en vattenskrämma med rörelse vakt för katter som jag informerade grannen om, "Bra" tyckte grannen. Tja det var det kanske, kostade mig 1200:- och höll ett år ca.
Katter har varit o pinkat och bajsat överallt på vår tomt t.o.m. rakt ner på vår stensatta gård. Krafsat sönder rabatter.
På vår framsida anlade jag för några år sedan en stor plats med ganska stor stensingel 10-25mm.
Här har vi ställt ett antal stora krukor också. För drygt ett år sedan började en katt eller flera skita rakt på den grova singeln och gör så än idag, därifrån har jag fått plocka upp ca en full vanlig trädgårds hink med bajs. Tyvärr har vi aldrig sett den katten/erna, så det sker nattetid. Köpte i år en ny vattenskrämma med rörelsevakt + en ny ljudskrämma, då flyttade bara katten till andra sidan på framsidan och fortsatte med sitt skitande där, flyttade bort vattenskrämman dit, så flyttade katten tillbaka. Jag har lagt apelsinskal, vitpeppar, Speciellt kattluktmedel som de inte skulle tycka om och i min desperation slängt ut tändvätska, lacknafta, massor med salt, men det varar bara ett kort tag, sen börjar eländet igen.
Den nyinköpta vattenskrämman varade bara 4 månader sen började den läcka. Ljudskrämma verkar vara myt att det ska fungera, jag såg en katt i sakta mak gå förbi den bara en halvmeter från den och brydde sig inte ett enda dugg, vet att den fungerar och att katten inte är döv. Kan konstatera att ha mjuk sand skiter katt i, ursäkta formuleringen, här sitter de rakt upp och ner grov singel som dessutom är ganska kantig snudd på vass, pga singelns beskaffenhet täcker katten/erna då inte sin bajs utan det luktar skit på ren svenska.
Vi fick lära oss att plocka undan våra sittdynor från utemöblerna som står under tak pga nån katt som tyckte det var en perfekt viloplats och med den lämna kvar ett gäng hår, jag nämnde väl att jag är allergisk.
Vi är så oerhört less på dessa skitande, rivande, hårande djur. Jag vill inte ha ihjäl någon katt, men är rädd att det kommer att ske en dag när man tittar ut på sin som jag tänkte skulle vara fina framsida och ögonen bara fastnar på alla bajs korvar som ligger där ute stinkande i singeln. Jag blir riktigt ledsen över detta.
Vi hade mycket småfåglar här innan, så lite som det varit i år har det aldrig varit, såklart finns det en enkel förklaring till det.
"Men så tala med grannarna då"
En annan granne föreslog att vi skulle spruta vatten på deras katt, Jaha ok så vi ska stå pass i vår trädgård dygnet runt med vattenslangen? Att man själv som katt ägare har ett ansvar har jag aldrig hört någon granne säga utan de är väldigt hjälpsamma med att dela ut råd till den som blir utsatt eller ber en säga till om det är något, men när det är något och man säger till är de direkt ovilliga att göra något själv eller frågar är du säker på att det var vår katt?
Nästa år kommer jag förmodligen tala med kommunen om den sanitära olägenhet det innebär så kanske de kan hjälpa oss med fällor eller nåt så vi kan slippa lukten när vi ska vattna våra blommor och risken med att trampa i katternas lilla lämning. Kan ju inte påstå att det är något jag vill göra men allt har en gräns.
För ca 30 år sedan köpte vi vår nuvarande villa, här fanns inga katter som vi såg till iaf.
Efterhand blev det fler och fler katter i villaområdet och nu vimlar det av katter, vi har inte katt eller hund
beroende på allergi. Här fanns en sandlåda när vi flyttade hit som våra småbarn kunde leka tryggt i, efter ett par år tog det slut och jag fick plocka bort den.
Vi har haft många katter som har klättrat upp på våra balkonger på resp. sida på huset.
En varm sommar hade vi öppet däruppe för att få ut värmen, då passade en katt på att smita in och bajsa i vår dotter säng.
Efter för mycket obehag av detta klättrande anlitade vi snickare till att bl.a. bygga igen katternas kryphål
till en kostnad av några tusenlappar. Katter har använt vår ute grill (när den är sval såklart) som springbräda att hoppa
över en 2 m hög mur med följd att de har rivit sönder grillhuven.
När en av våra grannar skaffade katt blev vi tillfrågade om den störde oss, tja den har försökt fånga våra guldfiskar och gör sina behov hos oss. "Ni får gärna skrämma bort den".
Jag köpte en ljudskrämma och en vattenskrämma med rörelse vakt för katter som jag informerade grannen om, "Bra" tyckte grannen. Tja det var det kanske, kostade mig 1200:- och höll ett år ca.
Katter har varit o pinkat och bajsat överallt på vår tomt t.o.m. rakt ner på vår stensatta gård. Krafsat sönder rabatter.
På vår framsida anlade jag för några år sedan en stor plats med ganska stor stensingel 10-25mm.
Här har vi ställt ett antal stora krukor också. För drygt ett år sedan började en katt eller flera skita rakt på den grova singeln och gör så än idag, därifrån har jag fått plocka upp ca en full vanlig trädgårds hink med bajs. Tyvärr har vi aldrig sett den katten/erna, så det sker nattetid. Köpte i år en ny vattenskrämma med rörelsevakt + en ny ljudskrämma, då flyttade bara katten till andra sidan på framsidan och fortsatte med sitt skitande där, flyttade bort vattenskrämman dit, så flyttade katten tillbaka. Jag har lagt apelsinskal, vitpeppar, Speciellt kattluktmedel som de inte skulle tycka om och i min desperation slängt ut tändvätska, lacknafta, massor med salt, men det varar bara ett kort tag, sen börjar eländet igen.
Den nyinköpta vattenskrämman varade bara 4 månader sen började den läcka. Ljudskrämma verkar vara myt att det ska fungera, jag såg en katt i sakta mak gå förbi den bara en halvmeter från den och brydde sig inte ett enda dugg, vet att den fungerar och att katten inte är döv. Kan konstatera att ha mjuk sand skiter katt i, ursäkta formuleringen, här sitter de rakt upp och ner grov singel som dessutom är ganska kantig snudd på vass, pga singelns beskaffenhet täcker katten/erna då inte sin bajs utan det luktar skit på ren svenska.
Vi fick lära oss att plocka undan våra sittdynor från utemöblerna som står under tak pga nån katt som tyckte det var en perfekt viloplats och med den lämna kvar ett gäng hår, jag nämnde väl att jag är allergisk.
Vi är så oerhört less på dessa skitande, rivande, hårande djur. Jag vill inte ha ihjäl någon katt, men är rädd att det kommer att ske en dag när man tittar ut på sin som jag tänkte skulle vara fina framsida och ögonen bara fastnar på alla bajs korvar som ligger där ute stinkande i singeln. Jag blir riktigt ledsen över detta.
Vi hade mycket småfåglar här innan, så lite som det varit i år har det aldrig varit, såklart finns det en enkel förklaring till det.
"Men så tala med grannarna då"
En annan granne föreslog att vi skulle spruta vatten på deras katt, Jaha ok så vi ska stå pass i vår trädgård dygnet runt med vattenslangen? Att man själv som katt ägare har ett ansvar har jag aldrig hört någon granne säga utan de är väldigt hjälpsamma med att dela ut råd till den som blir utsatt eller ber en säga till om det är något, men när det är något och man säger till är de direkt ovilliga att göra något själv eller frågar är du säker på att det var vår katt?
Nästa år kommer jag förmodligen tala med kommunen om den sanitära olägenhet det innebär så kanske de kan hjälpa oss med fällor eller nåt så vi kan slippa lukten när vi ska vattna våra blommor och risken med att trampa i katternas lilla lämning. Kan ju inte påstå att det är något jag vill göra men allt har en gräns.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det du beskriver om katternas beteende är så otroligt osannolikt att det måste handla om just en svårt sanitär olägenhet pga extrem överpopulation av katter i området.

